Performancing Metrics

ایران بهترین گزینه برای ساخت نیروگاه «راغون» است | اتاق خبر
کد خبر: 345949
تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395 - 14:20
کارشناسان تاجیک معتقدند که جمهوری اسلامی ایران بهترین گزینه برای ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» در تاجیکستان می‌باشد.

اتاق خبر:«نورعلی دولت» و «حامدجان عارف اف» 2 تحلیلگر و کار‌شناس تاجیک معتقدند: تنها ایران می‌تواند برای ساخت نیروگاه برق آبی «راغون» در تاجیکستان سرمایه گذاری کند.

به گفته این 2 کار‌شناس تاجیک، ادعاهای ازبکستان نمی‌تواند ایران را از ساخت راغون باز دارد و در این زمینه تاجیکستان موافقت بانک جهانی برای ایجاد این نیروگاه را دریافت کرده است.

دولت و عارف اف ادامه دادند: سال 2003 تهران و دوشنبه قرارداد ساخت نیروگاه برق آبی «سنگ توده 1» را به امضا رساندند، هم‌زمان با اعلام شرکت ایران در این طرح 3 قدرت جهانی روسیه، چین و آمریکا از آمادگی خود برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی در تاجیکستان خبر دادند.

به گفته کار‌شناسان تاجیک، روسیه پس از تصمیم طرف ایرانی، از آمادگی خود برای نیروگاه راغون خبر داد. چین اعلام کرد که در دریای «زرافشان» استان سغد و آمریکا در منطقه «دشت جوم» استان ختلان تاجیکستان قصد ساخت نیروگاه‌های برق آبی را دارند. اما چندی بعد هم چینی‌ها و هم آمریکایی‌ها از ساخت طرح‌های انرژی خود در تاجیکستان خودداری کردند. برخی علت اصلی آن را اعتراض طرف ازبکستان می‌دانند و روسیه تنها به ساخت نیروگاه برق آبی «سنگ توده 1» اکتفا کرد.

ایران در این مدت موفق به ساخت «سنگ توده 2» در تاجیکستان شد و هم زمان پیشنهاداتی را جهت سرمایه گذاری در این کشور عنوان کرد، با وجودی که ایران با تحریم‌های آمریکا پنجه نرم می‌کرد اما در اقتصاد تاجیکستان به طور فعال سرمایه گذاری کرد.

به تصریح این 2 تحلیلگر، روسیه، آمریکا و چین به علت اینکه از بازیگران ژئوپولتیک منطقه محسوب می‌شوند حاضر به سرمایه گذاری در طرح‌های برق آبی تاجیکستان از جمله راغون نیستند.

نورعلی دولت و عارف اف با اشاره به اینکه بانک جهانی موافقت خود را جهت ساخت نیروگاه راغون اعلام کرده است، گفتند: برای اروپا تاجیکستان در حال حاضر آن قدر مهم نیست، چون خود گرفتار مشکلات مهاجرت مهاجران کشورهای عربی است.

به اعتقاد کارشناسان تاجیک، کشورهای جهان اسلام نیز با وجود تلاش‌های مقامات تاجیکستان نشان دادند که به ساخت طرح‌هایی مانند نیروگاه‌های بزرگ در تاجیکستان توجه ندارند. چین با شرکت در این طرح نمی‌خواهد ارتباط خود را با ازبکستان پیچیده کند. و در حال حاضر ایران است که می‌تواند سرمایه گذار اصلی طرح ساخت راغون باشد.

تاجیکستان و قرقیزستان با وجود اینکه 85 درصد آب موجود در آسیای مرکزی را در اختیار دارند اما با مخالفت همیشگی ازبکستان برای ایجاد نیروگاه بر روی رودخانه‌های خود مواجه هستند.

تاشکند معتقد است: ساخت نیروگاه برق آبی بر روی رودخانه در تاجیکستان و قرقیزستان آب مصرفی کشورهای پائین دست از جمله ازبکستان و قزاقستان را کاهش داده و علاوه بر خسارات زیست محیطی به کشاورزی این کشور‌ها صدمه وارد می‌کند.

ساخت نیروگاه برق آبی راغون در تاجیکستان در سال 1974 در دوران حکومت شوروی آغاز شد ولی پس از استقلال این کشور به دلیل مخالفتهای ازبکستان و کمبود سرمایه ناتمام مانده است.

منبع:فارس

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید