Performancing Metrics

تاثیر کاهش پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت در پیشگیری از فقر | اتاق خبر
کد خبر: 346091
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1395 - 10:21
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمجمع جهانی بهداشت مطرح کرد
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین محورهای مجمع جهانی بهداشت را اهداف توسعه پایدار، یعنی مسائلی چون مبارزه با فقر، ارتقای سلامت و حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: ضروری است تا کشورهای دنیا با اتخاذ تدابیر لازم، پرداختی از جیب مردم برای خدم

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت یکی از مهم‌ترین محورهای مجمع جهانی بهداشت را اهداف توسعه پایدار، یعنی مسائلی چون مبارزه با فقر، ارتقای سلامت و حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: ضروری است تا کشورهای دنیا با اتخاذ تدابیر لازم، پرداختی از جیب مردم برای خدمات بهداشتی و درمانی را کاهش دهند تا به پیشگیری از فقر در حوزه سلامت کمک کنند.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا دکتر سید محمدهادی ایازی که یکی از اعضای هیات اعزامی کشورمان به مجمع جهانی بهداشت در ژنو بود، پس از پایان شصت‌ونهمین مجمع جهانی بهداشت، گفت: پنج محور اساسی از سوی دبیر کل سازمان بهداشت جهانی مطرح شده بود که شامل بیماری‌های نوپدید، تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های غیرواگیر، موضوع تروریسم و پیشگیری از فقر به ویژه در حوزه سلامت بود.

 

وی یکی از مهمترین محورهای شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت را اهداف توسعه پایدار عنوان کرد و افزود: در توسعه پایدار، مسائلی همچون مبارزه با فقر، ارتقای سلامت و حفاظت از محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضروری است تا کشورهای دنیا با اتخاذ تدابیر لازم، پرداختی از جیب مردم برای خدمات بهداشتی و درمانی را کاهش دهند تا به پیشگیری از فقر در حوزه سلامت کمک کنند.

 

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت موضوعاتی مانند فرد، خانواده، جامعه و جوامع بین‌المللی در تحقق اهداف توسعه پایدار، ادامه داد: در مجمع امسال، کشورهای مختلف اقدامات خود را گزارش دادند و ایران نیز علاوه بر ارائه گزارش در مجمع جهانی بهداشت، در قالب رییس گروه وزرای بهداشت کشورهای جنبش عدم تعهد و کشورهای عضو اکو، نظرات خود را بیان کرد.

 

ایازی افزود: در مقیاس جهانی تمامی کشورها نظرات خود را در مورد توسعه پایدار و محورهای مجمع بیان کردند و یکی از موضوعاتی که به طور فصل بررسی شد، کیفیت زندگی بود که دارای شاخص‌هایی مانند میزان مرگ‌ومیر نوزادان، امید به زندگی و میزان باسوادی است. از سوی دیگر در کیفیت الگوی زندگی عواملی همچون سلامت، تغذیه، وضعیت آب شرب و بهداشت محیط، تغییر مسکن، نحوه امرار معاش، امنیت اجتماعی و فیزیکی و همچنین تسهیلات ارتباطی در طول مجمع امسال بررسی شد.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی به تنهایی نمی تواند مشکلات بزرگی مانند فقر، گرسنگی، سوءتغذیه و بیماری‌ها را حل کند، افزود: تجربه نشان داده که توسعه پایدار می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی و پیشگیری از برخی بیماری‌ها و معلولیت‌ها کمک کند. زیرا بیماری‌ها و نقص عضو به کاهش بهره‌وری، ظرفیت‌های جسمانی، روانی و اجتماعی و افزایش آسیب‌پذیری افراد، منجر می‌شود. بنابراین لازم است تا کشورهای دنیا، استراتژی و برنامه‌های مشخصی در حوزه سلامت و توسعه داشته باشند.

 

ایازی مهم‌ترین استراتژی‌هایی که کشورها باید در حوزه سلامت و در زمینه توسعه پایدار داشته باشند را ارتقای آگاهی در زمینه فقر و مسائل مرتبط با سلامت، برطرف کردن موانع مالی و ایجاد طرح‌های درآمدزا بویژه برای اقشار کم درآمد، توجه به همکاری‌های بین بخشی به منظور کاهش میزان فقر، ترویج مشارکت و جلب مشارکت سایر بخش‌ها در قالب مشارکت‌های بین بخشی و تقویت و تلاش در جهت کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها عنوان کرد.

 

وی به وجود 17 آرمان یا هدف اصلی و 169 هدف کمی در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: از سال 2015 تا 2030، هشت آرمان یا هدف اصلی مورد توجه و تاکید خواهد بود که شامل از بین بردن فقر شدید و گرسنگی، دستیابی همگانی به آموزش ابتدایی، گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌های واگیر، تضمین پایداری محیط زیست و گسترش مشارکت جهانی برای تحقق توسعه است.

 

ایازی یکی از مهم‌ترین مباحث مورد تاکید در مجمع جهانی بهداشت در ژنو را محیط زیست دانست و افزود: با توجه به توافقنامه پاریس در سال 2015، فرصتی ایجاد شده تا بتوان به موضوع مهم محیط زیست بطور جدی‌تری توجه کرد.

 

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت از طرح موضوع تروریسم در مجمع جهانی بهداشت به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مجمع یاد کرد و ادامه داد: تروریسم در برخی از مناطق دنیا مانند سوریه، یمن، افغانستان و عراق باعث مرگ‌ومیر مردم می‌شود و باید اقدامات لازم برای مبارزه و کنترل آن، انجام شود.

 

وی با اشاره به حضور جدی و فعال نمایندگان ایران در نشست‌های مختلف مجمع جهانی بهداشت در ژنو، گفت: یکی از موضوعاتی که توسط وزیر بهداشت کشورمان در این مجمع مطرح شد، تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت ایران بود. بر این اساس تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت می‌تواند منجر به جلب مشارکت بیش از پیش مردم و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی در نظام سلامت شود. در عین حال از این جهت که تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت کشورهای دنیا اقدام جدیدی بود، مورد استقبال ویژه سایر کشورها قرار گرفت.

 

بر اساس اعلام سایت وبدا، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد که در هفتادمین مجمع جهانی بهداشت بتوان دستاوردهای ناشی از تشکیل این معاونت را در قالب مشارکت‌های مردمی، بین بخشی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توجه وزارت بهداشت به آسیب‌های اجتماعی و تصمیمات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را به کشورهای دنیا ارائه کرد تا استقبال بیشتری از سوی سایر کشورها به نقش این معاونت صورت گیرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید