Performancing Metrics

ایران، هاب تجاری-ترانزیتی منطقه می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 346392
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 18:50
احتمال تبدیل شدن چابهار به هاب تجاری- ترانزیتی منطقه زیاد است. این احتمال نه از وقتی که توافقنامه ۳جانبه میان ایران، هند و افغانستان برای ایجاد مسیر ترانزیتی امضا شد، به‌وجود آمد.

به گزارش اتاق خبر، بلکه از مدت‌ها پیش به دلیل ظرفیت‌های بالای ایران و موقعیت سوق‌الجیشی آن، این مهم مطرح بود. دسترسی به آب‌های آزاد و مسیر جاده‌ای فوق‌العاده ایران در منطقه می‌تواند ویژگی منحصربه‌فردی باشد که بسیاری از کشورها از آن بی‌بهره‌اند و از همین جهت باید با ادامه این روند شرایط بهتری را رقم زد. در همین زمینه با داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت‌وگویی داشتیم. وی معتقد است: بندر چابهار می‌تواند نه به عنوان هاب بین‌المللی بلکه به عنوان یک مرکز مهم تجاری-ترانزیتی در منطقه مطرح شود. کشاورزیان همچنین از افتتاح رسمی پایانه مرزی بیرجند (میل ۷۸ یا همان ماهیرود) در چند روز آینده و سالن مسافری پایانه شلمچه و همچنین ساخت سالن‌های مسافری و تجاری در پایانه مرزی رازی خبر داد. مشروح گفت‌وگو با معاون وزیر راه و شهرسازی را می‌خوانید.
چند روز پیش توافقنامه‌ای میان ایران، افغانستان و هند امضا شد که منشا ارتباط بیشتر این کشورها و البته در آینده هم با دیگر کشورهاست؛ نظر شما در این باره چیست؟ احتمال تبدیل شدن چابهار به هاب منطقه وجود دارد؟
ایران کشوری است که چندین کشور محصور در خشکی پیرامون آن قرار دارد. این کشورها از جمله قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و... به آب‌های آزاد نیاز دارند و باید برای جابه‌جایی کالاهای خود از مسیرهای آبی، هوایی یا جاده‌ای ایران عبور کنند. یکی از این کشورها افغانستان است که در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از واردات محصولات آن از راه ایران انجام و از طریق بندرعباس ترانزیت شده است.
باتوجه به موقعیت بندر چابهار که در دریای عمان واقع شده و از نظر جغرافیایی وضعیت بهتری نسبت به بندرعباس دارد، کشورهایی مانند هند و افغانستان تمایل داشتند فعالیت ترانزیتی چابهار فعال شود و ایران نیز از این خواسته استقبال کرد تا براساس تاکیدات رهبرمعظم انقلاب توسعه شرق کشور را نیز سرعت بخشد. برهمین اساس، بندر چابهار نه به عنوان هاب تجاری بین‌المللی بلکه به عنوان مرکز تجاری ترانزیتی منطقه‌ای عمل می‌کند و کالاها از این طریق به کشورهای دیگر صادر یا از کشورها وارد می‌شود.


در این‌کار وزارت راه و شهرسازی نیز دخیل است؟
بله، در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بندر چابهار در دستور کار وزارت راه و شهرسازی ایران قرار گرفته و پروژه‌هایی را در دست احداث داریم. هندی‌ها هم علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری در این بندر اعلام کرده‌اند تا بتوان با سرعت بیشتری به رونق در این منطقه رسید. افغانستان نیز به دلیل اینکه با چابهار فاصله کمتری نسبت به بندرعباس دارد، مایل است از این طریق تجارت خود را افزایش دهد.
این کشورها در سال‌های اخیر علاقه‌مندی خود را نشان داده‌اند که درنهایت منجر به امضای موافقتنامه بین روسای جمهور ۳کشور در سوم خرداد شد، بنابراین با توسعه ترانزیت کالا از چابهار، افغانستان، هندوستان و کشورهای شمال ایران منتفع خواهند شد.
برنامه امسال وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی پایانه‌های مرزی چیست؟
برنامه‌های متعددی برای بهبود وضعیت و ساماندهی پایانه‌های مرزی در دست اجرا داریم. در دوسال گذشته حدود ۲۰۰میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی سرمایه‌گذاری شد که در چند روز آینده پایانه مرزی بیرجند (میل ۷۸ یا همان ماهیرود) را به طور رسمی افتتاح خواهیم کرد. هرچند این پایانه در حال حاضر فعال است.
افتتاح سالن مسافری پایانه شلمچه را نیز در دستور کار داریم و این امر به دلیل اینکه هر سال تعداد بسیاری از زائران ایرانی برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کنند، ضروری است.
برنامه ساخت سالن‌های مسافری و تجاری در پایانه مرزی رازی که هم مرز با ترکیه است را هم به زودی اجرا خواهیم کرد. بازارچه مرزی رازی فعال است و تاسیسات مورد استفاده نیز در آن قرار دارد. قرار است ساختمان‌های مورد نیاز ساخته شود و در حال حاضر در مراحل تملک هستیم که بعد از آن سالن‌هایی را احداث می‌کنیم. علاوه بر تمام این برنامه‌ها هر کدام از پایانه‌ها که کمبودی داشته باشند، هر سال در برنامه سازمان راهداری است تا تکمیل شوند.


یکی دیگر از تعهدات سازمان راهداری ساخت و ساماندهی مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی است؛ با توجه به شرایط جدیدی که ایران در آن قرار گرفته و رفع تحریم‌ها که در بخش گردشگری نیز نمود پیدا کرده و بسیاری از کشورها علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند، از برنامه دولت برای این امر بگویید.
بله، ساخت مجتمع‌های بین راهی یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی، به‌ویژه رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که البته تمام مسائل مربوط به این امر به‌دست بخش خصوصی سپرده شده است. به‌طور عمده فلسفه احداث مجتمع‌های بین راهی این است که خدمات مورد نیاز مسافران و کاربران جاده‌ای ازجمله گردشگران خارجی را ارائه دهد که با ساماندهی و بهبود بیشتر می‌تواند منجر به رونق گردشگری خارجی هم شود؛ اما به عبارت دیگر مجتمع‌های رفاهی بین راهی جزو مبلمان جاده‌ای و مورد نیاز مردم و کاربران جاده‌ای به شمار می‌روند تا در صورت نیاز بتوانند خدماتی را دریافت کنند.
بیش از ۴۵۰ مجتمع بین راهی نیمه‌ساخته و دردست ساخت در سطح کشور داریم که هر سال تعدادی از آنها به بهره‌برداری می‌رسد.
بودجه تکمیل یا ساخت این پروژه‌ها چه میزان است؟
بودجه خاصی ندارد چون سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود. اما در مناطقی که انگیزه کمتری برای ورود بخش خصوصی وجود دارد حمایت‌های اولیه را انجام می‌دهیم تا بخش خصوصی بتواند مراحل بعدی را انجام دهد. به‌طور مثال محوطه سازی.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید