Performancing Metrics

«ساچه» و حمایت از طرح ها و صنایع معدنی | اتاق خبر
کد خبر: 344848
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1395 - 12:27
در دیدار مدیرعامل نهاد مالی بین‌المللی«ساچه»با رییس هیات عامل ایمیدرو طرح شد
شرکت بیمه دولتی ایتالیا (ساچه) پس از اجرایی شدن برجام و با ایجاد فرصت به دنبال ورود به ایران و همکاری هرچه بیشتر با فعالان اقتصادی بود.

به گزارش اتاق خبر، با توجه به ابراز تمایل این نهاد بین‌المللی در سفر هیات اقتصادی ایران به همراه رییس‌جمهوری، همکاری میان ایران و ساچه که در دوران تحریم کاهش یافته بود بار دیگر به جریان افتاد.

مدیرعامل شرکت بیمه دولتی ایتالیا (ساچه) نیز در دیدار اخیر خود با رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر حمایت این نهاد مالی بین‌المللی از طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد.


متضرر شدن ساچه از تحریم‌ها
شرکت بیمه صادراتی «ساچه» ایتالیا در گزارشی از تاثیرات منفی تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد صادرات ایتالیا متحمل بیش از ۱۵میلیارد یورو زیان شده است.
به گزارش منتشر شده از سوی ایرنا، این میزان زیان ایتالیا در پی اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی امریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به بهانه پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای آن از سال ۲۰۰۶م تاکنون رخ داده است. به گفته شرکت ساچه، تنها در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، تحریم‌ها منجر به کاهش ۵۲درصدی صادرات اتحادیه اروپا به تهران شد که بیشتر شامل کالاهای سرمایه‌ای بود.
این شرکت معتبر بیمه‌ای افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی، سالانه به‌طور متوسط ۳۸میلیارد یورو واردات داشت که سهم ایتالیا از آن به‌طور متوسط ۴/۶ درصد بود درحالی که قبل از تحریم‌ها (از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵م) صادرات ایتالیا به تهران با روندی بیشتر نسبت به واردات ایران از سایر کشورهای جهان، رشد می‌کرد. بیمه ساچه پیش‌بینی کرد در ۳ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶میلادی ایتالیا تنها ۳میلیارد یورو کالا به ایران صادر خواهد کرد درحالی که درصورت نبود تحریم‌ها می‌توانست ۱۹میلیارد یورو کالا صادر کند. در سایه تحریم‌ها، صادرات ایتالیا به ایران که در سال ۲۰۰۶م ۱۹ درصد کاهش یافته بود، در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳م ۲۵ درصد کاهش یافت و براساس گزارش ساچه، در صورت تداوم این وضعیت، صادرات این کشور به ایران تا سال ۲۰۱۶ میلادی متحمل ۱۶میلیارد دیگر زیان خواهد شد. در این میان، ماشین‌آلات صنعتی که بیش از نیمی از صادرات ایتالیا به ایران را تشکیل می‌دهد تاکنون ۱۱میلیارد یورو ضرر کرده و به‌دنبال آن، صادرات بخش‌های فلزات و تجهیزات الکتریکی و شیمیایی نیز در ۸ سال تحریم، شاهد ۲ میلیارد یورو زیان بوده است.


 فعالیت دفتر بیمه ساچه در ایران
این در حالی است که پس از سفر هیات ایرانی به ایتالیا پس از اجرایی شدن برجام، هیات اقتصادی ایرانی از پیشنهاد فعال‌سازی دفتر بیمه ساچه ایتالیا در ایران خبر داد. محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با معدن۲۴ افزود: بیمه ساچه از فعال‌ترین بیمه‌های خارجی در ایران قبل از تحریم‌ها بود و در حوزه معدن نیز فعالیت گسترده‌ای داشت و واردکنندگان، صادرکنندگان و فعالان این حوزه را زیرپوشش قرار می‌داد که البته بعد از تشدید تحریم‌ها فعالیت‌هایش در ایران کاهش یافت. گفتنی است در هیات اعزامی فعالان اقتصادی ایران به ایتالیا و فرانسه بیش از ۷۰ نفر فعال اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند.


ایجاد شرکت مشترک برای توسعه همکاری‌ها
مدیرعامل شرکت بیمه دولتی ایتالیا (ساچه) بر حمایت این نهاد مالی بین‌المللی از طرح‌های معدن و صنایع معدنی ایران تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، ‌« الساندرو کاستِلانو» در دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: ایجاد شرکت مشترک بین «دانیلی» و« ایمیدرو» خبر خوبی برای گسترش همکاری‌های دو طرف در حوزه معدن و صنایع معدنی است. وی در عین حال به دیدار خود با رییس کل بانک مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: در این دیدار راه‌های تسهیل افزایش روابط و برطرف شدن موانع همکاری بیمه‌ای و بانکی دو طرف بررسی شد. کاستلانو همچنین از برنامه‌ریزی وزیر اقتصاد ایتالیا برای سفر به ایران خبر داد که هدف آن تقویت همکاری‌های مالی و بانکی دو کشور است. رییس هیات عامل ایمیدرو نیز با ارائه گزارشی از همکاری‌های شرکت‌های ایتالیایی با طرف‌های ایرانی گفت: تشکیل شرکت مشترک با نام «پرشین متالیکز» گام نخست افزایش همکاری‌های دو طرف به شمار می‌روند.
مهدی کرباسیان ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که ایمیدرو و دانیلی امضا کرده‌اند، قرار است کارخانه‌هایی در زنجیره فولاد از کنسانتره سنگ‌آهن تا تولید شمش و محصول نهایی در چابهار احداث شود که این امر از نتایج سفر رییس‌جمهوری ایران به ایتالیا و سفر متقابل نخست وزیر ایتالیا به ایران است.وی با بیان اینکه بخشی از تولیدات این شرکت مشترک به اروپا صادر خواهد شد، ادامه داد: براساس نقشه راه ترسیم شده، دو طرف برنامه‌هایی نیز برای احداث کارخانه ۴۰۰هزار تنی تولید آلومینیوم پیش رو دارند. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: شرکت‌های «اس‌ام‌اس دِماگ» با فولاد مبارکه نیز طرحی برای افزایش ۱/۶ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد هرمزگان پیش رو دارند که این طرح نیز در حال نهایی شدن برای اجرا است. رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به درخواست مدیرعامل ساچه مبنی بر تسویه حساب اقساط معوق شرکت آلومینیوم المهدی- هرمزآل با بیمه ساچه گفت: به سبب اینکه ایمیدرو ضمانتنامه این شرکت را برای بیمه ساچه صادر کرده تلاش خود را برای پرداخت بدهی آن شرکت به ساچه انجام خواهد داد. این در حالی است که شرکت یادشده براساس سیاست‌های خصوصی‌سازی کشور، پیش‌تر از حاکمیت دولت و ایمیدرو خارج شده و خصوصی شده است. کرباسیان با ابراز ناخرسندی از معطل ماندن تعهد مالی المهدی- هرمزآل تاکید کرد: بیمه ساچه پشتیبان بسیاری از طرح‌ها در ایران بوده است از همین رو به زودی نتایج پیگیری‌های انجام شده، برای تعهد مالک جدید خصوصی، را به اطلاع خواهیم رساند. مدیرعامل بیمه ساچه نیز حمایت ایمیدرو برای وصول طلب شرکت متبوع خود را خبری مثبت و خوشایند داشت.


 در آخر....
بدون شک پشتیبانی نهاد مالی بین‌المللی ساچه از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی ایران می‌تواند ورود سرمایه‌گذاران خارجی و به‌دنبال آن تامین فاینانس برای اجرایی شدن این طرح‌ها را میسر کند. در واقع چنین اتفاقاتی را می‌توان خبرهایی خوش برای بخش معدن دانست که منجر به تحقق اهدافی بزرگ خواهد شد.

منبع: صمت

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید