Performancing Metrics

تولد ۱۰ هزار ایرانی خارج از کشور | اتاق خبر
کد خبر: 343733
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1395 - 13:20
رئیس سازمان ثبت احوال از ثبت یک میلیون و ۵۷۰ هزار واقعه ولادت در داخل کشور خبر داد و گفت: ۱۰ هزار واقعه مربوط به تولد ایرانیان خارج از کشور است.

اتاق خبر: سیدعلیرضا آوایی در همایش روز ملی جمعیت که در سازمان ثبت احوال برگزار شد به شورای راهبردی جمعیت استان ها که از سوی این سازمان تشکیل شده است اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای سیاست های جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده سازمان ثبت احوال نیز شورای راهبردی جمعیت را در استان های مختلف راه اندازی کرده است.

وی با اشاره به مفاد سیاست های جمعیت تاکید کرد: این سیاست ها در ۱۴ بند تدوین شده به طوری که رفع موانع ازدواج و تحکیم بنیان خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی، تکریم سالمندان، توانمندسازی جمعیت در سن کار، بازتوزیع جمعیت و مدیریت مهاجرت، ارتقای امید به زندگی، رصد مستمر سیاست های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی  و ... از جمله مفاد این سیاست هاست.

آوایی با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال در جهت رصد مستمر سیاست های جمعیتی اقدام می کند، گفت: همچنین در راستای ثبت موالید، ازدواج، طلاق و وفات نیز  آمارهای ثبت شده در پایگاه اطلاع رسانی جمعیت به طور مداوم طالاع رسانی می شود.

رئیس سازمان ثبت احوال به آمار ولادت ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون و ۵۷۰ هزار واقعه ولادت در داخل کشور و ۱۰ هزار ولادت نیز مربوط به ایرانیان خارج از کشور به ثبت رسیده است که از رشد ۲.۳ درصدی برخوردار بوده است.

وی گفت: رشد نسبی موالید در سال های اخیر به دلیل موج متولدان ۵۰ و ۶۰ و رسیدن سن آنها به فرزندآوری بوده و پس از آن مجددا شاهد کاهش موالید در سال های آینده خواهیم بود چرا که رشد جمعیت از ۴.۲ درصد در سال ۹۳ به ۲.۳ درصد در سال ۹۴ رسیده است.

آوایی به ضرورت رفع گره های موجود در خصوص افزایش نرخ باروری اشاره کرد و گفت: باید در این خصوص اقدامات لازم و اساسی انجام شود.

وی همچنین به آمار ازدواج ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۸۵ هزار ازدواج به ثبت رسیده که در بین مردان ۸۶.۳ درصد آنها ۱۹ تا ۳۴ ساله و ۸۸.۳ درصد زنان نیز ۱۳ تا ۳۱ ساله بوده اند.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج برای مردان ۲۸.۵ سال و برای زنان ۲۳.۸ سال بوده است، گفت: در سال های اخیر همواره میانگین سن از افزایش برخوردار شده است که البته در کلان شهر تهران و همچنین در مناطق مختلف این آمارها متفاوت است.

وی گفت: در تهران میانگین سن ازدواج مردان ۳۱.۱ و زنان ۲۷.۲ سال بوده که در شمال شهر تهران این سن برای مردان ۳۲.۴ و برای زنان ۲۹ سال ثبت شده که نشان دهنده تفاوت در سبک زندگی در شهرها و مناطق مختلف است.

به گفته رئیس ثبت احوال کاهش ۵.۴ درصدی آمار ازدواج و در کنار آن جمعیت ۱۱ میلیون نفری جوانان هرگز ازدواج نکرده در سن ازدواج حاکی از آن است که برای رفع موانع ازدواج و اجرای سیاست های جمعیت باید اقدامات اساسی انجام شود که ریشه برخی از این اقدامات در خانواده و فراهم کردن ازدواج آسان خواهد بود.

وی به تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: علاوه بر اقدامات توانمندسازی خانواده و فرزندپروری و همچنین آموزش مهارت های زندگی باید از فروپاشی خانواده ها (طلاق) پیشگیری کرد و در جهت پیشگیری از این آسیب گام های اساسی برداشت.

وی گفت: در برخی مناطق کشور که سبک های زندگی و آداب و رسوم حفظ شده آمار طلاق کمتر است.

آوایی به بازتوزیع جمعیت و مدیریت مهاجرت اشاره کرد و افزود: از جمله مباحث مهم سیاست های کلی جمعیت این موضوع است که قطعا اجرایی کردن این سیاست ها می تواند زیرساخت های اولیه برای برنامه ریزی ملی و منطقه ای را فراهم کند که در این راستا سازمان ثبت احوال با تغییر نشانی اقداماتی را انجام داده است.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید