Performancing Metrics

هند نگرانی پاکستان در خصوص لایحه نقشه مرزی این کشور را رد کرد | اتاق خبر
کد خبر: 344027
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1395 - 09:58
هند اعتراض پاکستان به لایحه نقشه مرزی و جغرافیایی این کشور را رد و اعلام کرد که این لایحه یک مسئله داخلی است و پاکستان و یا هر کشور دیگر در موقعیتی نیست که در این خصوص اظهار نظر کند.

اتاق خبر - نماینده پاکستان در سازمان ملل روز گذشته با ابراز نگرانی نسبت به لایحه مقررات جغرافیایی و نقاط مرزی اعلام کرد این لایحه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را در خصوص سرزمین مورد مناقشه جامو و کشمیر نقض می کند.

وی با بیان اینکه دراین نقشه جامو و کشمیر بخشی از نقشه رسمی هند در نظر گرفته شده که این اقدام با
با واقعیت مغایرت دارد و از نظر قانونی قابل دفاع نیست .
پاکستان اعلام کرده است که دولت هند با وضع این قوانین سعی می کند افراد و سازمان هایی که طبق لوایح شورای امنیت سازمان ملل، جامو و کشمیر را به عنوان یک منطقه مورد مناقشه نشان می دهند،مجازات کند.
«ویکاس سواراپ»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز چهارشنبه گفت که لایحه پیشنهادی مربوط به یک موضوع داخلی این کشور است . وی افزود:تمام ایالت جامو و کشمیر بخش جدایی ناپذیر هند محسوب می شود. به گفته وی پاکستان و یا هر کشور دیگری در موقعیتی نیست که در این خصوص اظهار نظر کنند و دولت هند قاطعانه با ادامه تلاش های پاکستان برای طرح مسایل دو جانبه در جامعه بین الملل مخالفت می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت این کشور همواره آماده طرح این مسایل به صورت دو جانبه با پاکستان است.
در پیش نویس قانون اطلاعات جغرافیایی و مکانی هند در سال 2016 آمده است که هرفردی تصویری اشتباه از نقشه جغرافیای هند از جمله مرز های بین المللی منتشر و توزیع کند به پرداخت جریمه از 15 هزار تا 15 میلیون دلار و یا به هفت سال زندان محکوم می شود.
لایحه جدید دولت همچنین شرکت ها را ملزم می کند تا پیش از انتشار و چاپ هرگونه اطلاعات جغرافیایی هند از دولت هند مجوز رسمی دریافت کنند.
اطلاعات جغرافیایی به معنی تصاویر و اطلاعات مکانی و جغرافیایی است که از طریق ابزار فضایی و هوایی مانند ماهواره، هواپیما، بالون و پهپاد بدست می آید و ویژگی های طبیعی و یا انسانی، مرز ها و یا هرگونه اطلاعات جغرافیایی را نشان می دهند.
دولت هند همچنین قصد دارد سازمان بررسی امنیت اطلاعات جغرافیایی برای اطمینان از انتشار درست اطلاعات جغرافیایی هند تاسیس کند.
لایحه جدید دولت هند همچنین شرکت های اینترنتی مانند گوگل را برای انتشار نقشه اینترنتی هند ملزم به دریافت مجوز می کند.
هند تاکید دارد که مساله کشمیر را به صورت دو جانبه و بدون دخالت کشورهای دیگر و سازمان های بین المللی با پاکستان حل کند.
دولت کنونی پاکستان، بارها مساله کشمیر را در سازمان ملل مطرح کرده است و از این سازمان درخواست کرده است تا برای حل این موضوع دخالت کند.
هند در مرز های شمال شرق و شمال غرب خود از جمله «ارناچال پرادش» و «جامو و کشمیر» با پاکستان و چین اختلاف دارد .
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر کل کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام اباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947 میلادی است.
از سه جنگی که میان هند و پاکستان 2 رقیب هسته ای منطقه رخ داده، دو بار بر سرمالکیت بر منطقه عمده مسلمان نشین کشمیر در مرز دو کشور بوده است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید