Performancing Metrics

پروژه های تجاری ترامپ در جمهوری آذربایجان در گزارش واشنگتن پست | اتاق خبر
کد خبر: 347740
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 16:03
واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به تناقض امپراطوری تجاری جهانی دونالد ترامپ با وظایف ریاست جمهوری آمریکا، درصورت رسیدن به چنین پستی به پروژه های تجاری وی در جمهوری آذربایجان،که از قول کارشناسی از آن به عنوان 'نظامی خاندانی (الیگارشی) با فساد گسترده' یاد کر

اتاق خبر - این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشت: دونالد ترامپ نامزد محتمل جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری آمریکا، درصورت احراز این مقام نخستین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که همزمان یک امپراطوری تجارت جهانی را نیز اداره خواهد کرد.

این امپراطوری پهناور شامل هفت باب مرکز تفریحی، چندین باب هتل به انضمام چندین پروژه دیگر در کشورهای خارجی است؛ ضمن آنکه 11 پروژه دیگر هم در دست ساخت است و طرح هایی نیز برای اجرای پروژه های مشابه طراحی شده است .
عمده این مستغلات در کشورهایی است که آمریکا در آنها دغدغه های اقتصادی و امنیت ملی دارد، مانند ترکیه، اندونزی، امارات و آذربایجان.
چنین امپراطوری گسترده با منافع عظیم تجاری، بی شک با انجام وظیفه ریاست جمهوری که منحصرا موظف خواهد بود در مسیر تحقق اهداف ملی آمریکا کار کند، تناقض خواهد داشت.
یکی از مقاصد تجارت خارجی ترامپ کشور آذربایجان است که یک کشور نفت خیز میان روسیه و ایران در حاشیه دریای خزر است. این دریا از اهمیت استراتژیک برخوردار است.
یکی از پروژه های ترامپ در جمهوری آذربایجان با مشارکت یک میلیاردر جوان 35 ساله به نام 'انار ممدف' که خاندانش سالها حاکم بر آذربایجان بودند، اجرا شده است.
وزارت خارجه آمریکا و نیز بسیاری از ناظران سیاسی و حقوق بشر، ممدف را آلوده به فساد و نقض حقوق بشر می شناسند.
ترامپ امتیاز استفاده از نام تجاری خود را به هتلی که این سرمایه دار آذربایجانی در قلب شهر 'باکو' پایتخت آذربایجان در دست احداث دارد، واگذار کرده و ضمن آن مدیریت هتل را نیز بر عهده گرفته است.
ترامپ هیچ پولی برای اجرای این پروژه صرف نکرده است و فقط امتیاز استفاه از نام خود و انجام قرارداد برای مدیریت هتل را به ارزش میلیونها دلار فروخته است. گفته شده است که رقم درآمد از محل فروش این امتیاز بین ژانویه 2014 تا ژوییه 2015 مبلغ 5/2 میلیون دلار بوده است که به این رقم 323 هزار دلار اجرت مدیریت در آن دوران هم اضافه می شود.
این هتل پنج ستاره با نام هتل و برج بین المللی ترامپ در دست ساخت است، اما پارسال به علت سقوط قیمت نفت ادامه کار اجرای پروژه متوقف ماند. صاحب بومی این هتل که زیان سنگین کرده است، تلاش می کند با عقد قراردادهای جدید هتل را راه اندازی کند.
ترامپ تا حال هنوز مشخص نکرده است در صورت رئیس جمهوری شدن، چگونه می تواند میان منافع مالی شخصی خود که در سرتاسر جهان گسترده شده است با انجام وظایفش در جامه رئیس جمهوری آمریکا تفکیک قائل شود.
' آلن گارتن' مشاور ارشد مبارزات انتخاباتی ترامپ تضمین داده است که هیچگونه تضاد منافع در این زمینه به وجود نخواهد آمد، چون ترامپ دیگر مسوول شرکت مستغلاتیش در آذربایجان نخواهد بود و شرکت مزبور هم سیاستهایش را بگونه ای تنظیم خواهد کرد که تضاد منافع و یا عدم تناسب پیش نیاید.
جمهوری آذربایجان از سالهای دهه 1960 یعنی از دوران شوروی سابق به این سو به دست خاندان 'علیف' اداره می شود . این خاندان سابقه بسیار بدی در رعایت حقوق بشر و آزادی بیان دارد و همه روزنامه نگارانی که در زمینه نقض حقوق بشر در کشور تحقیق می کنند را زندانی می کند.
'الهام علیف ' 54 ساله از سال 2003 با مرگ پدرش 'حیدر علیف' بر این کشور حاکم است .
علی الظاهر حقوق سالانه علیف فقط 200 هزار دلار است اما او و خاندانش صاحب یک شبکه زنجیره ای قدرتمند از مستغلات و مراکز تجاری هستند.
سندی محرمانه که در سال 2009 توسط 'ویکی لیکس ' منتشرشد، دولت علیف را با 'دون کورلئونه ' خاندان مافیایی سلسله فیلم های 'پدر خوانده ' مقایسه کرده بود.
به گفته 'غنیمت زاهد' سردبیر روزنامه اپوزیسیون آذربایجان به نام 'آزادلیق' (آزادی) گفته است 'مشارکت ترامپ با ممدف واقعا دردسرساز است اما این یک شگرد زیرکانه تجاری ترامپ بوده است'.
غنیمت زاهد بعد از گذراندن حبس دو و نیم ساله اینک در تبعید در خارج از کشور در پاریس زندگی می کند.
به گفته 'ربکا وینسنت' دیپلمات سابق آمریکایی در سفارت آمریکا در باکو و فعال حقوق بشر مستقر در لندن، مشارکت تجاری ترامپ با شبکه های مرتبط با دولت فاسد آذربایجان کاملا با وظایف او در مقام ریاست جمهوری تعارض خواهد داشت .
وینسنت می گوید ' اسناد موجود تصدیق می کند که فسادی گسترده بر رژیم حاکم بر آذربایجان و نظام خاندانی (الیگارشی) حاکم بر این کشور حاکم است و با وجود همه این مستندات، فردی که خواهان تکیه زدن بر بالاترین جایگاه قدرت در آمریکاست و داعیه دمکراسی و حقوق بشر هم دارد، دارای مناسبات تجاری با این رژیم است'.
ترامپ در زمانی وارد همکاری با آذربایجان شد که این کشور خود را یک کشور طرفدار غرب و وزنه تعادل میان تهران و مسکو عرضه می کرد و از مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا هم حمایت می کرد و نیروهایش را به جمع نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان می فرستاد . این کشور سکولار که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند متحد و شریک تجاری اسرائیل نیز هست.
آذربایجان یک کشور نفت و گازخیز است و حلقه مهم ارتباطی در 'کوریدور جنوبی گاز' است که یک خط لوله گاز به طول 2100 مایل و به ارزش 45 میلیارد دلار است که از باکو تا ایتالیا کشیده می شود و گاز دریای خزر را به اروپا منتقل خواهد کرد.
ممدف ها یکی از ثروتمندترین خاندان ها در آذربایجان هستند. پدر انار ممدف سالیان دراز وزیر حمل و نقل آذربایجان و از یاران نزدیک علیف بود.
ممدف بانی ائتلاف آذربایجان - آمریکا'ست که در سال 2011 طوفانی از پول را روانه واشنگتن کرد و به گفته منتقدان باکو با ریختن طرح دوستی و نزدیکی با تصمیم سازان آمریکا 'دیپلماسی خاویار' را با آنها دنبال می کند.
ممدف غالبا در لندن زندگی می کند و به گفته نزدیکانش خارج از رصد رادارهاست.
قیمت نفت که در سال 2014 بالای بشکه ای 100 دلار بود در سال 2015 به بشکه ای 26 دلار تنزل یافت. دولت آذربایجان هم ارزش پول ملی این کشور را تقلیل داد وامروز ارزش آن به نصف ارزش قبلی خود رسیده است.
واشنگتن پست در پایان با اشاره به اینکه 'وزارت امور خارجه آمریکا دستگاه حاکمه آذربایجان را مبتنی بر فساد و غارت نخبگان حاضر در حکومت می شناسد'، افزود: یکی از اهداف برقراری روابط دوستانه میان واشنگتن و باکو، رنجاندن ایران در سوی دیگر دریای خزر بوده است .

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید