Performancing Metrics

تغییر سال پایه آماری بانک مرکزی و بهنگام سازی ضرایب در امسال | اتاق خبر
کد خبر: 344726
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 20:23
در سی و هشتمین هم اندیشی آمار اقتصادی بانک مرکزی اعلام شد
مدیرکل آمار اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد بیشتر فعالیت‌های مطالعاتی برای تغییر سال پایه پایان یافته است و در 80 سال تولید آمار اقتصادی (از سال 1315 تاکنون)، برای دهمین بار ضرایب شاخص‌های اقتصادی به‌هنگام می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، بانک مرکزی، «علیرضا مقتدایی» امروز (شنبه) در سی و هشتمین هم اندیشی آمار اقتصادی بانک مرکزی گفت: بیشتر فعالیت‌های مطالعاتی لازم برای تغییر سال پایه (100=1395)، در سال 1394 انجام شده است.
وی افزود: در 80 سال تولید آمار اقتصادی (از سال 1315 تاکنون)، برای دهمین بار ضرایب شاخص‌های اقتصادی به‌هنگام می‌شود و اهمیت بازنگری، تغییر سال پایه و به‌هنگام‌سازی ضرایب بر متخصصان و اهل فن پوشیده نیست.
مقتدایی ادامه داد: پارسال چندین بررسی و گزارش جدید نیز به فعالیت‌های این مدیریت کل‌ اضافه شد و سعی‌مان این است که نیازهای جدید را مطالعه کرده و در رفع‌ آنها بکوشیم.
وی گفت: باید رویکرد تازه ای نسبت به آمار داشت و چون سربازانی وظیفه‌شناس در اردوگاه اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه کرد.

رشد مدیریت‌شده نقدینگی
معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در این هم اندیشی گفت: آمار بانک مرکزی منبعی مطمئن برای سیاستگذاران و مسئولان کشور است.
«پیمان قربانی» افزود: شوک سقوط قیمت نفت از سال 1393 آغاز شد و تبعات آن در سال 1394 نیز ادامه داشت. با وجود اینکه بیشتر صادرکنندگانِ عمده نفت به بحران‌های اقتصادی و افزایش شدید در نرخ تورم دچار شدند، ایران توانست این شرایط را مدیریت کند که این امر، از مصادیق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
وی کاهش رشد اقتصادی در سال 1393 و تداوم آن در سال 1394 را از نتایج شوک قیمت نفت و انتظارات پسابرجام دانست و اضافه کرد: دولت با چند برنامه کوتاه‌مدت توانست موجب رشد مدیریت‌شده نقدینگی شود و زمینه کنترل شرایط را فراهم کند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را دو مطالبه بحق مردم از دولت عنوان کرد و گفت: لازمه رشد اقتصادی و ایجاد شغل، تامین مالی است اما دولت در دو سال گذشته، بر اثر عوارض سیاست‌های گذشته دچار تنگنای مالی بود.
وی تاکید کرد باید نوسان اقتصادی را کاهش داد و به سوی رشد اقتصادی گام برداشت.
به گفته این مقام مسئول، امسال هدف بانک مرکزی سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها، اصلاح نظام بانکی کشور و رویکرد فعالانه‌تر در سیاست‌های مالی است.
قربانی توجه ویژه به مساله روزآمدسازی روش‌های گردآوری اطلاعات را خواستار شد.
به گزارش ایرنا، سی‌و‌هشتمین هم‌اندیشی آمارهای اقتصادی از امروز با شعار «80 سال آمار اقتصادی» آغاز شد و تا پنجم خردادماه ادامه می یابد.

منبع: ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید