Performancing Metrics

فلوجه معبری برای آزادی موصل | اتاق خبر
کد خبر: 345075
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 04:51
پس از روزها و ماه ها انتظار بالاخره عملیات آزادسازی شهر مهم فلوجه بامداد دوشنبه (امروز) از دست تروریست های داعش توسط نیروهای عراقی و با دستور مستقیم حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر این کشور آغاز شد.

اتاق خبر - «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق که این روزها با مسایل و مشکلات داخلی نیز دست و پنجه نرم می کند، بامداد دوشنبه اعلام کرد که‌ ساعت عملیات برای آزادسازی فلوجه فرارسیده و لحظه پیروزی بزرگ نزدیک است و داعش چاره ای جز فرار ندارد.

قبل از اعلام شروع رسمی عملیات آزادسازی شهر فلوجه، ارتش عراق از ساکنان این شهر خواسته بود که از مسیرهای امن این شهر را ترک کنند.
نیروهای عراقی در روزهای اخیر مسیرهای تدارکاتی و کمک رسانی برای تروریست های داخل شهر فلوجه را بسته و آنان را محاصره کرده ‌اند.
شهر فلوجه در 69 کیلومتری غرب بغداد، اولین شهر عراق است که زمستان سال 2014 به اشغال تروریست های داعش درآمد و یکی از دو پایگاه اصلی باقی مانده این گروه تروریستی در عراق است.
در این بیانیه ضمن اعلام شماره پیامک رایگان برای رساندن پیام های اطلاعاتی به نیروهای عراقی، از خانواده هایی که نمی توانند از فلوجه خارج شوند درخواست شده است هر جا که هستند، پرچم سفید نصب کنند تا در امان بمانند.
این ستاد همچنین به دیگر شهروندان فلوجه آماده باش داد تا به محض فراهم شدنِ فرصت از مسیرهایی که بعداً اعلام خواهد شد، شهر را ترک کنند.
این ستاد خطاب به مردم فلوجه تاکید کرده که عملیات آزادی فلوجه به خاطر شماست و هدف از آن، بازگرداندن فلوجه به صاحبانِ آن است. پیروزی در این جنگ، پیروزی تمام مردم عراق به ویژه مردم الانبار خواهد بود.
ستاد اطلاع رسانی جنگ عراق، واحدهای شرکت کننده در این عملیات را به ترتیب زیر اعلام کرد: ارتش عراق، بسیج مردمی، سازمان مبارزه با تروریسم، پلیس، داوطلبان عشایر و همچنین نیروی هوایی عراق.
در این بیانیه، تنها گزینه پیش روی نیروهای عراقی در عملیاتِ آزادسازی فلوجه،
«پیروزی و پاکسازی آن از عناصر داعش» اعلام شده است.
ارتش عراق خطاب به شهروندان عراقی ساکن این شهر اعلام کرده که اگر نمی توانند این شهر را ترک کنند باید پرچمی سفید بر فراز خانه هایشان برافرازند. هر چند گزارش های رسیده حاکی از آن است که تروریست های داعش از خروج مردم از مناطق تحت کنترل خود در فلوجه جلوگیری می کند.
در روزهای اخیر نیروی هوایی و توپخانه ارتش عراق اقدام به بمباران و گلوله باران مواضع تروریست های داعش در فلوجه نمود که منجر به انهدام کارخانه ساخت بمب و خودروهای بمب گذاری شده و کشته شدن دهها تروریست و انهدام ساختمان دادگاه این گروهک در این منطقه شد.
در روزهای اخیر همچنین چندین مقر ترورریست های داعش در فلوجه را هدف قرار داد که این امر منجر به انهدام این مقرها و کشته شدن شمار قابل توجهی از تروریست ها شد.
نکته قابل تامل در آزادسازی فلوجه این است که با شکست داعش و عقب راندن آن از این شهر نگاه ها برای آزادسازی موصل دومین شهر بزرگ عراق در شمال این کشور که مهم ترین پایگاه تحت کنترل این گروه تروریستی است، جلب خواهد شد.
یکی دیگر از نکات مهم در آزادسازی شهر فلوجه مخالفت های آمریکایی ها با طرح دولت عراق برای آزاد سازی این شهر بود چرا که آمریکایی خواهان آن هستند که امکان کافی برای ابقای گروه تروریستی داعش را برای فرسایش نیروهای دولتی و مردمی عراق فراهم کنند.

** اهمیت راهبردی فلوجه
فلوجه در نزدیکی بغداد از غرب این شهر و مشرف به ورودی شمالی کربلا است. این منطقه یکی از اساسی‌ترین مناطق داعش در عراق به شمار می رود.
داعش با استفاده از بستر مناسب این منطقه به صورت گسترده در آن توزیع شده و آن را پایگاه اساسی بیشتر عملیات خود در عراق به ویژه بغداد قرار داده است؛ عملیاتی که در گذشته جنبه هجومی - انتحاری داشته و در بیشتر شهرها و مناطق عراق انجام می شد، اما در شرایط کنونی جنبه دفاعی دارد و از طریق عملیات تروریستی انتحاری و غیر انتحاری در تمامی جبهه‌های تقابل با ارتش و نیروهای مردمی در صلاح الدین و حاشیه فرات و حتی در شهر هیت و حدیثة در مرکز الانبار و به ویژه بغداد انجام می شود.
با توجه به اطلاعات عملیاتی و میدانی مختلف از توانمندی های داعش در فلوجه می‌توان گفت که این شهر اهمیت و حساسیت بسیار بیشتری نسبت به موصل و غرب الانبار (به دلیل نزدیکی با بغداد) دارد، چرا که نقطه فرمانده و تسلط بر مرکز استقرار نیروهای این گروه تروریستی در عراق به شمار می‌رود، به گونه‌ای که درگیری‌های هجومی و انتحاری داعش از آنجا مدیریت شده و عملیات انتحاری متناسب با نیازهای داعش در جبهه‌های مختلف از غرب الانبار در کرانه رود فرات گرفته تا صلاح الدین و ورودی های جنوبی موصل و حاشیه رود دجله از آنجا توزیع می شود.
عملیات تروریستی انجام شده اخیر در شهرک صدر بغداد از جمله این اقدامات است که نقش مهمی در کاهش فشار از یگان‌های داعش در مناطق مختلف داشت و باعث شد نیروهای عراقی مجبور شوند بخشی از نیروها و یگان‌های خود را برای مقابله با چنین عملیات‌هایی اختصاص دهند تا امنیت مناطقی نظیر فرودگاه بغداد و اماکن مقدس در کربلا را که این گروه تروریستی همواره از آن به‌عنوان هدف اصلی عملیات تروریستی خود یاد می‌کند، تأمین‌ کنند.
براساس قدرت داعش در این منطقه برای مدیریت جنگ خود در تمامی جبهه‌های داخلی عراق و از آنجا که فلوجه امکانات عملیاتی و امنیتی و تروریستی و نظامی گسترده‌ای دارد، به گونه‌ای که خود را به صورت کامل بر جبهه‌های عراق تحمیل کرده است، آمریکا همواره از طریق فرماندهان نظامی خود در عراق سعی داشت روند حمله به این منطقه و آزادسازی فلوجه را با تاخیر مواجه کند.
چرا که اگر این منطقه آزاد شود، زمینه مناسب برای تسلط بر سایر مناطق حضور داعش نیز فراهم می شود و داعش خیلی زود شکست می خورد.
راهبرد کاخ سفید در این مانع‌تراشی نیز به وضوح مشخص است، این کشور می‌خواهد تمامی نیروهای شرکت کننده در جنگ عراق و سوریه، شامل نیروهای دولتی و مخالفان و تروریست‌ها را به فرسایش بکشاند و این گونه وانمود کند که تنها آمریکا است که با داعش مبارزه می کند و ابتکار عمل میدانی و نظامی را در دست دارد. این طرح کاملاً با سایر طرح‌های آمریکا نظیر تجزیه عراق و سوریه که هدف اصلی واشنگتن است، سازگاری دارد.
ابتکار عمل حیدر العبادی در دستور آغاز عملیات آزادسازی فلوجه (که گفته می شود با فشار نیروهای مردمی عراق بوده) بسیاری از نقشه های آمریکایی ها و گروهک تروریستی داعش در عراق را به هم زده و امید آن می رود که با سرانجام رسیدن کار گروهک تروریستی داعش در فلوجه، ابتدا استان الانبار از دست ناپاک این گروهک تروریستی آزاد شود و سپس عملیات آزادسازی شهر موصل و استان نینوی که از همان ابتدای ورود داعش به عراق و تصرف قسمت های زیادی از این کشور در 19 خرداد ماه سال 93 صورت پذیرفت، آغاز شود.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید