Performancing Metrics

اقتصاد با محوریت بخش خصوصی مهمترین اولویت سفر ظریف به اروپا است | اتاق خبر
کد خبر: 347678
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 09:48
گزارش اتاق خبر از تور اروپایی ظریف:
محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی ایران در مورد نتایج سفر اروپایی ظریف برای هیات اقتصادی همراه وی گفت: آقای ظریف در همه دیدارهای خود بر موضوع اقتصاد با محوریت بخش خصوصی تاکید کرد. وزارت خارجه نشان داد که علاوه بر دیپلماسی سیاسی، می تواند در دیپلماسی اقت

اتاق خبر- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه شنبه در سومین ایستگاه سفرهای اروپایی خود پس از لهستان و فنلاند، وارد استکهلم پایتخت سوئد شد. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از این در سفر به لهستان، ضمن ملاقات با مقامات سیاسی این کشور، در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لهستان و دانشگاه ورشو سخنرانی کرد.

در همین راستا، محسن جلال پور، رییس اتاق بازرگانی ایران که به همراه وزیر خارجه کشورمان در لهستان حضور داشت، نتایج این سفر را برای هیات اقتصادی همراه ظریف بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: آقای ظریف در همه دیدارهای خود بر موضوع اقتصاد با محوریت بخش خصوصی تاکید کرد. وزارت خارجه نشان داد که علاوه بر دیپلماسی سیاسی، می تواند در دیپلماسی اقتصادی نیز موفق عمل کند.

از سوی دیگر، رامین مهمان پرست سفیر ایران در لهستان نیز در گفت و گویی ضمن تشریح دستاوردهای سفر ظریف به این کشور، اعلام کرد که با مذاکرات صورت گرفته میان شرکت های هواپیمایی ایران و لهستان، بزودی خط پروازی مستقیم میان تهران- ورشو برقرار خواهد شد.

آینده امیدبخش روابط ایران و فنلاند

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان، در دومین دور از تور اروپایی خود به فنلاند سفر کرد. وی در بدو ورود به فنلاند در جمع خبرنگاران درباره برنامه ها و اهداف سفر به این کشور اظهار داشت: گفت وگوهای سیاسی و روابط گسترده اقتصادی با فنلاند را با سفر هیات فنلاندی به ایران که یکی از بزرگترین هیات های اقتصادی در تاریخ روابط خارجی فنلاند بود، شروع کردیم .

وی افزود: گفت و گوهای بسیار خوبی بین بخش خصوص فنلاند در تهران انجام شده و امروز هم هیات بلند پایه بخش خصوصی به همراه بنده برای گفت وگو با طرف های خودشان به فنلاند آمدند که حتما گسترش همکاری های اقتصادی یکی از برنامه های ما در این سفر است.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ادامه داد: برنامه گفت و گوی سیاسی هلسینکی که اخیرا به ابتکار دولت فنلاند شروع شده برای بررسی این که آیا امکان گفت و گو در منطقه ما وجود دارد یا خیر؟

ظریف اضافه کرد: این نشست در جهت پیشنهادهایی است که قبلا جمهوری اسلامی ایران داشته است. از دهه 60 به دبیر کل ملل متحد پیشنهاد گفت و گوی منطقه ای دادیم و نتیجه آن در بند 8 قطعنامه 598 آمد.

وی یادآور شد: در دوران مسئولیت بنده در وزارت امور خارجه نیز چند بار در مقالاتی که در روزنامه های منطقه ونیویورک تایمز نوشتم، ضرورت ایجاد یک مجمع گفت و گوی منطقه ای در خلیج فارس را مطرح کردیم. لذا این نشست فرصت خوبی است برای این که این موضوع را بررسی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی، ملاقات ها با وزیر خارجه، رئیس جمهوری و سایر مقامات فنلاندی را از دیگر برنامه های سفر به فنلاند دانست و اظهار امیدواری کرد که این دیدارها برای منافع ملی مفید باشد.

 

آمریکا باید برای رفع نگرانی بانک ها تضمین بدهد

در همین راستا، ظریف ضمن دیدار با مارتی آهتیساری رییس جمهوری سابق فنلاند، در نشست سیاسی هلسینکی که بدون حضور خبرنگاران و رسانه ها انجام شد درباره فرصت ها و چالش های فراروی امنیت خاورمیانه سخن گفت. وی همچنین در نشست خبری مشترک با تیمو سوئینی همتای فنلاندی خود، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وجود نگرانی و موانع در مراودات بانکی با ایران، علیرغم توافق هسته ای با گروه 1+5 ، گشایش های سیاسی و علاقه کشورهای دیگر به سرمایه گذاری در ایران گفت : گستره اشتیاق برای برقراری ارتباط تجاری با ایران بسیار گسترده است. بسیاری از کشورها از کره جنوبی و ژاپن در آسیا تا کشورهای اروپایی قراردادهای زیادی با ایران امضا کرده اند.

وزیر امور خارجه افزود: قراردادها در حوزه های گوناگون اقتصادی است و شامل ارتباط بانکی نیز می شود، اما برخی بانک های اروپایی کماکان نگران هستند که در صورت برقراری روابط با ایران، از سوی ایالات متحده امریکا با آنها برخورد شود.
ظریف تاکید کرد: من بر این باور هستم که آمریکا می بایست برای تضمین عدم رخ دادن این موضوع اقدام کند.
وی در ادامه، در پاسخ به سوال یک خبرنگار حاوی اتهام رعایت نشدن حقوق اقوام و اقلیت ها در ایران، خطاب به وی گفت : من فکر می کنم شما جمله ای را گفتی و سوالی نپرسیدی و البته حق داری که آنچه می خواهی را بگویی. برای دیدن وضعیت ایران به ارومیه و مهاباد بروید که امروز رئیس جمهوری ایران میهمان مردم کرد و آذری بود و ببینید چگونه مردم از او استقبال کردند. قطعا در آنچه که گفتی تجدید نظر می کنی.

وزیر امور خارجه اظهار داشت : امروز نشست تجاری با حضور هیات های دو طرف برگزار می شود. ایجاد فرصت برای جامعه اقتصادی در زمینه های صادرات و واردات در حوزه های انرژی، معدن، فرهنگ، ICT و دیگر حوزه ها از جمله مواردی هستند که بررسی خواهند شد. ظریف همچنین از مسائل حقوق بشر و مشکلات بر آمده از اسلام هراسی در اروپا به عنوان دیگر موارد مطرح در مذاکرات خود با مقامات فنلاندی یاد کرد. 

وی افزود: بحث درباره ریشه های افراط گرایی و بررسی علت ورود این میزان افراط گرا از اروپا به منطقه خاورمیانه از مسائلی است که هر دو منطقه با آن روبه رو هستند و می توان با همکاری، راه حل مقابله با این قبیل موارد را یافت.
ظریف در نهایت، با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود با وزیر امور خارجه فنلاند، اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات در سفر همتای فنلاندی اش به تهران نیز ادامه یابد.

دعوت رسمی از رییس جمهوری فنلاند برای سفر به ایران

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این سفر، با حضور در کاخ ریاست جمهوری فنلاند، ضمن گفت و گو با سائولی نینیستو رئیس جمهوری این کشور، دعوتنامه رسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از رئیس جمهوری فنلاند را تقدیم سائولی نینیستو کرد.رئیس جمهور فنلاند نیز ضمن تشکر از این دعوت ابراز امیدواری کرد دیدارش از ایران در فرصت مناسب انجام شود.

طرفین در این ملاقات در خصوص روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه غرب آسیا و روش حل بحران های موجود در این منطقه گفت وگو و رایزنی کردند.

لازم به ذکر است، محمد جواد ظریف پیش از این با رئیس پارلمان دیدار و در در همایش اقتصادی-بازرگانی ایران و فنلاند که با حضور 60 فعال بزرگ تجاری اقتصادی ایران و شرکت های فنلاندی برگزار شد، سخنرانی کرد.

وظیف ما رفع موانع در همکاری های اقتصادی است

وی در این همایش اظهار داشت: هیات های تجاری بر اساس اهداف سیاسی با یکدیگر مرتبط نمی شوند. حضور شما بازرگانان در این همایش نشانگر فرصت های موجود در همکاری اقتصادی دو کشور است. نیازی نیست من به شما بگویم چه فرصت هایی هست، وظیفه ما رفع موانع موجود از جمله در زمینه بانکی است. سرمایه گذاری در ایران و تجارت با ایران، ایمن؛ سودبخش و با چشم انداز و آینده روشن است.


وی افزود : قوت و قدرت ما از تعداد سلاح ها و تجهیزات ما نمی آید بلکه ناشی از مردم ماست، امنیت ما بومی و متکی بر مقاومت و خلاقیت مردم ایران است. ملت ما در برابر تحریم مقاوم و برای ابراز نظرات و انتقادات خود به جای سربریدن، در پای صندوق های رای حاضر می شود و در بخش های اقتصادی فعال است. ما به بخش خصوصی خود اعتماد و اتکا می کنیم ما به نسل جوان تحصیلکرده خود اتکا می کنیم. خوشحالم که صنایع دانش محور با مدیریت جوانها در کشورم روبه گسترش است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران کشوری توانا است و بر موانع بانکی موجود نیز فائق می آید. ایرانیان با قوت و عزم راسخ وارد حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری شده اند و این به نفع دنیا و همسایگان است. امنیت، اقتصاد، علم و تکنولوزی ما بومی بوده و این البته به معنای محروم کردن خود از زنجیره ارزش جهانی نیست. یا با هم برنده می شویم یا با هم می بازیم، مطمئنم همه ما آینده روشن و مثبت را انتخاب می کنیم.

ایستگاه سوم؛ استکهلم

در همین راستا، محمدجواد ظریف پس از لهستان و فنلاند، در سومین مقصد خود به سوئد رسید.دیدار با وزیر نوآوری و شرکت های سوئد، شرکت در نشست اقتصادی، دیدار با «استفان لوون» نخست وزیر و دیدار با «مارگوت والستروم» وزیر امور خارجه سوئد از برنامه های وزیر امور خارجه در این کشور است.

همچنین قرار است وزیران خارجه ایران و سوئد بیانیه مشترک امضا کنند و نشست خبری مشترک داشته باشند. سخنرانی در جمع نخبگان ایرانی و دیدار با «اوربان آهلین» رئیس پارلمان سوئد نیز بخش دیگر برنامه رئیس دستگاه دیپلماسی در استکهلم اعلام شده است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید