Performancing Metrics

3.5 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شده است | اتاق خبر
کد خبر: 345428
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395 - 15:01
محمدباقر نوبخت اعلام کرد:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، هدف دولت یازدهم را تامین حقوق ملی ایران با کمترین هزینه عنوان کرد و گفت: صدور مجوز 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم برای 41 طرح در چند ماه اجرای برجام یک دستاورد است.

به گزارش اتاق خبر، محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری ایسنا گفت: رویکردها و اولویت‌های دولت در ابتدا از واقعیات آن دوره زمانی ملهم بود. دولت با این جمع‌بندی که تحریم‌ها سرعت حرکت کشور را به سوی اهداف چشم‌انداز 20 ‌ساله کند کرده است و مردم در این بین متضرر می‌شوند، با روشی کم‌هزینه اهداف و حقوق ملی ایران را تأمین کرد و مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.
وی ادامه داد: در عرصه اقتصادی همه از تورم بالا و رشد اقتصادی پایین گله‌مند بودند و به نوعی این وضعیت را محصول یک مانع بزرگ اقتصادی یعنی تحریم‌ها تحلیل می‌کردند.
سخنگوی دولت اظهارداشت: دولت همان زمان اعلام کرد که می تواند با روشی کم‌هزینه حقوق ملی ایران را در دنیا به رسمیت بشناساند و اکنون باید دید دولت در این عرصه موفق بوده است یا خیر؟
نوبخت افزود: افکار عمومی شهادت می‌دهند که دولت با سعی بلیغ و با استفاده از همه توانایی‌های دیپلماسی خارجی به این هدف رسید و ارکان نظام از جمله مجلس شورای اسلامی ، ‌شورای عالی امنیت ملی و همچنین رهبر معظم انقلاب نتیجه این مذاکرات را پذیرفتند.
وی اضافه کرد: ممکن است انتقاد شود که برجام دستاورد حداکثری نیست و دولت هم هیچ‌گاه ادعایی نکرده که یک بعد مطلق را به دست آورده بلکه همیشه از واژه برد- برد استفاده کرده است.
رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی گفت: در مجموع برجام منافع ملی ایران را تأمین کرد و رقبای سیاسی و انتخاباتی دولتمردان فعلی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس همه مخالف برجام بودند.
نوبخت با بیان اینکه دولت با همه این موانع توانست برای اینکه فرصت رشد اقتصادی را فراهم کند تحریم‌ها را بردارد، افزود: در کنار این اقدامات فرصت‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمد.
وی با اشاره به حضور رییس جمهور افغانستان و نخست وزیر هند در کشورمان ، گفت: رئیس جمهور کرواسی هم هفته پیش در ایران بود که اینها فرصت‌هایی است که دولت برای رشد اقتصاد ملی و توسعه کشور فراهم کرده و این فعالیت‌ها ثمربخش بوده است.
سخنگوی دولت افزود: پس از اجرایی شدن برجام بیش از 10 رئیس جمهور،‌ 5 نخست‌وزیر،‌ سه رئیس مجلس سنا و 20 وزیر امور خارجه به ایران آمده‌اند و این دیدارها نه برای تعارف بلکه برای ایجاد زمینه رشد کشور انجام می‌شود.
نوبخت با بیان اینکه دراقتصاد مقاومتی باید نگاه به بیرون هم داشته باشیم، افزود: در اقتصاد مقاومتی بهبود روابط همسایگان و استفاده از ظرفیت‌های جهانی تأکید شده است.
وی با اشاره به صدور مجوز 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای 41 طرح در کشور در طول اجرای برجام ، اظهارداشت: چنین سرمایه‌گذاری مستقیمی در چند ماه اجرای برجام یک دستاورد است.
سخنگوی دولت گفت: ممکن است کسی بگوید دستاورد آن چیست؟ که به تدریج این دستاوردها مشخص شده و ما به میوه آن می‌رسیم بنابراین باید دید دولت در این مدت دست روی دست گذاشته و همه مسائل اقتصادی را از طریق رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد یا از ظرفیت‌های ملی برای رشد درون‌زا استفاده کرده است؟ یکی از دستاوردهای دولت مهار گرانی از طریق کنترل تورم بوده است.
نوبخت با بیان اینکه سه سال است که روند کاهنده نرخ تورم در حال انجام بوده و رشد اقتصادی هم مثبت شده است، گفت: تورم برای اردیبهشت‌ماه منفی 0.4 درصد است. تورم نقطه به نقطه در فروردین 7.7 و در اردیبهشت‌ماه 6.8 درصد بود و تورم سالانه در فروردین 10.8 و در اردیبهشت 10.2 درصد بوده است.
وی با اشاره به اجرای بسته کوتاه مدت خروج از رکود که دستاورد آن رسیدن به رشد مثبت 2.2 دهم درصد بود، افزود: نمی‌گوییم این رشد بسیار مثبت است اما این رقم نسبت به رشد منفی 6.8 درصد گام مثبتی است.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دولت برای دستیابی به رشد 8 درصدی که در برنامه ششم از آن یاد شده و رسیدن به رشد 5 درصد که امسال در قانون بودجه پیش‌بینی شده باید از فرصت‌هایی که در اقتصاد ایجاد شده استفاده کند.
نوبخت درباره مسیرهای دستیبابی به این رشد، گفت: دربخش صنعت 7 هزار و 500 واحد صنعتی شناسایی شد که برای تکمیل، راه‌اندازی و افزایش فعالیت آنها 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شد و تا پایان امسال در کنار سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانیم شاهد افزایش اشتغال هم باشیم.
سخنگوی دولت افزود: دربخش کشاورزی 4 هزارو 200 میلیارد تومان برای خرید گندم در نظر گرفته شده بود که امسال به بالای 10 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
نوبخت با اشاره به اینکه دولت در برنامه رفاهی نسبت به پرداخت یارانه مصر است، گفت: البته کسانی که محرز شود مستحق دریافت یارانه نیستند باید مشخص شوند و باید از طریق قانون اجرایی مصوب دولت بتوانیم قابلیت اجرا را در این زمینه فراهم کنیم.
وی با اشاره به پرداخت یارانه طرح سلامت نیز گفت: نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان برای طرح سلامت پرداخت کرده‌ایم و دولت این طرح را اجرا می‌کند.

**تغییر در کابینه
سخنگوی دولت درباره تغییر در کابینه دولت و مجلس دهم نیز اظهارداشت: تحول در مجلس نوعی همگرایی با دولت است و ما مجلس دهم را همگراتر با دولت می‌دانیم.
نوبخت با بیان اینکه البته زمانی اتفاقی می‌افتد که مغایر با دولت است و دولت برای هماهنگی باید تغییر آرایش بدهد، افزود: در حال حاضر لزومی احساس نمی‌شود و اینها را باید در حد گمانه‌زنی حساب کنیم.
وی اضافه کرد: کارنامه برخی وزرا درخشان است به خصوص وزیری که انتخابات بسیار خوبی برگزار کرد و این انتخابات پرشور ناشی از حسن مدیریت در وزارت کشور بود و ما این گمانه‌زنی‌ها را خیلی جدی تلقی نمی‌کنیم.

**لغو کنسرت ها
سخنگوی دولت درباره لغو کنسرتها و واکنش دولت به این اتفاقات، گفت:برای برگزاری هر رخداد و تجمعی مرجعی تعیین می‌شود که قانوناً آن را تأیید می‌کند یا نمی‌پذیرد، وقتی یک مرجع دیگر بیاید و از اختیاراتش استفاده و آن رخداد را لغو کند قطعاً بی ثباتی و عدم اعتماد به مراجع رسمی صدور مجوز کنسرت ایجاد می‌شود و کسانی که مجوز گرفته‌اند تا آخرین لحظه این اعتماد را نخواهند داشت که آیا برنامه‌شان برگزار می‌شود یا خیر.
نوبخت افزود:طبیعی است که دولت نسبت به چنین رخدادی موضع منفی داشته باشد و آن را قبول نکند؛ به خصوص که این اتفاقات آثار منفی دارد و باید قبول کنیم که جامعه برای سلامت مردم به نشاط نیازمند است.
وی با بیان اینکه از جهات اجتماعی و فرهنگی نیز این اتفاقات به مصلحت نیست، اضافه کرد: به‌خصوص لغو کنسرت برای شخصیت‌هایی مثل استاد شهرام ناظری جای تکدر خاطر دارد که یک شخصیت هنری را که همیشه از اصالت و متانت کارش مطمئنیم نخواهیم تحمل کنیم و این اتفاقات نگران کننده است.

**توهین به رئیس جمهوری در صدا و سیما
سخنگوی دولت همچنین درباره پخش برخی برنامه‌ها که به دولتمردان و شخص رئیس جمهوری توهین‌هایی می شود، گفت: اینها به خودشان اجازه می‌دهند چنین کارهایی کنند اما کسی به آنها اجازه چنین کارهایی نمی‌دهد.
نوبخت افزود: با چنین رفتارهایی واقعاً اخلاق را زیر پا می‌گذارند و این مسائل را باید به افکار عمومی بسپاریم که زیرکانه می‌بینند و بر مبنای تشخیص آنها پیش برویم.
وی ادامه داد: اینکه در قبال این کارها ما هم کار مشابهی بکنیم فکر نمی‌کنم درست باشد و ما بر اساس آموزش قرآنی دعوت به عدالت می‌کنیم و متناسب با آن کار خلاف اخلاق واکنشی مثل آنها نشان نخواهیم داد.

**موضع دولت درباره هیات رئیسه مجلس
سخنگوی دولت همچنین درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس آینده و موضع دولت در این زمینه تأکید کرد: دولت اساساً آن حوزه را برای ورود خود مجاز نمی‌داند که بخواهد برای مجلس رئیس انتخاب کند.
نوبخت افزود: این، نه شدنی است و نه مقتضی و این یک بحث کاملاً درون مجلسی است و دولت در آن هیچ مداخله‌ای ندارد.
وی اظهارداشت: ممکن است برخی از حامیان دولت به سمت یکی از این دو کاندیدا بروند. بالأخره درون مجلس هرفردی سلیقه‌ای دارد و اینکه حامیان دولت در ائتلاف امید بوده‌اند و اکنون هم بخواهند در فراکسیون امید باشند و در مدیریت مجلس نظر بدهند حق قانونی خودشان است اما باز تأکید می‌کنم که دولت در این عرصه ورود نخواهد کرد.

**برگزاری المپیک
سخنگوی دولت درباره برگزاری المپیک نیز گفت: این موضوع برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است وبه همین منظور رئیس جمهوری به سازمان مدیریت دستور داده که نیازهای اعتباری رخداد بزرگ المپیک را فراهم کند، بنابراین در سازمان مدیریت از مسئولان همه فدراسیون‌ها دعوت کردیم تا با آنها رایزنی‌های لازم را انجام دهیم.
نوبخت افزود:دو ماهه اول سال بر پایه دو دوازدهم تمام تخصیص‌ها در نظر گرفته شد و از این به بعد هم تأمین اعتبارات مورد نیاز المپیک را در حد وسع خواهیم داشت و به صورت فوق‌العاده به این موضوع خواهیم پرداخت.

**جشنواره فیلم کن
وی درباره دریافت جایزه از جشنواره فیلم کن توسط دو هنرمند ایرانی، گفت: این رخداد قابل فخر برای ایرانیان در عرصه جهان و هنر است که دو هنرمند ایرانی فرهادی و حسینی موفق به دریافت این جایزه شدند و برای ایران افتخار آفریدند که قابل تقدیر و تقدیس است.
سخنگوی دولت به اقدام شهاب حسینی پس از دریافت جایزه اشاره کرد و گفت:‌ شهاب حسینی این افتخار را برخاسته از ملت بزرگ ایران دانست و آن را تقدیم به همه مردم ایران کرد که به ایشان به خاطر این افتخار تبریک گفته و از واکنش‌شان تشکر می‌کنیم.
نوبخت با بیان اینکه دولت همیشه حامی هنر اصیل ایرانی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هنرمندان ایرانی در قلل رفیع‌تر این عرصه مستقر شوند و هرچه بیشتر باعث سرافرازی ملت ایران باشند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید