Performancing Metrics

صادرات غیرنفتی را دریابیم | اتاق خبر
کد خبر: 345876
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395 - 20:58
ابراهیم جمیلی
یکی از راه‌های برون‌رفت از رکود اقتصادی کشور، توجه به صادرات غیرنفتی است. از سال گذشته که بسته خروج از رکود مطرح شد، همه انتظار داشتند به صادرکنندگان توجه ویژه‌ای شود.

اتاق خبر: یکی از راه‌های برون‌رفت از رکود اقتصادی کشور، توجه به صادرات غیرنفتی است. از سال گذشته که بسته خروج از رکود مطرح شد، همه انتظار داشتند به صادرکنندگان توجه ویژه‌ای شود؛ چراکه در شرایط فعلی تولیدکنندگان به دلیل نبود بازار، مجبور شده‌اند کالاهایشان را در انبارها دپو کنند. بنابراین عملا هم نقدینگی قفل شده و هم ادامه تولید با مشکل روبه‌رو است.

در این شرایط اگر دولت به دنبال این است که خروج از رکود با سرعت اتفاق بیفتد، باید بسته حمایتی صادرات غیرنفتی را هر چه زودتر اجرا شود. البته مبنا این نباشد که یک تعداد از کالاها از مشوق‌های صادراتی برخوردار شوند و تعدادی دیگر از کالاها از مشوق‌های صادراتی برخوردار نشوند.

به عبارتی، در تمام کالاهایی که توانمندی صادراتی وجود دارد، مانند کشورهای دیگر که از صادرات خود حمایت می‌کنند، ما نیز باید از صادرات حمایت کنیم. این حمایت می‌تواند در قالب جوایز صادراتی صورت گیرد و یا معافیت‌ها و...

ما در حال حاضر هیچ چاره‌ای جز این نداریم که به صادرات توجه کنیم. هیات‌های تجاری که امروز وارد ایران می‌شوند و در حال مذاکره هستند، به طور عمده به دنبال فروش کالاهای خود هستند؛ این در حالی است که ما در بسیاری از کالاها از مزیت صادراتی برخوردار هستیم و باید با اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای دیگر، کالاهای تولیدی کشور را صادر کنیم.

صادرات کشور نسبت به چند سال قبل باید جهش داشته باشد. سیاست‌های پسابرجام فقط در این رابطه نیست که مشکلات بانکی کشور حل شود، باید به دنبال حل مشکلات صادراتی کشور نیز باشیم. ما باید بتوانیم با شرکای جدید خارجی قرارداد ببندیم.

در شرایط فعلی توسعه صادرات، یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی است و باید برنامه‌های صادراتی را مشخص کنیم و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، آمار و ارقام دقیق و عملیاتی شده را مطرح کنیم. مشکلات صادراتی نباید در بروکراسی اداری گم شود. در عین حال، تصمیم‌گیری‌ها باید به سرعت انجام شود و نیز عملیاتی کردن تصمیم‌گیری‌ها به موقع باشد. این در حالی است که متاسفانه گاها شاهد هستیم که یا تصمیم‌گیری‌ها به موقع انجام نمی‌شود و یا اگر تصمیم‌گیری می‌شود، انجام آن طولانی‌مدت است. اگر در حوزه صادرات غیرنفتی به درستی عمل شود، در شکوفایی و رونق اقتصاد کشور گام مثبتی برداشته می‌شود.

رییس خانه اقتصاد ایران

 

منبع: خبرآنلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید