Performancing Metrics

باید از تهاتر با هند عبور کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 347588
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395 - 18:35
بررسی روابط اقتصادی دو کشور در گفت و گو با رئیس شورای تجاری ایران وهند:
رییس شورای تجاری ایران وهند معتقد است که به دلیل طولانی شدن زمان محدودیت ها و تحریم بانکی طی 10 سال گذشته نباید انتظار داشته باشیم که این مشکلات یک شبه حل شود و یک تیم حقوقی باید به دنبال حل مشکلات بانکی بین المللی باشد.

اتاق خبر - ابراهیم جمیلی درحاشیه همایش تجاری ایران و هند لحظاتی را پاسخگوی پرسش های مشترک خبرنگار خراسان و صداوسیما بود و درپاسخ به پرسش ما درباره استفاده از تهاتر به عنوان یکی ازراهکارهای اخذ مطالبات بازرگانان از دولت، گفت که این روش راهکار کاملی نیست و تلاش می کنیم که ارتباطات بازرگانی به روال بین المللی برگردد. جزئیات بیشتر را درپرسش و پاسخ با وی می خوانید:

یکی از مشکلات حال حاضر پیش روی بازرگانان مربوط به مسائل بانکی است که نمی توانند ارتباط مناسب مالی بین تهران ودهلی ایجاد کنند، این مشکل به چه شکلی قرار است حل شود؟
من فکر می کنم که پس از اجرای برجام یک تیم حقوقی باید به دنبال حل مشکلات و مسائل بانک ها باشد،قطعا کسی که بدهکار است دلش نمی خواهد به راحتی بدهی خودش را بدهد ولی ما باید دنبال آن باشیم که ازنظر حقوقی بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.ما دریک زمان طولانی بیش از 10 سال مشکلاتی به لحاظ بانکی داشته ایم و نباید انتظار داشته باشیم که یک شبه این مشکلات برطرف شود و نباید بی خیال هم باشیم که خود به خود حل شود، بلکه نیاز به پی گیری دارد.یکی از کارهایی که در کمیسیون های مشترک باید پیگیری شود، ادامه همین وضعیت {بانکی} است و من فکر می کنم که اتاق های بازرگانی موظف هستند هم به دولت کمک کنند و هم به ارتقای تجاری کشور و من فکر می کنم که این مشکلات قابل حل است به شرطی که بتوانیم این تفاهم نامه هایی که امضا می شود را پی گیری کنیم تا اجرا شود.
آیا بخش خصوصی ایران توانسته با بخش خصوصی هند وارد قرارداد شود؟
باید ببینیم که نتیجه جلسات و گفت وگوهای شفاهی بازرگانان دو طرف چه می شود، دوستان ایرانی که دارند با هند کار می کنند،خوب استقبال کرده اند و من فکر می کنم که ادامه این وضعیت به ارتقای وضعیت تجاری دوکشور قطعا منجر خواهد شد.
یکی از تجارهندی درحاشیه همایش تجاری ایران وهند اعلام کرد که یکی از چک هایش به ارزش 5 میلیارد دلار حدود یک سال است که برگشت خورده است و وکیل گرفته اند و می گفت که ایران باید این مشکلات را حل کند که ایرانی ها بدنام نشوند، حالا یکی دودرصد از تجار کار خلاف کرده اند و نباید به پای همه نوشته شود، شما دراین رابطه چه کاری انجام داده اید؟
ببینید ،قطعا شرکت ها باید رعایت مسائل حقوقی را بکنند،برخی از ایرانیانی که درهند کار می کنند نیز مشکلاتی دارند و عدم تعهدی که شرکت های هندی داشته اند باعث رنجش ایرانی ها شده است و تعدادی از شرکت های ایرانی نیز باعث رنجش خاطر هندی ها شده اند.هیچ کدام مورد قبول نیست و باید تلاش کنیم با قراردادهایی که درست می بندیم و ارتباط های بانکی که ایجاد می شود این مشکلات را به حداقل برسانیم.به هرصورت درتمام کارهای تجاری امکان اختلاف نظر وجود دارد و این یک چیز طبیعی است و ما نباید با عدم تعهد یک تاجر ایرانی یا یک تاجر هندی بگوییم که کارکردن با هند زیان آور است.
ایران از هند چند میلیارد دلار طلب نفتی دارد ،از طرف دیگر برخی از بازرگانان داخلی ممکن است مطالباتی از دولت داشته باشند آیا امکان تهاتر کالا وپول برای بازرگانان ما درهند برای جبران یا تسویه بخشی از مطالباتی که از دولت دارند ،هست؟
تهاتر یکی از راه هاست ولی راه کاملی نیست وما باید برای گرفتن طلبمان از هند طبق قراردادهایی که داشته ایم اقدام کنیم و طلبمان را از هند بگیریم وقتی که مبادلات بانکی شروع می شود ما می توانیم از طریق ال سی خرید کنیم و آن ها نیز می توانند از طریق ال سی از ما خرید کنند، ما موضوع را منوط نکنیم به این که مطالباتمان را تهاتر کنیم، شاید تهاتر کردن زیاد به نفع ما نباشد ولی یکی از راه هایی که هست ، تهاتر است و هندی ها نیز علاقه مند به تهاتر هستند ولی ما تلاش می کنیم که ارتباطات بازرگانی به روال بین المللی برگردد.
آیا الان تبادلات ارزی و مالی بین ایران وهند به خوبی انجام می شود؟
مثل تمام کشورها است ، یک بحث بین المللی است، وقتی که با یک کشور کار می کنید، ارتباطات مالی ، شرایط خاص بانکی را دارد، بانک ها باید باهم مبادلات مالی داشته باشند، الان بانک های هند علاقه مندی بیشتری نسبت به سایر کشورها دارند و من فکر می کنم که زمان زیادی طول نخواهد کشید که به روال عادی بازخواهد گشت.
الان برخی از مردم از کیفیت پایین کالاهای هندی گلایه دارند، نظیر برنج هندی و غیره ،دراین رابطه توضیحی می فرمایید؟
  من فکر نمی کنم که کالاهای هندی بی کیفیت باشد، من فکر می کنم کسانی که خریدار یا واردکننده کالاهای هندی هستند، مقداری کالای بی کیفیت وارد می کنند، کالاهای هندی درسایر کشورها نیز خوب است مثلا برنج یکی از اقلام اصلی صادراتی هند است و هیچ وقت کالای معیوب خودش را به کشوری مثل ایران صادر نمی کند. من فکر می کنم که هند در کار بازرگانی با ایران خوشنام است و اگر وارد کنندگانمان نخواهند کالای بی کیفیت وارد کنند، قطعا هندی ها کالاهای با کیفیت بالا دارند، فناوری هند الان با خیلی از کشورها رقابت می کند و خیلی بهتر از فناوری است که از چین می آید و فکر می کنم که درآینده نه چندان دوری اقتصاد هند به دلیل رشد مستمری که داشته است به یکی از اقتصادهای پویای دنیا تبدیل می شود.
الان سطح مبادلات تجاری ایران وهند چقدر است؟
حدود 6 میلیارد دلار
این رقم با درنظر گرفتن سهم دولت است؟
 نفت ومیعانات گازی نیز دراین رقم هست.ما درآینده نزدیک یعنی حدود دوماه دیگر همایشی را برگزار خواهیم کرد که چگونه می شود با هند تجارت کرد و دراین همایش تمام کالاهایی که ایران درآنها مزیت صادراتی دارد را معرفی می کنیم که می تواند حرکت خوبی برای افزایش مبادلات تجاری باشد.
تا چه سطحی ؟
 فکر می کنم که طی سه چهارسال آینده حداقل به 20 میلیارد دلار برسد.

منبع: روزنامه خراسان

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید