Performancing Metrics

شرایط نا مطلوب زیر ساخت های گردشگری ایران | اتاق خبر
کد خبر: 343385
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 17:42
نشست تخصصی کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران موانع و راهکارهای توسعه را مورد بررسی قرار داد
نشست کمیسیون تخصصی گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ۲۶ اردیبهشت در دفتر کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

به گزارش اتاق خبر، در این نشست اعضای این کمیسیون از جمله احمد فیاض‌بخش دبیرکل اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا کرباسی دبیر کل اتاق اکو ایران، هومن حاجی‌پور مدیرکل امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، حامد نیک رفتار، رییس دبیرخانه کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و مهدی محمود اقدم مشاور معاونت امور اجتماعی و فرهنگی درحوزه گردشگری شهرداری تهران حضور داشتند.


کمیسیون گردشگری در تمام اتاق‌ها
در این نشست نخست احمد اصغری قاجاری، رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گزارشی از عملکرد کمیسیون در ماه گذشته ارائه کرد و گفت: در ماه گذشته تهیه و پاسخ به موضوعات برنامه ششم و نظرات کارشناسان این کمیسیون به حامد نیک رفتار، رییس دبیرخانه کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ارائه شد.
او افزود: برگزاری دهمین هیات رییسه کارشناسان گردشگری در ارتباط با مشکلات موجود در طول ماه، تهیه و تنظیم گزارش کمیسیون درباره اقتصاد مقاومتی و ارسال آن به هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، حضور در نمایشگاه گردشگری و جشنواره صنایع‌دستی از ۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت در استان کرمان که مصادف با سفر حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشور به این استان بود، از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط کمیسیون در ماه گذشته بوده است. اصغری قاجاری عنوان کرد: کمیسیون گردشگری دارای ۲۸ بند بوده و به منظور اجرایی شدن برجام و اقتصاد مقاومتی و اقدام به عمل، به طور کارشناسانه و شبانه روزی تحقیق و پژوهش کرده و نتیجه به دبیرخانه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تحویل داده شد. مالیات در گردشگری نیز به عنوان دومین گزارش کارشناسی این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی به منظور حذف مالیات در گردشگری ارائه شد. اصغری قاجاری درباره کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف کشور عنوان کرد: پیش از این برخی از اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌های کشور کمیسیون گردشگری نداشتند که از طریق دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نامه‌ای برای معاونت‌های اتاق‌های بازرگانی استان‌ها ارسال و درخواست ایجاد کمیسیون گردشگری ابلاغ شده و به موجب آن اکنون تمامی اتاق‌های بازرگانی کشور کمیسیون گردشگری خود را تشکیل داده‌اند و معرفی‌نامه اعضای آنها نیز به کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ارسال شده است.


زیرساخت‌های نامنطبق
او در ادامه گفت: ما معتقدیم که زیرساخت‌های گردشگری کشور هنوز منطبق با استانداردهای جهانی نیستند. از فعالیت‌هایی که به منظور جذب گردشگران خارجی انجام داده‌ایم آن بوده که با همکاری حسن قشقاوی، معاونت وزیر امور خارجه اعتبار ویزای پرواز مسافران را از یک هفته به ۴۵ روز ارتقا دادیم. سپس گزارش‌هایی به ما رسید که گردشگران برای دریافت چمدان‌های خود باید مدت زیادی منتظر بمانند. اکنون با درخواست‌هایی که به فرودگاه‌ها ابلاغ شده، چمدان گردشگران خارجی همزمان با مسافران به مقصد می‌رسد و مسافران خارجی برای دریافت چمدان‌های خود معطل نمی‌شوند. رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار کرد: زمانی که گردشگران خارجی به ایران سفر می‌کنند با مشکلات زیرساختی مانند استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی بین راهی مواجه می‌شوند. همچنین مشکل دیگر در حوزه جذب گردشگران خارجی ایران‌هراسی است که توسط رسانه‌های خارجی در میان مردم دیگر کشورها ایجاد شده است. او افزود: برجام نمی‌تواند معجزه کند اما باید به آن فرصت داد و از آن حمایت کرد تا به فرجام برسد. در دوران تحریم‌ها اگر یک مدیرکل شرکتی از یکی از کشورهای جهان سوم به ایران سفر می‌کرد مایه خوشحالی بود اما اکنون افتخاری است که روسای جمهوری، وزرا، شخصیت‌های بزرگ و هیات‌های تجاری از کشورهای سراسر دنیا به ایران سفر می‌کنند و هر هفته حدود ۱۰ دعوتنامه داریم از هیات‌هایی از کشورهای مختلف که به ایران سفر می‌کنند. اصغری قاجاری ورود و خروج نامتوازن گردشگران را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مسئولان باید به نتایج و سودهای حاصل از ورود گردشگر به ایران توجه کنند؛ هر گردشگر به طور متوسط با ورود خود می‌تواند حدود ۵ شغل در کشور به وجود آورد. وی همچنین نبود شناخت واقعی از شهرهای کشور در سطح دنیا به دلیل تصویرسازی‌های نادرست را یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌توجهی گردشگران نسبت به ایران عنوان کرد.


تسهیل فضای کسب و کار
توسعه باید در ۳ بخش کسب و کار و حقوقی و نورآوری رخ دهد که از این میان تسهیل فضای کسب و کار از همه مهم‌تر است. احمد فیاض‌بخش دبیرکل اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: به منظور توسعه در هر صنعتی باید ۳ حوزه ارتقای بهره‌وری در سطح کلان؛‌ ارتقای فضای کسب و کار، ارتقای فضای حقوقی و ارتقای فضای نوآوری در نظر گرفته شود. اگر در کسب و کار به توسعه پرداخته، زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و ایجاد کسب و کار را آسان‌تر کنیم خود به خود توسعه اتفاق می‌افتد. عده‌ای می‌اندیشند که توسعه تنها با سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود اما سرمایه به تنهایی کافی نیست و به همراه ارتقای فضای کسب و کار می‌تواند توسعه را به ارمغان آورد. او افزود: گردشگری؛ صنعتی است که نسبت به بسیاری از صنایع دیگر سرمایه کمتری نیاز داشته و سود بسیار بیشتر، درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری به همراه دارد. این صنعت بسیار سریع‌تر از دیگر صنایع مانند صنعت تولید سیمان به سود و درآمدزایی منتج می‌شود. فیاض‌بخش عنوان کرد: چندی پیش گروهی تحقیقاتی از یکی از دانشگاه‌های امریکا به کلمبیا سفر کرده و در آن کشور تلاش کردند تا مجوز ایجاد یک پیتزا فروشی را اخذ کنند. در این کشور باید از ۱۲ نهاد و سازمان عبور کرده و مجوز می‌گرفتند که پس از ۱۴ ماه موفق شدند مجوز تاسیس پیتزا فروشی را کسب کنند. در امریکا همین مجوز را در ۳ ساعت آن هم به طور اینترنتی کسب کردند. این یکی از نمونه‌های فضای کسب و کار در کشورهای مختلف است. او اضافه کرد: گردشگری؛ صنعتی است که بخش خصوصی بسیار در آن فعال است و با سرمایه بخش خصوصی می‌چرخد. به طور کلی اکنون دولت از نظر مالی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد و خود را خادم مردم می‌داند. فیاض‌بخش اظهار کرد: یکی از ایرانیانی که در انگلستان انجمنی به منظور تبلیغ و توسعه گردشگری ایران راه‌اندازی کرده در میان علاقه‌مندان و افرادی که به ایران سفر کرده‌اند نظر سنجی کرد که در نتیجه آن ۸۵ درصد از گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند تحت تاثیر رسانه‌های گروهی به سفر به کشورمان ترغیب شده‌اند و تنها ۱۵ درصد از آنها تحت تاثیر رسانه‌هایی مانند صدا و سیما، روزنامه و خبرگزاری‌ها ترغیب به سفر به ایران شده‌اند. بنابراین تبلیغات گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند بسیار موثرتر از دیگر تبلیغات عمل می‌کند.


ابرماراتنی در کویر
در ادامه رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران از مهدی سیاوشی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان دعوت کرد تا به ارائه گزارش عملکرد بپردازد. سیاوشی به توضیح رویدادهای گردشگری که در اردیبهشت سال جاری در کرمان رخ داد پرداخته و گفت: نخستین رویداد برگزاری اولتراماراتن و یا ابرماراتن کویر بود که در کرمان برگزار شد. در این ماراتن ۳۵ نفر از بزرگترین دوندگان دنیا از ۱۰ کشور مانند ایتالیا، کانادا، نروژ، آلمان، مراکش و لبنان حضور داشته و ۷ روز در کویر کرمان دویدند. درجه حرارت یکی از روزهای برگزاری ابرماراتن ۶۰ درجه بالای صفر بود، این دوندگان روزانه حداقل ۳۵ کیلومتر می‌دویدند و در مجموع ۲۵۰ کیلومتر دویدند. او افزود: برنده این ماراتن یک دونده ماراتنی بود که در گینس نیز رکوردی از وی ثبت شده است. مهم‌ترین امر در این ماراتن آن بود که ۳۵ نفر خارجی در کویر ایران در اوج امنیت و آسایش دویدند و پیام‌آور خوبی برای گردشگری ایران شدند چراکه همگی آنها در کشورهای خود هواداران بسیاری دارند. سیاوشی عنوان کرد: از دیگر رویدادهای گردشگری کرمان برگزاری جشنواره گردشگری، صنایع‌دستی و فرهنگ بومی کرمان بود که از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت برگزار شده و مجموعه صنایع دستی استان کرمان، دفاتر، آژانس‌ها و صنایع دستی و فرهنگ‌های بومی استان کرمان در این جشنواره به معرض نمایش درآمد. این نخستین جشنواره گردشگری، صنایع دستی و فرهنگ بومی کرمان بود که در تقویم ثبت شده و پس از این هرسال برگزار خواهد شد. او اضافه کرد: گروه کنسرتی از پاریس نیز به استان کرمان سفر کرد که تنها در تهران و باغ شازده ماهان کرمان به اجرای کنسرت پرداخت. برنامه‌های این گروه در دیگر استان‌های کشور لغو شد. همچنین جشنواره گردشگری عکس کرمان را در نظر گرفته‌ایم که در حوزه‌های داخل کشور، استانی و خارج از کشور و عکس‌های موبایلی، آماتور و حرفه‌ای برگزار می‌شود. ۳ خرداد به برگزیدگان این جشنواره جوایزی اعطا خواهد شد. سیاوشی اظهار کرد: اکنون در میان گردشگران خارجی تصویر منفی از ایران ایجاد شده است و خنثی‌سازی تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی بر ضد ایران نیازمند تبلیغات مثبت از سوی نهادهای ایرانی است. یکی از مواردی که به توسعه گردشگری در کشور کمک می‌کند تدریس گردشگری در مدارس است. بسیاری از کشورهایی که در این صنعت پیشرفت کرده‌اند بحث گردشگری را در مدارس تدریس می‌کنند. اکنون در ایران عزم ملی برای توسعه گردشگری وجود دارد و اگر بتوان در جامعه نیز این عزم را گسترش داد بسیار به توسعه گردشگری کمک می‌کند.


بدترین رتبه در حوزه زیرساخت‌ها
در ادامه، گزارش رقابت‌پذیری صنعت گردشگری توسط حامد نیک‌رفتار، رییس دبیرخانه کمیسیون‌های اتاق ایران ارائه شد. در این گزارش میان شرایط گردشگری ایران با سایر کشورها قیاس‌هایی انجام شده و جایگاه ایران در گردشگری جهان مورد بررسی قرار گرفته است. طبق این گزارش؛ امنیت، زیرساخت‌ها، منابع فرهنگی و منابع طبیعی از جمله عواملی هستند که بر رشد گردشگری اثر می‌گذارند. به گفته نیک‌رفتار بر اساس این گزارش ایران از بین ۱۴۰ کشور مورد مطالعه، رتبه ۷۴ را به خود اختصاص می‌دهد. او افزود: اکنون در میان کشورهای منطقه، امارات و قطر در حوزه گردشگری بهترین شرایط را دارند و ایران دومین کشور از انتهای این فهرست است. نیک‌رفتار عنوان کرد: طبق مطالعات انجام شده ایران در دو حوزه محیط کاری و زیرساخت‌های گردشگری از شرایط نامطلوبی رنج می‌برد. بنابراین کمیسیون گردشگری اتاق ایران می‌تواند با تمرکز بر این دو مورد به بهتر شدن وضعیت گردشگری کشور کمک کند. او اضافه کرد: بر اساس گزارش رقابت‌پذیری صنعت گردشگری در سال‌های اخیر ایران در جذب گردشگر باکیفیت که ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد، ضعیف عمل کرده است. ایران در میان کشورهای منطقه از نظر زیرساخت‌ها در شرایط بدی قرار دارد اما در حوزه جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی پس از ترکیه دومین کشور به شمار می‌رود که می‌تواند به راحتی از ترکیه نیز پیشی بگیرد.


تسهیل اخذ روادید
بهبود محیط کسب وکار نخستین شاخصی است که به اعتقاد محمدرضا کرباسی، دبیرکل اتاق ایران می‌تواند به ارتقای بهره‌وری و توسعه صنعت گردشگری منجر شود. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، دسترسی آسان از طریق لغو روادید با فشارهای بخش خصوصی، امکان حمل‌ونقل راحت، وجود جاذبه‌های گردشگری بسیار، معرفی مناسب ظرفیت‌ها و آنچه داریم را از عوامل اولیه توسعه گردشگری در سطح دنیا مطرح کرد. کرباسی عنوان کرد: نگرش پروژه محور و تعریف صرف طرح‌های جدید نمی‌تواند توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد. از دوران پیش از انقلاب به منظور توسعه کشور تنها به تعریف پروژه‌هایی پرداخته‌ایم اما این مدل اقتصادی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و به توسعه منجر نمی‌شود. اکنون باید بدانیم چگونه بدون سرمایه طرح‌ها و پروژه‌های خود را تکمیل کنیم که این امر با خلاقیت و نوآوری به تحقق می‌رسد. دبیرکل اکو از عضویت ایران در شورای راهبری گردشگری سلامت خبر داد و اظهار کرد: توسعه گردشگری حلال، یکی از موضوعات جدید در صنعت گردشگری به شمار می‌رود. در همین راستا کارگروهی با همین عنوان و با هدف توسعه بخش گردشگری حلال ایجاد شده است.


درآمدزایی گردشگری پایتخت
مهدی محمود اقدم، مشاور معاونت امور اجتماعی و فرهنگی درحوزه گردشگری شهرداری تهران و نماینده شهردار تهران در این نشست درباره اقداماتی که برای گردشگری تهران در نوروز توسط شهرداری تهران انجام شده گفت: در ایام نوروز برنامه‌های گردشگری تهران به حدی مطلوب و زیاد بودند که بسیاری از پایتخت‌نشینان از تهران خارج نشده و به تهران‌گردی پرداختند. او افزود: در ایام نوروز از بسیاری از هنرمندان دعوت شد تا مراسم جشن و شادی را در اماکن تفریحی و گردشگری پایتخت برگزار کنند و بسیاری از اماکن گردشگری در این دوران به عموم مردم معرفی شدند. در نوروز برنامه‌هایی مانند جشن‌ها، نمایشگاه‌های گردشگری و کنسرت‌هایی برگزار شدند که مورد استقبال مردم قرار گرفتند. اقدم اظهار کرد: در ایام نوروز درآمد بسیار خوبی از گردشگری تهران کسب شد و می‌توان گفت که گردشگری تهران با تسهیلات، برنامه‌ها و امکاناتی که شهرداری تهران در نوروز در نظر گرفت، ارتقا یافته است.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید