Performancing Metrics

توافقنامه چابهار ظرفیت تغییر نقشه سیاسی آسیای جنوبی و میانه را دارد | اتاق خبر
کد خبر: 345943
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 13:59
یک روزنامه معتبر و پرتیراژ هندی با اشاره به اهمیت امضای توافقنامه سه جانبه ایران ،هند و افغانستان در سفر نخست وزیر هند به تهران نوشت:این توافقنامه ظرفیت تغییر نقشه سیاسی آسیای جنوبی و میانه را دارد.

اتاق خبر:روزنامه هندو روز پنجشنبه با انتشار مطلبی، امضای این توافقنامه سه جانبه را باعث افزایش اعتبار منطقه ای دهلی نو دانست و تصریح کرد با سفر نخست وزیر هند به ایران،دهلی نو به تردید چند ساله خود خاتمه داد و توافقنامه تاریخی توسعه بندر چابهار را با ایران امضا کرد.
این روزنامه ،تحریم های بین المللی ایران در سالهای گذشته را یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری هند در این بندر عنوان کرد و می نویسد با اجرای برجام، مانع بزرگ سرمایه گذاری در ایران رفع شد .
روزنامه هندو،لغو تحریم ها را فرصت مناسبی برای احیای روابط تهران - دهلی نو دانست و نوشت:زمانی که بهره برداری از خط آهن چابهار به زاهدان و دیگر جاده ها تکمیل شود ،هندوستان به طور مستقیم می تواند از طریق جاده ،خط آهن بدون نیاز به عبور از پاکستان به افغانستان دسترسی داشته باشد.
درادامه این مطلب با اشاره به اهمیت حیاتی این طرحها برای هند اضافه شده است که هند و افغانستان پیش از این به دلیل مشکلات ارتباطی نتوانستند از ظرفیت کامل اقتصادی خود استفاده کنند.
به نوشته این روزنامه ،پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در چابهار به شرکت های هندی در دسترسی به یک مسیر مطمئن برای سرمایه گذاری، کمک می کند.
«هندو» در ادامه می نویسد:شرکت های هندی آمادگی خود را برای ایجاد کارخانه های تولید کود شیمیایی ،پتروشیمی و راه آهن درمنطقه آزاد تجاری اعلام کرده اند .
این روزنامه در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین در بندر گوادر پاکستان نوشته است این میزان سرمایه گذاری در مقایسه با سرمایه گذاری حداکثر 500 میلیون دلاری هند در چابهار قابل مقایسه نیست .
درادامه این مطلب با اشاره به اهمیت بندر چابهار اضافه شده است این بندر دروازه ای است که به هند در شکستن حلقه اقتصادی پاکستان و چین و دسترسی به آسیای میانه کمک می کند.
نشریه معتبر «هندو» درادامه به چالش های اصلی اجرای این طرح اشاره می کند و می نویسد سابقه هند در اجرای طرحهای بسیار بسیار با ثبات نیست .
نویسنده این مطلب درادامه به دولتمردان هندی توصیه می کند که با اجرای دیپلماسی مناسب و بدون توجه به فشارهای خارجی با اجرای سریع سرمایه گذاری در چابهار به اعتبار خود بیفزایند.
درادامه این مطلب اضافه شده است هند اکنون نمی تواند اجازه دهد که روابط دو جانبه با ایران وارد بحران شود.
توافقنامه توسعه بندر چابهار روز دوشنبه در دومین روز سفر نخست وزیر هند در حضور «نارندرا مودی » و « حجت الاسلام حسن روحانی » امضا شد.
«نارندرا مودی» نخست وزیرهند که روز یکشنبه به دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای سفری دو روزه به ایران سفر کرده بود روز دوشنبه و پس از امضای 12 توافقنامه و سند همکاری در زمینه اقتصادی، سیاسی ،فرهنگی و علمی تهران را به مقصد دهلی نو ترک کرد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید