Performancing Metrics

یال و کوپال به چه قیمتی؟ | اتاق خبر
کد خبر: 344996
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 00:34
این روزها فرستادن فرزندان بویژه پسران به انواع و اقسام باشگاه های ورزشی در خانواده ها مد شده و بسیاری از این فرزندان بویژه جوانان، آشکارا یا دور از چشم پدر و مادر، برای ساختن بدنی عضلانی، مکمل های مجاز و در مواردی غیرمجاز مصرف می کنند.

اتاق خبر - والدین به امید داشتن فرزندانی سالم تر، فرزندان خود را به باشگاه های ورزشی می فرستند؛ رفتن به باشگاه های ورزشی و انجام مرتب حرکات ورزشی فی نفسه بد نیست و علاوه بر تامین سلامت روحی و روانی فرد، بدن را در وضعیت سالم و متناسبی حفظ می کند، اما مشکل اینجاست که اغلب افراد بویژه جوانان فکر می کنند در صورت رفتن به باشگاه ورزشی حتما باید اندامی همانند قهرمانان عضلانی فیلم ها داشته باشند.

این باور غلط بسیاری از جوانان را به سمت استفاده از انواع و اقسام مکمل ها سوق می دهد و برخی آنان مکمل ها را از دلالان به توصیه دوستان و همسالان و حتی مربیان ورزشی بصورت قاچاق تهیه می کنند که البته تکلیف آنان معلوم است زیرا طی هفته های اخیر عوارض زیادی از کلیوی و پیوند کبد گرفته تا حتی مرگ و میر برای آنان رقم خورده است.
اما برخی دیگر از افرادی که بصورت آماتور و غیرحرفه ای به باشگاه های ورزشی می روند، این مکمل ها را از داروخانه تهیه می کنند و هرچند به گفته مسئولان وزارت بهداشت، داروخانه، فضای شناخته شده ای است و وارد مسائلی مانند قاچاق و تقلب نمی شود و مکمل را هم می توان بدون نسخه تهیه کرد اما آیا می توان هر مکملی که خواستیم بخریم و هر اندازه که خواستیم استفاده کنیم.
واقعا مردم بویژه جوانان آن اندازه دانش تغذیه و پزشکی دارند که بتوانند از بین یکهزار و 964 فرآورده مجوز مکمل در بازار دارویی کشور، یکی را انتخاب کنند؟
از سوی دیگر بسیاری از فرزندان، دور از چشم والدین خود این مکمل ها را مصرف می کنند چنانکه حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو نیز در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا به والدین هشدار داده که ممکن است فرزندانشان مخفیانه اینگونه مکمل ها و داروها را مصرف کنند.
به گفته وی، والدین فکر می کنند فرزندشان خوش هیکل شده اما نمی دانند که فرزند آنها با مصرف غیراصولی مکمل ها در حال حرکت به سمت بیماری یا حتی مرگ هستند.

** مکمل های جان ستان
رئیس انجمن غذا و تغذیه سلامت ایران می گوید: هرگونه استفاده از مکمل ها بدون اینکه با متخصصان مربوطه مشورت شود، می تواند حتی جان ستان باشد.
دکتر سیدرضا مظهری در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: تبلیغاتی آنچنانی برای مکمل ها می شود، درحالیکه باید توجه داشت اثر عملکردی مکمل ها اعم از اسید آمینه ها یا ویتامین های محلول در آب و چربی در خارج از محیط بدن با داخل بدن متفاوت است.
وی خاطرنشان می کند: بطور مثال اگر مبتلایان به تومور ریه، مکمل بتاکاروتن که آنتی اکسیدان قوی بوده و پیش ساز ویتامین «آ» هست را مصرف کنند، روند رشد تومور تشدید می شود.
مظهری تصریح می کند: حتی مصرف ویتامین هایی که حیات ما به آنها پابرجاست در صورتیکه فراتر از حد نیاز بدن مصرف شوند بویژه مصرف ویتامین های محلول در چربی مخصوصا ویتامین های «آ» و «ب» مرگ آور هستند.

** مصرف خودسرانه مکمل ها ممنوع
مدیر گروه تغذیه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: هرگونه خوددرمانی با مکمل ها - چه مکمل هایی که بصورت رسمی در داروخانه ها عرضه شده و چه مکمل هایی که بصورت قاچاق و زیرمیزی در باشگاه های ورزشی ارائه می شوند - ممنوع است و هر مکملی برای هر کسی مناسب نیست.
وی تصریح می کند: استفاده نابجا از مکمل ها بر مبنای توصیه این و آن یا توصیه افرادی که خود در فروش آنها، ذینفع هستند، عوارض غیرقابل جبرانی دارد.

** داشتن یال و کوپال به قیمت از دست دادن مغز و کلیه
رئیس انجمن غذا و تغذیه سلامت ایرانیان می گوید: متاسفانه برخی افراد یا سودجویان در برخی جاها، مکمل های پروتئینی و استروئیدهای آنابولیک را با دوزهای بالا به جوانان برای داشتن یال و کوپال تجویز می کنند.
مظهری می افزاید: این درحالیست که هر کدام از این مکمل ها موجب عوارض کلیوی، کبدی و مغز و اعصاب و حتی ایست قلبی می شوند.
وی خاطرنشان می کند: متاسفانه مکمل ها در سبد مصرفی روتین جوانان قرار گرفته و بی محابا درصد زیادی از مکمل های پروتئینی و اسید آمینه را مصرف می کنند و دچار نارسایی کبدی و کلیوی می شوند.

** مکمل های تائیدشده رسمی نیازمند تجویز
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید: حتی مکمل هایی که مورد تائید «اف ی ای» - FDA - (سازمان غذا و داروی آمریکا) و وزارت بهداشت ایران هستند و اجازه ورود رسمی به کشور و علامت کنترل سازمان غذا و دارو ایران را دارند برای هر فردی مناسب نیست.
مظهری می افزاید: مکمل ها باید با توجه به جنس، وزن، بازه زمانی و وضعیت فیزیولوژیکی بدن مصرف شوند.

** چرا مکمل ها در داروخانه ها بدون نسخه عرضه می شود؟
تمام مکمل ها به جز مکمل های جنسی در داروخانه های کشور بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس مردم قرار می گیرد.
رئیس انجمن غذا و تغذیه سلامت ایرانیان در این باره می گوید: مکمل ها در تمام دنیا نیز همانند ایران بدون نسخه عرضه می شوند اما در تمام دنیا، داخل جعبه مکمل ها، دستورالعملی هست که نحوه مصرف، دوزهای مصرف و اثرات جانبی احتمالی را درج کرده و هشدار داده که اگر با مصرف این مکمل ها، عوارضی مشهود شد باید از مصرف مکمل خودداری کرد و با پزشک ذیصلاح مشورت شود.
مظهری تصریح می کند: این در حالیست که در ایران، درون جعبه مکمل ها اغلب دستورالعمل ها به زبان خارجی است که عده زیادی از مردم قادر به فهم آن نیستند.

** گرانی ویزیت و اهمالی به قیمت جان
هرچند در باب عوارض مکمل ها زیاد سخن گفته شده و حتی شاید برخی جوانان و خانواده ها می دانند که باید برای مصرف مکمل ها به متخصصان تغذیه و دیگر پزشکان مربوطه مراجعه کنند، اما گرانی ویزیت و بیمه نبودن خدمات سرپایی تغذیه در بخش خصوصی - که اغلب خدمات سرپایی پزشکی مردم از این بخش تامین می شود - موجب می شود که آنان راه راحت تر را انتخاب کنند و برای مصرف مکمل ها مستقیم به داروخانه مراجعه کنند.
مردم می دانند که با مراجعه به متخصص مربوطه، علاوه بر پرداخت پول ویزیت باید پول آزمایش های مربوطه برای تعیین مکمل مورد نظر را نیز بپردازند.
و البته به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو، تا آن اندازه تنوع و قیمت های مختلف در مکمل ها وجود دارد که هر کسی به میزان وسع مالی خود می تواند مکمل مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کند.
با این وجود اگر خانواده ها و بویژه جوانان به عوارض و خطرات جانی مصرف خودسرانه مکمل ها حتی انواع مجاز آن گرفتار شوند، آنگاه است که درمی یابند اهمال آنان و تن ندادن به هزینه های مربوطه چقدر به ضررشان تمام شده است.
البته این مساله موجب نمی شود که از نقش دولت و وزارت بهداشت در حمایت مالی مردم در دسترسی به متخصصان تغذیه غافل شد و امید است پلی کلینیک های ویژه ای که قرار است امسال در بیمارستان های دولتی برای ارائه خدمات پزشکی سرپایی به مردم با تعرفه دولتی، راه اندازی شوند به باب شدن مکمل ها در سبد خرید مردم و لزوم ارائه خدمات گسترده در این زمینه به مردم، گوشه چشمی داشته باشند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید