Performancing Metrics

سفر مقام‌ ارشد چین به هنگ‌کنگ در میان خشم مخالفان | اتاق خبر
کد خبر: 343397
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1395 - 18:31
یکی از مقام‌های با نفوذ و قدرتمند چینی امروز (سه‌شنبه) با حضورش در هنگ کنگ که با هدف تلاش برای ایجاد روابط بهتر با این دولت‌شهر صورت گرفته است باعث به وجود آمدن خشم عمومی در میان مخالفان شده است.

اتاق خبر - به نقل از خبرگزاری فرانسه، این سفر سه روزه از سوی ژانگ دجیانگ، رئیس پارلمان قانون‌گذاری چین نخستین باری است که از سوی یکی از مقامات ارشد دولت پکن در طول چهار سال گذشته صورت گرفته است و در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها درباره آینده هنگ کنگ صورت می‌گیرد.

وی قرار است در یک کنفرانس اقتصادی که روز چهارشنبه برگزار می‌شود سخنرانی کند و البته سفر وی به دولت‌شهر هنگ کنگ بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی و همین امر باعث شده است تا مخالفت‌ها در این دولت‌شهر نسبت به دخالت‌های پکن افزایش یابد.

وی همچنین قرار است با برخی از قانونگذاران کهنه کار حامی دموکراسی روز چهارشنبه در هنگ کنگ دیدار کند که اقدامی کم نظیر و بی‌سابقه از سوی مقام ارشد چینی محسوب می‌شود.

آلن لئونگ، قانون گذار حزب مدنی هنگ‌کنگ در این باره گفت: این زمانی است که یک مقام مسئول چینی می‌تواند با برخی از قانونگذاران حامی دموکراسی هنگ کنگ دیدار کند.

در همین حال تنها چهار تن از قانونگذاران حامی دموکراسی هنگ کنگ با این مقام مسئول چینی دیدار خواهند کرد و سایر گروه‌های معترض خشم خود را نسبت به دخالت‌های چین در این دولت‌شهر ابراز کرده‌اند.

یکی از مقام‌های مسئول از جبهه حقوق بشر مدنی در این باره گفت: حضور این مقام مسئول چینی در هنگ کنگ تنها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.

سفر این مقام مسئول چینی به هنگ کنگ تلاشی است برای پکن به منظور حمایت از لئونگ-چان یینگ، رهبر این دولت‌شهر که به دنبال این است برای بار دوم رهبری این منطقه اقتصادی را به دست بگیرد؛ دوران زمامداری وی مارس 2017 به پایان می‌رسد. همانند سایر رهبران انتخابی هنگ‌کنگ وی نیز از سوی چین انتخاب شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: تظاهرات ضد دولت چین و استقلال‌خواهی از سوی برخی از مخالفان پکن در حالی صورت گرفته و می‌گیرد که برخی از سیاستمداران می‌گویند این تلاش‌ها برای استقلال هنگ کنگ آینده اقتصادی و سیاسی این دولت‌شهر را زیر سوال خواهد برد. به طوری که یکی از مقام‌های سابق امنیتی هنگ کنگ در سرمقاله‌ای در روزنامه چاینا دیلی نوشت: این افراد جوان که دست به تظاهرات استقلال‌طلبانه برای هنگ کنگ می‌زنند، این دولت شهر را از نظر سیاسی و اقتصادی ضعیف می‌کنند و باعث بروز فاجعه می‌شوند. جدایی طلبی یا به عبارتی دکترین ضد چین تنها باعث افول هنگ کنگ می‌شود.

اما حامیان جدایی طلبی و استقلال هنگ کنگ نظر دیگری دارند و می‌گویند دولت چین در امور هنگ کنگ دخالت می‌کند و نمی‌گذارد رهبری این دولت‌شهر از میان مردم خود آن انتخاب شود.

در همین حال نماینده هنگ کنگ در پارلمان چین در این باره گفت: مشکل جوانان این دولت‌شهر استقلال نیست بلکه بسیاری از آنها می‌گویند خواهان توسعه نیستند بلکه خواهان شرایط بهتر، توازن کاری بهتر و کیفیت بهتر زندگی هستند.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید