Performancing Metrics

تامین مواد اولیه، هدایتگر سرمایه‌گذاران تجهیزات پزشکی | اتاق خبر
کد خبر: 345601
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 12:13
تولیدکنندگان تجهیزات استیلی دندانپزشکی در دنیا کشور پاکستان را برای تولید این محصولات انتخاب کرده‌اند.

به گزارش اتاق خبر، محصولات استیل در پاکستان با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌شود که این موضوع مهم‌ترین مزیت تولید در پاکستان است. برخی تولیدکنندگان ایرانی نیز واحدهای تولیدی مورد نیاز را در کشور پاکستان احداث کرده‌اند و در این کشور به تولید می‌پردازند. در زمینه تجهیزات لوازم یک‌بار مصرف دندانپزشکی اما این‌طور نیست. در زمینه تجهیزات یک‌بار مصرف اکنون ۳ واحد تولیدی در کشور نیمی از نیاز داخل را تامین می‌کنند. با اینکه در این شرایط گمان می‌رود عرصه تجهیزات یک‌بار مصرف دندانپزشکی برای سرمایه‌گذاران زمین حاصلخیز باشد اما این گمان بر اساس آنچه تولیدکنندگان می‌گویند، دقیق نیست. 

یکی از مشکلات موجود در زمینه محصولات یک‌بار مصرف، معرفی محصول به بازار است. با توجه به اینکه این ۳ واحد اکنون ۵۰ درصد نیاز داخل کشور را تامین و برخی از این واحدها محصولات خود را به کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه صادر می‌کنند، به نظر نمی‌رسد حضور در تولید این محصولات کار ساده‌ای برای سرمایه‌گذاران جدید باشد.
در این گزارش صمت به بررسی دلایل تولیدکنندگان تجهیزات استیل در پاکستان و پیچیدگی‌های تولید تجهیزات یک‌بار مصرف در ایران می‌پردازد.


پاکستان، قطب تولید محصولات استیل
تولیدکنندگان تجهیزات جراحی و استیل دندانپزشکی دنیا به‌دلیل اینکه پاکستان یکی از معتبرترین کشورهای تولید استیل است این کشور را برای احداث واحدهای تولیدی انتخاب کرده‌اند.
سامان تاجیک، تولیدکننده تجهیزات جراحی استیل درباره دلیل این موضوع که چرا تولیدکنندگان برای تولید محصولات جراحی کشور پاکستان را انتخاب می‌کنند، گفت: تولیدکنندگان پاکستان را به عنوان کشوری که می‌توان در آن تجهیزات جراحی دندانپزشکی را تولید کرد، انتخاب نکرده‌اند. به نوعی در این‌باره می‌توان گفت تولید تجهیزات پزشکی در پاکستان به تولیدکنندگان تحمیل شده است.
این تولیدکننده تجهیزات جراحی استیل افزود: تجهیزات جراحی دندانپزشکی در دنیا با کیفیت‌های متفاوتی ارائه می‌شود اما این موضوع به معنی تفاوت در محل تولید نیست. تجهیزات آلمانی و امریکایی که دارای کیفیت بسیار مناسبی هستند در پاکستان تولید می‌شود و دیگر محصولات که کیفیت‌های پایین‌تری دارند هم در این کشور تولید می‌شود.
تاجیک با اشاره به اینکه پاکستان برای تولید این محصولات قوانین خاصی دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین قوانینی که در این زمینه وجود دارد حق فروش است که از تولیدکنندگان گرفته می‌شود. بر اساس قوانین پاکستان، تولیدکنندگان حق ندارند محصولات خود را در این کشور به فروش برسانند بلکه فقط می‌توانند محصولات مورد نیاز را در این کشور تولید کنند و پس از فروش باید این محصولات را از پاکستان خارج کرده و در نقطه دیگری از دنیا بفروشند.
وی با بیان اینکه پاکستان در تولید دو محصول مزیت دارد، گفت: لوازم استیل که شامل تجهیزات جراحی می‌شود و توپ‌های چرم ازجمله مزیت‌های تولیدی کشور پاکستان است. عمده تولیدکنندگان در تمام دنیا این دو محصول را در کشور پاکستان به تولید می‌رسانند.
این تولیدکننده تجهیزات جراحی استیل با اشاره به اینکه حتی توپ‌های فوتبال جام جهانی هم در پاکستان تولید می‌شوند، گفت: این کشور در تولید دو محصول مزیت دارد اما برای رشد و حفظ این مزیت سیاست‌هایی را در پیش گرفته که بهترین تولیدکنندگان دنیا مجبورند محصولات مورد نیاز خود را در این کشور تولید کنند.


وی به این پرسش که چرا تولیدکنندگان کارخانه‌های تولیدی را در کشور خود احداث نمی‌کنند، گفت: نکته مهم در زمینه تجهیزات استیل، کیفیت استیل پاکستان است. این کشور در تولید استیل ظرفیت بسیار بالایی دارد و محصولات با کیفیتی به بازار از طریق پاکستان ارائه می‌شود. تاجیک با بیان اینکه مرکز تولید تجهیزات پزشکی، شهر سیالکوت در پاکستان است، گفت: در این شهر که در نزدیکی ولایت لاهور است تمام مردم به ساخت و تولید این محصول می‌پردازند. این موضوع باعث می‌شود تولید این تجهیزات در پاکستان بسیار راحت تر از دیگر کشورهای دنیا باشد. وی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید تجهیزات استیل دندانپزشکی در ایران وجود دارد، کیفیت استیل است. رده‌بندی استیل برای دریافت استانداردهای جهانی اهمیت بسیاری دارد. به این دلیل ممکن است استیلی که برای تولید اهمیت دارد گاهی به ایران وارد شود و گاهی وارد نشود. در صورتی که واردات استیل مورد نیاز قطع شود واحدهای تولیدی با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود و نمی‌توانند روند تولید را ادامه دهند. به گفته تاجیک، دریافت مجوزهای استاندارد بین‌المللی و ایزو برای تولید این تجهیزات موضوعی حیاتی است و براساس این استانداردها نوع استیل در تولید باید ثابت باشد. به عبارتی محصولی که ۱۰ سال پیش تولید شده به لحاظ کیفیت استیل با محصولی که اکنون تولید می‌شود باید برابری کند. این تولیدکننده تجهیزات جراحی استیل با اشاره به اینکه در پاکستان دسته‌های این تجهیزات به‌طور خام فروخته می‌شود، گفت: این موضوع نیز برای تولید اهمیت بسیاری دارد. دسته‌های تجهیزات جراحی خام فروخته می‌شود و فقط ابزار نصب شده بر دسته‌ها تولید می‌شود. می‌توان در پاکستان این دسته‌ها را با انواع کیفیت خریداری کرد و تجهیزات مورد نیاز برای نصب روی دسته‌ها را تولید کرد. تنوع قیمت و کیفیت برای خرید این دسته‌ها در پاکستان فراوانی بسیاری دارد و این نیز از دیگر دلایلی است که تولیدکنندگان در دنیا کشور پاکستان را انتخاب کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی اکنون در پاکستان واحدهای تولیدی احداث کرده‌اند، گفت: متاسفانه برخی واحدها در این زمینه مشکلاتی ایجاد کرده‌اند که دلیل اصلی وجود این مشکلات ناآگاهی از روند تولید است. در برخی موارد دیده شده که شرکت‌های ایرانی ادعا کرده‌اند محصولات آنها در ایتالیا یا دیگر کشورها تولید شده اما درواقع این‌طور نیست. در حالی که بهترین تولیدکنندگان بین‌المللی این محصولات را در پاکستان تولید می‌کنند دلیلی برای تولید این محصولات در دیگر کشورها وجود ندارد. اکنون برخی تولیدکنندگان که در پاکستان تولید می‌کنند محصولات خود را با برچسب‌های تولید شده در امریکا یا دیگر کشورها به بازار ایران ارائه می‌کنند. تاجیک به این پرسش که آیا در شرایط اقتصادی بدون تحریم که ظرفیت واردات استیل نیز در ایران راحت‌تر از گذشته است، آیا می‌توان به تولید این محصولات در داخل کشور پرداخت، این‌گونه پاسخ داد: اکنون این ظرفیت وجود ندارد اما احتمال اینکه در آینده ظرفیت تولید بخشی از این محصولات در کشور ایجاد شود، وجود دارد. برای تولید بخش‌هایی از این محصولات می‌توان دسته‌ها را به‌طور خام وارد و ابزار مورد نیاز را در کشور تولید و نصب کرد. موضوعی که در این زمینه ایجاد اختلال می‌کند، توجیه اقتصادی است.

 
این تولیدکننده تجهیزات جراحی استیل درباره توجیه اقتصادی تولید این محصولات در کشور گفت: در شرایطی که پاکستان ظرفیت‌های بسیاری برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و نیروی کار با تجربه و ارزان نیز در این کشور وجود دارد تولید این محصولات در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد. همچنین از دیگر عواملی که باعث می‌شود تولیدکنندگان ایران را برای تولید این محصول انتخاب نکنند مشکلاتی است که در دریافت مجوز تولید وجود دارد. در پاکستان تولیدکنندگان به سرعت سرمایه‌گذاری کرده و تولید را شروع می‌کنند اما در ایران به‌دلیل وجود برخی مقررات و مشکلات اداری روند سرمایه‌گذاری و تولید کند پیش می‌رود. وی به این پرسش که آیا نمونه این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: شاید برخی واحدها فقط یک محصول را تولید کنند اما اینکه واحدی بتواند تمام این تجهیزات را تولید کند در کشور وجود ندارد. تولیدات داخل هم شامل ابزارهای تخصصی نمی‌شود و ممکن است یک واحد در کشور فقط دسته آینه تولید کند. تاجیک با اشاره به اینکه تجهیزات استیل در ایران بازار فروش مناسبی دارد، گفت: موضوع مهم در زمینه این تجهیزات، این است که تمام بیماران نیاز به ابزارهای مشابه دارند اما با توجه به اینکه این تجهیزات باید میکروب‌زدایی (استریل) شوند و روند میکروب‌زدایی حدود ۵ ساعت طول می‌کشد، در هر مطب دندانپزشکی از این تجهیزات باید تعداد قابل توجهی وجود داشته باشد و این موضوع باعث می‌شود تولید این محصولات توجیه اقتصادی مناسبی داشته باشند.


تامین نیمی از نیاز داخل
حدود ۲۰۰ نوع محصول یک‌بار مصرف در دندانپزشکی وجود دارد که ۳ واحد تولیدی در کشور ۵۰درصد از نیاز کل کشور را برطرف می‌کنند. این واحدها محصولات خود را با قیمتی رقابت‌پذیر به کشورهایی مانند ترکیه و استرالیا نیز صادر می‌کنند.
مونا سماورچیان، تولیدکننده محصولات یک‌بارمصرف دندانپزشکی درباره تولیدات لوازم مصرفی و یک‌بار مصرف دندانپزشکی نیز در ایران گفت: در ایران ۳ واحد تولیدی مشغول این فعالیت هستند و تجهیزات یک‌بار مصرف دندانپزشکی را تولید می‌کنند. حدود ۲۰۰ نوع کالا در این زمینه وجود دارد که اکنون تمام این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود. افزایش قیمت تولیدات ایران در بسیاری از محصولات باعث شده رقابت‌پذیری در تولیدات کشور وجود نداشته باشد. سماورچیان درباره موضوع تولید رقابت‌پذیر در ایران گفت: محصولات یک‌بار مصرف دندانپزشکی در ایران اکنون به‌طور رقابت‌پذیر تولید می‌شود و واحدهای تولیدکننده مشکلی با فروش ندارند. خوشبختانه با اینکه فروش یکی از مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی است اما در این زمینه این‌طور نیست و محصولات داخل کشور از استانداردهای کافی و قیمت‌های رقابت‌پذیر برخوردارند. این تولیدکننده محصولات یک‌بارمصرف دندانپزشکی با بیان اینکه اکنون علاوه بر اینکه تولید این محصولات در ایران متقاضیان بسیاری دارد، صادرات مناسبی هم وجود دارد، گفت: خوشبختانه به دلیل کیفیت محصولات داخل واحدهای تولیدکننده ایرانی توانسته‌اند در این زمینه صادرات مناسبی هم داشته باشند. استرالیا، ترکیه، عراق و افغانستان ازجمله مقاصد صادرات تجهیزات یک‌بار مصرف دندانپزشکی بوده‌اند که خوشبختانه قیمت‌ها و استانداردهای تولید ایران پاسخگوی نیاز آنها بوده است. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید تجهیزات یک‌بار مصرف دندانپزشکی بسیار کمتر از نیاز کشور در این بخش است، گفت: سرمایه‌گذاران برای تولید این محصولات استقبال چندانی از سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و دلیل اصلی این موضوع اهمیت پیشینه در تولید این محصولات است.
سماورچیان افزود: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه تولید محصولات یک‌بار مصرف دندانپزشکی، این است که متقاضیان یا به عبارتی دندانپزشکان واحد تولیدی را بشناسند. در ایران به دلیل اینکه ۳ واحد تولیدکننده وجود دارد دندانپزشکان هم می‌دانند برای تامین این مواد از چه طریقی باید اقدام کنند به این دلیل ورود سرمایه‌گذار جدید به حوزه ممکن است مشکلاتی را برای او به وجود آورد، که بیشتر در زمینه شناخت و معرفی محصول و نشان(برند) خود ممکن است ایجاد شود.
این تولیدکننده محصولات یک‌بارمصرف دندانپزشکی درباره میزان واردات این محصولات در کشور گفت: اکنون حدود نیمی از نیاز داخل کشور از طریق تولیدات داخلی و نیمی دیگر با واردات تامین می‌شود. اینکه ۳ واحد تولیدی نیمی از نیاز کشور را تامین می‌کنند نشان از اهمیت تولید و گستردگی فعالیت‌های تولیدی در این زمینه دارد.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید