Performancing Metrics

21 کشور در اجلاس آیورا گرد هم جمع شدند | اتاق خبر
کد خبر: 344495
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1395 - 15:10
اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در چابهار برگزار شد.

اتاق خبر: اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در چابهار برگزار شد. میهمانان شرکت‌کننده در این اجلاس از 21 کشور بودند که با هدف توسعه روابط بین مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند به مدت دو روز در چابهار گرد هم آمدند. برای برگزاری اجلاس بین‌المللی آیورا (IORA) در منطقه آزاد چابهار 10 وزارتخانه و 14 سازمان مشارکت داشته‌اند. از این رو،‌ وزیر دفاع و وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری برای شرکت در نخستین اجلاس روسای مناطق آزاد حاشیه اقیانوس هند به چابهار سفر کردند. معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس (IORA) در چابهار عنوان کرد: اجلاس آیورا سهم آسیا در اقتصاد جهانی را بیشتر خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری گفت: اجلاس بین‌المللی آیورا در چابهار می‌تواند آغازگر توسعه آسیای میانه باشد. مهم‌ترین جابه‌جایی حاصل از اجلاس آیورا آن است که سهم آسیا در اقتصاد جهانی بیشتر خواهد شد و سهم آتلانتیکی‌ها در منطقه کمتر می‌شود.وی ادامه داد: تفکر ایجاد اتحادیه همکاری منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند مبتنی بر آیند‌ه‌نگری توسعه منطقه و آسیای میانه است که کشورهای مهم اطراف اقیانوس هند از سه قاره آفریقا، آسیا و اقیانوسیه در این اتحادیه دور هم جمع شده‌اند.جهانگیری اعلام کرد: کشور‌های زیرمجموعه این اتحادیه اعم از بخش خصوصی و مناطق آزاد و سایر سازمان‌ها می‌توانند در توسعه کارهای اقتصادی مشارکت داشته باشند و برگزاری چنین اجلاس‌هایی را برنامه‌ریزی کنند، بنابراین امید است بتوان در پیشبرد اهداف عالی این اتحادیه نقش موثری ایفا کرد.

وی عنوان کرد: افزایش درآمد سرانه مردمی که در حاشیه اقیانوس هند زندگی می‌کنند از مهم‌ترین اهداف کشورهای عضو آیورا است و اجلاس چابهار نیز می‌تواند در این راه تاثیر بسزایی بگذارد.به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، باید با تقویت همکاری‌های علمی، آموزشی، فناوری و تحصیلات برای سرمایه‌گذاری و حضور موفق‌تر بخش خصوصی توجه جدی داشت. بنابراین در همین راستا ایران آمادگی دارد تا در بخش اصلی فعالیت‌های اقتصادی‌اش به شرق نگاه کند و با کشورهای اطراف اقیانوس هند تعاملات و معاملات بیشتری داشته باشد.وی ادامه داد: چابهار نیز نقطه مهم و استراتژیک ایران برای ارتباط با آب‌های آزاد به شمار می‌رود که برای آن نیز برنامه‌های مهم توسعه‌ای پیش‌بینی شده است. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: خط لوله گاز به‌زودی به چابهار متصل خواهد شد و با انتقال گاز طبیعی نیز واحدهای پتروشیمی در محل مستقر می‌شوند. همچنین راه آهن چابهار به آسیای میانه نیز به زودی متصل می‌شود.

اکبر ترکان،‌ دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در افتتاحیه اجلاس آیورا در چابهار اظهار کرد: عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند فرصت مناسبی برای توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه تجارت کشور فراهم می‌کند. وی ضمن تاکید بر اینکه زمینه‌های لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران در کمترین زمان ممکن فراهم شده است، گفت: تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بخش خصوصی در چابهار یک ضرورت است.وی با اشاره با اینکه در حوزه اقیانوس هند، فعالیت‌های مختلف در حوزه تجارت، ماهیگیری، حمل‌ونقل دریایی و علم و فناوری در حال توسعه است، هدف از برگزاری اجلاس آیورا در ایران را برای تحقق اهداف مربوط به این حوزه دانست و تصریح کرد: با وجود اینکه حوزه آتلانتیک یا حوزه اقیانوس اطلس، قطب صنعتی جهان بوده و هست، به تدریج در حال وزن کم کردن است.

وی ادامه داد: حوزه‌هایی مانند اقیانوس آرام با نقش جدید چین، توسعه کره، ژاپن و استرالیا رشد کرده‌اند و در اقیانوس هند نیز با 26 کشور که ایران، هندوستان، اندونزی، بنگلادش و آفریقای جنوبی با دو میلیارد نفر جمعیت عمده‌ترین کشورهای منطقه هستند، نقش اساسی در اقتصاد جهان ایفا می‌کنند.ترکان گفت: برای 7 منطقه آزاد کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان و واقع شدن در مرز کشورهای مختلف، ماموریت‌های جداگانه‌ای تعریف شده است.

وی ماموریت منطقه آزاد چابهار با توجه به قرار گرفتن آن در دهانه اقیانوس هند و همجواری با تعداد زیاد جمعیت به‌خصوص مسلمانان در این حوزه را صادرات مجدد عنوان کرد و افزود: صنایع مرتبط با صادرات مجدد در این منطقه شکل گرفته و زمینه صادرات به کشورهای مختلف دنیا فراهم شده است. از سویی چابهار در حوزه اقیانوسی برای کشورهایی مانند افغانستان و آسیای میانه به جهت کوتاهی مسیر نعمت بزرگی است تا کشورهای یاد شده کالاهای مورد نیاز خود را از بندر چابهار ترانزیت کنند. وی افزود: معافیت‌های گمرکی و مالیاتی مناطق آزاد، زمین‌های ارزان قیمت، موفقیت بالای فضای کسب و کار و رفت‌وآمد آسان اتباع خارجی می‌تواند به‌عنوان عاملی مهم در جهت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نقش‌آفرینی کند.

حامدعلی مبارکی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در مراسم افتتاحیه اجلاس روسای مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند در چابهار اظهار کرد: اتحادیه آیورا با دارا بودن ظرفیت‌های جغرافیایی اقیانوس هند که دارای هفت دریا و چهار تنگه است، شرایط ایده‌آل را برای کشورهای هدفمند رقم می‌زند.

مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز در این آیین گفت: بندر چابهار با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم تنها بندر اقیانوسی ایران است که در مرکز ثقل تجارت بین‌المللی 24 دولت و 15 کشور مستقل قرار دارد.همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز که برای شرکت در اجلاس آیورا به چابهار سفر کرده بود، در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان نیز شرکت کرد و با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان ظرفیت جمعیت‌پذیری خوبی دارد، گفت: در حال حاضر به دنبال رساندن ظرفیت 5/ 2میلیون تنی بندر چابهار به 5/ 8 میلیون تن هستیم که امیدواریم در آینده شاهد پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بندر چابهار باشیم.

وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه پروژه راه‌آهن چابهار - ایرانشهر ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، گفت: باید در چابهار خدمات صنعتی و لجستیکی تامین شود که با توسعه پس کرانه بندر چابهار به‌عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی شاهد پیشرفت چابهار باشیم. آخوندی با اشاره به پروژه اتصال چابهار و جاسک افزود: این پروژه با وجود تنگناهای مالی پیشرفت خوبی داشته و به سرعت در حال اجراست.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات
ADS
ADS
پربازدید