Performancing Metrics

تنور سرد تولید بخاری در ماه‌های گرم | اتاق خبر
کد خبر: 346675
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 14:12
با اینکه شاید در نگاه نخست به نظر نرسد اما در صنعت تولید لوازم‌خانگی، فصلی بودن یکی از شاخص‌هایی است که برای تولیدات برخی صنایع وجود دارد.

به گزارش اتاق خبر، برای نمونه تولید کولر در فصل سرما و بخاری در فصل گرما، ازجمله محصولاتی هستند که بیشتر به‌طور فصلی تولید می‌شوند از این‌رو بررسی وضعیت تولید کالاهای خارج از فصل نیاز از اهمیت بالایی برخوردار است.
تولید فصلی نیز در صنایع می‌تواند آسیب‌هایی را برای این بخش از تولید کشور داشته باشد. در تولید فصلی ۶ ماه باید یک کارخانه تعطیل و ۶ ماه دیگر باید تولید داشته باشد. این شیوه علاوه بر اینکه می‌تواند توجیه اقتصادی تولید را از بین ببرد به اشتغالزایی و سرمایه در گردش نیز آسیب بسیاری وارد می‌کند.
تولید لوازم سرمایشی و گرمایشی برای ایران که توانسته در تولید کولرهای آبی، بخاری و دیگ‌های آبگرمکن به خودکفایی برسد موضوع را مهم‌تر جلوه می‌دهد. به عبارتی تعطیلی کارخانه‌ای که محصول تولیدی آن ایران را به خودکفایی رسانده اشتباه بزرگی است. به این دلیل تولیدکنندگان از شیوه‌های خاصی در طراحی خط تولید استفاده کرده‌اند.
روزهای گرم برای بخاری‌سازها چطور می‌گذرد؟
فرهاد رهنما، عضو انجمن صنایع لوازم‌خانگی درباره اینکه کارخانه‌های تولید بخاری در ماه‌های گرم چه می‌کنند، به صمت این‌گونه توضیح داد: خط تولید این کارخانه‌ها به‌طوری طراحی شده که می‌توان در آن به تولید دیگر کالاها نیز پرداخت.
وی با بیان اینکه آبگرمکن‌های دیگی نیز از جمله محصولاتی است که در کارخانه‌های بخاری‌سازی تولید می‌شود، گفت: خوشبختانه واحدهای تولید محصولات گرمایشی امکان تغییرات گسترده‌تری را در خط تولید دارند. یکی از محصولاتی که در خط تولید کارخانه‌های تولید بخاری تولید می‌شود آبگرمکن است. خوشبختانه آبگرمکن محصولی فصلی نیست و همیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ایران خودکفا در تولید بخاری
خودکفایی در تولید محصولات سرمایشی و گرمایشی برای کشور ما که ۱۲سال تحریم‌های اقتصادی را تجربه کرد، خبر مهمی است که دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی به صمت داد. تجهیزات سرمایشی و گرمایشی امروزه یکی از مهم‌ترین محصولات صنایع خانگی به شمار می‌رود که تولیدکنندگان داخلی با تولید کولرهای آبی و بخاری‌های گازی پاسخگوی نیاز داخل است.
حبیب‌اله انصاری با تاکید بر اینکه آبگرمکن‌های زودجوش ایران اکنون به کشوری مانند ایتالیا هم صادر می‌شود، گفت: باید درنظر داشته باشیم که صادرات به ایتالیا نیازمند تولید با کیفیت بسیار مناسب است. کشورهای اروپایی به راحتی محصولات لوازم‌خانگی را از کشورهای دیگر نمی‌خرند و برای واردات قوانین و استانداردهای بسیاری دارند. اکنون بخاری‌های زودجوش ایران با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود و در این زمینه صادرات هم وجود دارد.
انصاری با اشاره اینکه اکنون تولیدکنندگان داخل کشور نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند، گفت: کاهش سرمایه در گردش باعث شده تا برخی واحدهای تولیدی در این زمینه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند. در صورتی که دولت بتواند این مشکلات را برطرف کند ایران می‌تواند به نقاط بهتری در زمینه تولید لوازم‌خانگی دست یابد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی افزود: بازار لوازم‌خانگی در تمام دنیا وجود دارد و تمام مردم از این محصولات استفاده می‌کنند. با احتساب شرایط کنونی ایران در زمینه تولید این محصولات می‌توان امیدوار بود که ایران به نقاط مناسب‌تری در تولید دست یابد. اکنون شرایط رکود اقتصادی باعث ایجاد برخی مشکلات برای تولیدکنندگان شده که اگر دولت بتواند آنها را برطرف کند به طبع وضعیت تولید نیز مناسب‌تر خواهدشد.
این عضو انجمن صنایع لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه در زمینه تولید لوازم‌خانگی برخی واحدها به صنعت آسیب می‌زنند، گفت: متاسفانه شنیده شده که در برخی موارد واحدهایی که با خارج از کشور همکاری می‌کنند در واردات تجهیزات تخلف‌هایی داشته‌اند. در بعضی موارد جلوی کانتینر تجهیزات و قطعات مورد نیاز چیده شده و در انتها کانتینر محصولات را گذاشته‌اند. بعضی واحدهایی که ادعا می‌کنند تولیدی هستند برای اینکه عوارض کمتری پرداخت کنند یخچال را وارد کرده و آن را به‌عنوان تجهیزات اعلام می‌کنند. این رفتارها علاوه بر اینکه در زمینه تولید غیرقانونی و غیراخلاقی است، به تولید رقابت‌پذیر در کشور نیز آسیب بسیاری وارد می‌کند.
خودکفایی در ۳ محصول مهم لوازم‌خانگی برای صنایع ایران خبر بسیار خوبی است اما تغییر الگوی مصرف در سال‌های گذشته مشکلاتی را به وجود آورده است. هر چند که به گفته کارشناسان آبگرمکن‌های ایران به ایتالیا و کولرهای و آبی و بخاری به کشورهای منطقه صادر می‌شود اما واقعیت موضوع این است که کولرهای آبی و بخاری‌های گازی با الگوی مصرف انسان‌های امروزه چندان تطابقی ندارد. البته هنوز هم این کالاها در کشور تولید می‌شود و بازار هم از آنها استقبال می‌کنند اما اگر واحدهای تولیدی می‌خواهند در عرصه تولید باقی بمانند باید با کمک دولت راه چاره‌ای پیدا کنند.


تغییر الگوی مصرف، چالش تجهیزات گرمایشی
تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در سال‌های گذشته دچار تغییرات بسیاری شد و این تغییرات توانست تا حد قابل توجهی الگوی مصرف در دنیا را نیز تغییر دهد. اکنون در ایران نیز از دیگر محصولات سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌شود که این محصولات به طور عمده تولید ایران نیستند.
تولید لوازم‌خانگی در ایران پیشینه بیش از ۵۰ دهه دارد و ایران براساس گفته مسئولان در این زمان توانسته به رفع نیاز ۷۵درصدی داخل دست یابد. همچنین از دیگر موضوعات مهم در این زمینه این است که ایران علاوه بر رفع ۷۵درصد از نیازهای داخل کشور، در برخی محصولات صادرات مناسبی هم داشته است.
اکنون با اینکه الگوی استفاده از سیستم‌های گرمایشی تا حد قابل توجهی تغییر کرده است اما هنوز هم در عمده خانه‌های ایرانی از بخاری‌های گازی استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان این‌گونه گفت که هنوز بیشتر مصرف ایرانی‌ها از سیستم‌های گرمایشی داخل خانه ویژه تولیدات نشان‌های(برند) ایرانی است. مقوله خودکفایی در تولیدات محصولات خانگی به بخاری‌های گازی ختم نمی‌شود و ایران در زمینه کولرهای آبی هم شرایط مشابهی دارد. این محصولات به جز مواردی که به‌دلیل لوکس بودن از خارج کشور وارد می‌شوند در باقی موارد ایرانی‌ها هنوز ترجیح می‌دهند از بخاری‌های تولید داخل کشور استفاده کنند زیرا این بخاری‌ها با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و در این زمینه می‌تواند هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت تولید رقابت‌پذیر داشته باشد.


لوازم‌خانگی، گستره‌ای نامحدود
محصولات لوازم‌خانگی شامل انواع مختلفی است که محصولات بسیاری را پوشش می‌دهد. به گفته کارشناسان ایران در این زمینه می‌تواند بیش از ۷۵درصد نیاز داخل کشور را برطرف کند. دستیابی به این آمار و ارقام با احتساب اینکه ایران ۱۲سال تحریم‌های اقتصادی را چشیده، کار ساده‌ای نیست و واحدهای تولید لوازم‌خانگی در این زمینه فعالیت‌های بسیاری داشته‌اند.
حبیب اله انصاری با اشاره به اینکه ظرف‌های چینی نیز در ایران به‌طور رقابت‌پذیر تولید می‌شود، گفت: وضعیت تولید این محصولات مناسب بوده اما در زمینه تولید دیگر محصولات کیفیت تولیدات ایران نسبی است. ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی ازجمله محصولاتی هستند که در ایران با وضعیت به نسبت مناسبی تولید می‌شود.
انصاری با اشاره به اینکه کارخانه‌های داخلی اکنون در تولید وضعیت مناسبی دارند، افزود: از جمله موضوعات در تولید محصولات خانگی، کیفیت است. در ایران، کیفیت مقوله پیچیده‌ای است اما با این حال محصولات تولیدی از کیفیت مناسبی برخوردارند. همچنین با توجه به اینکه در شرایط کنونی و با احتساب تغییر الگوی مصرف در کشور باید محصولات مناسبی به بازار عرضه شود، در این زمینه نیز واحدهای تولیدی برای افزایش کیفیت تولیدات برنامه‌های مناسبی دارند.
یکی از موضوعات با اهمیت در زمینه تولید بخاری گازی، این است که ایران در تولید این محصولات به طور رقابتی فعالیت می‌کند و میزان نیاز داخل کشور از طریق تولیدات داخلی برطرف می‌شود. سوال اینجاست که آیا این محصولات در خارج از ایران هم بازار مصرف دارد؟ انصاری به این پرسش این‌گونه پاسخ داد: امروزه در دنیا وسایل گرمایشی مختلفی وجود دارد اما با احتساب اینکه صادرات مناسبی در این زمینه وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت محصولاتی مانند بخاری‌های گازی امروزه در دنیا مصرف می‌شود.
انصاری افزود: در برخی کشورها الگوی مصرف تغییرات گسترده‌ای داشته و مردم از محصولات دیگری در این زمینه استفاده می‌کنند اما در بسیاری از کشورها هنوز از کولرهای آبی استفاده می‌شود. زمانی که ایران در تولید این محصولات مزیت‌های مناسبی دارد و دنیا هم از این محصولات استقبال می‌کند نمی‌توان جلوی تولید آنها را گرفت..

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید