Performancing Metrics

ارز تک نرخی چه قیمتی داشته باشد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 345359
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 13:54
مهدی تقوی در گفت و گو با اتاق خبر پاسخ داد
با توجه به افزایش صادرات نفت و بازگشت پول های بلوکه شده به کشور می توان انتظار داشت قیمت ارز به حدود 2900 تومان برسد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: یک اقتصاد دان قیمت احتمالی ارز در فرایند تک نرخی شدن را حدود 2900 تومان اعلام کرد.

مهدی تقوی اقتصاد دان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با اتاق خبر قیمت ارز را تحت تاثیر مسائلی مانند برجام دانست و با اشاره به لغو تحریم های مالی کشور گفت: در صورت وارد شدن پول های بلوکه شده ایران به بازار ارز کشور، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز تا حد زیادی کاهش پیدا کند و تا حدود 2950 تومان برسد.

تقوی با اشاره به احتمال راه اندازی بورس ارز از سوی دولت و تعیین نرخ ارز در این مرکز مبادلاتی تصریح کرد: تاثیری که این مرکز بر روی نرخ ارز دارد این است که عرضه و تقاضا قیمت ارز را مشخص می کند و بانک مرکزی دیگر دخالتی در روند قیمت گذاری ارز در کشور نخواهد داشت. در این شرایط نرخ ارز با توجه به میزان عرضه و تقاضا برای ان با نوسان مواجه خواهد شد.

این اقتصاد دان در مورد امکان پذیر بودن تک نرخی شدن نرخ ارز در شرایط کنونی اقتصاد در ایران گفت: نمی توان در مدت زمان 4 ماه از زمان لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای انتظار تغییرات زیادی را داشت و روند انتقال پول های بلوکه شده به ایران زمان بر است. با این حال ممکن است که دولت به دلیل تامین هزینه های خود از کاهش بیش از اندازه قیمت ارز جلوگیری کند.  

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به رشد صادرات نفت ایران نسبت به دوران تحریم گفت: با توجه به افزایش صادرات نفت و درآمد های کشور می توان انتظار داشت که قیمت ارز کاهش پیدا کند.

وی در مورد ثبات نرخ ارز گفت: ثابت بودن نرخ ارز باید به صورتی باشد که قیمت ارز در بازار معقول باشد. برای مثال ثبات نرخ ارزی که بیش از اندازه گران باشد به ضرر اقتصاد کشور است.

تقوی با اشاره به نوسانات شدید ارز پس از جنگ ایران و عراق و دولت های گذشته، نقش تورم را در افزایش نرخ ارز، ادامه داد: متاسفانه سیاست های اقتصادی اشتباه دولت در گذشته باعث شد که تورم در کشور افزایش چشم گیری پیدا کند و به تبع آن تاثیر منفی این امر بر بازار ارز، باعث شد که نرخ ارز بالا رفته و فشار زیادی بر اقشار مختلف مردم وارد بیاید.

این اقتصاد دان در مورد سیاست های ارزی دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم سیاست اقتصادی درستی را در مورد نرخ ارز به کار گرفته است. به همین دلیل شاهد طرح های اشتباهی مانند هدفمندی یارانه در این دولت نیستیم و در کنار این ها موفقیت دولت را در مورد کاهش نرخ تورم را باید ستود. با این حال برخلاف نظر برخی از اقتصاد دانان من معتقد به وجود رکود در اقتصاد کشور نیستم. وجود رکود در برخی از بخش های اقتصادی کشور را نمی توان انکار کرد اما در حال حاضر نرخ تورم پایین و اقتصاد کشور رشد اقتصادی مثبت را تجربه می کند.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید