Performancing Metrics

تولید روزانه ۳۸۰تن زباله درهمدان | اتاق خبر
کد خبر: 348392
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1395 - 13:26
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: روزانه ۳۸۰ تن زباله در همدان تولید می شود.

اتاق خبر: بازیافت زباله‌ها به خصوص از نوع خانگی شامل پسماند‌های غذا، کاغذ، شیشه و پلاستیک‌ همواره یکی از مباحث مد نظر در یک محیط شهروندی است و به طور معمول بسیاری از زباله‌های ایجاد شده نظیر پسماندهای غذا و کاغذ قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند اما برخی دیگر مانند شیشه و پلاستیک تجزیه نمی‌شوند و برخی دیگر هم مدت زیادی طول می‌کشد تا به طبیعت بازگردند.

اردیبهشت ماه پارسال و همزمان با روز زمین پاک در فضایی بیش از ۲۳۰ هکتار و در ۱۴ کیلومتری جاده همدان به سمت تهران فاز نخست پروژه کارخانجات پردازش، بازیافت و تولید کود از پسماندهای شهر همدان و مناطق همجوار به بهرهبرداری رسید تا همدان نیز یکی از معدود کلانشهرهایی باشد که جانمایی سایت دفن زباله‌اش کارشناسی‌تر و فرایند تفکیک زباله در آن از نگاه کارشناسان منطقی‌تر رقم بخورد.

روزانه ۲۲۰ تن زباله در سایت پردازش پسماند شهر همدان تخلیه و دفن می‌شود

در این سایت روزانه ۲۲۰ تن زباله شهر همدان تخلیه و دفن می‌شود به طوری که کوهی از زباله‌ها با دیواره‌هایی از خاک رس پس از تخلیه در ۲۴ ساعت پوشیده می‌شود تا بخشی از آن در یک برنامه زمان‌بندی مشخص به کود تبدیل شود و بخش دیگر از زباله با استفاده از دستگاه پردازش بخش‌بندی و مدیریت شود.

به گفته مدیران شهری همدان نظارت و کنترل عملیات‌‌های مربوط به جمع‌آوری، حمل، تخلیه، دفع، دفن، تبدیل و بازیافت زباله‌های بهداشتی، تفالهها، فضولات و پسماندهای ساختمانی و مواد رسوبی شبکه‌های دفع آب‌های سطحی شهر از مهمترین اولویتها و برنامههای سازمان مدیریت پسماند شهرداری است.

مردم شهر همدان روزانه ۳۸۰ تن زباله تولید می‌کنند

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در همین خصوص در گفتگو با مهر با بیان اینکه مردم شهر همدان روزانه ۳۸۰ تن زباله تولید می‌کنند، گفت: در حال حاضر ۲ تا ۳ مرحله در روز کار جمع‌آوری زباله انجام می شود.

بابک مهدی آزاد با اشاره به اینکه هر شهروند همدانی حدود ۷۵۰ گرم به طور میانگین زباله تولید می‌كند كه طبق تحلیل انجام شده ۳۰ درصد زباله‌های خانگی خشك و ۷۰ درصد زباله‌ها تر است، گفت: زباله‌های خانگی به دو نوع تر و خشك تقسیم می‌شوند كه زباله‌های تر شامل پسماندهای گیاهی و حیوانی مثل پسماندهای سبزی‌ها، پوست و ضایعات میوه، استخوان و ضایعات گوشت، مرغ و ماهی و زباله‌های خشك نیز شامل كاغذ، مقوا اعم از روزنامه، كتاب، دفتر، انواع پلاستیك، ظروف یك‌بار مصرف، اسباب‌بازی‌ها، قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای است.

انتقال و دفن زباله‌ها بیشترین هزینه‌های شهرداری را به خود اختصاص داده است

آزاد با بیان اینکه انتقال و دفن زباله‌ها بیشترین هزینه‌های شهرداری را به خود اختصاص داده است، گفت: سایت پردازش زباله در همدان در شیفت کاری ۲۲۰ تن زباله پردازش و از زباله کمپوست و کود تولید می‌شود.

بابک آزاد با بیان اینکه در حال حاضر جمع‌آوری زباله های ۹ بیمارستان، ۴۵ کیلینیک و ۴۴۰ مطب روزانه و به صورت جداگانه از زباله‌های معمولی انجام می گیرد، گفت: روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ مترمربع از زمین‌های همدان با آهک‌ پاشی زباله‌های عفونی از بین می‌روند.

تولید و جمع‌آوری روزانه ۶ تن زباله عفونی از سطح شهر همدان

وی با اشاره به تولید و جمع‌آوری روزانه ۶ تن زباله عفونی از سطح شهر همدان و بیان اینکه زمین یک کالای تولیدی نیست و باید برای حفظ آن تلاش کنیم، گفت: به همین منظور سازمان مدیریت پسماند طرح زباله‌سوز را به روش پلاسما در دستور کار دارد که کارهای مطالعاتی آن در حال انجام است.

وی همچنین از برنامه ریزی ها برای آموزش شهروندی پیرامون تفکیک زباله از مبدا خبر داد و گفت: در بحث آموزش شهروندی با استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی خانواده ها آموزش داده می شود و آموزش‌های شهروندی در مهدهای کودک ‌نیز انجام می‌شود.

وی گفت: سازمان مدیریت پسماند از سال ۸۸ تاكنون با بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای بسیج سازندگی سپاه ناحیه همدان در قالب اردوهای طرح هجرت نسبت به آموزش چهره به چهره شهروندان همدانی در منازل با تأكید بر آموزش خانم‌های خانه به عنوان مدیران منازل اقدامات گسترده‌ای انجام داده است كه تاكنون سازمان موفق به آموزش بیش از ۷۵ درصد خانوارهای همدانی شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان به ضرورت بازیافت زباله‌های خانگی نیز اشاره داشت و تاکید کرد: شهرداری همواره خدمات‌رسانی به شهروندان را اولویت اصلی می‌داند که حفظ و ارتقا سلامت جامعه و محیط زیست نیز بخشی از این خدمات است.

در ادارات و مدارس کارتن پلاست نصب شده است

وی با اشاره به اینکه در ادارات و مدارس کارتن پلاست نصب شده است، افزود: تعدادی کارتن پلاست نیز در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نصب شده است.

مهدی‌آزاد ادامه داد: میزان تولید زباله‌های همدان در سال ۸۷- ۸۸، ۴۵۰ الی ۵۰۰ تن بود كه با ارائه آموزش ها در چند محور میزان تولید زباله بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن كاهش یافته است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با بیان اینکه شهروندان در ۱۳ نقطه از شهر می‌توانند زباله‌های خشک را تحویل دهند، بیان کرد: شهروندان با تماس با شماره تلفن ۳۸۲۱۴۹۱۳ می‌توانند اعلام کنند تا زباله‌های خشک جمعآوری شود.

وی با بیان اینکه باید همواره زباله‌های تر و خشك را از یكدیگر جدا كنیم و حداقل كاری كه هر شهروند می‌تواند انجام دهد این است كه دو كیسه زباله یكی برای زباله‌های تر و دیگری برای زباله‌های خشك در منزل در نظر بگیرد، گفت: هر تن زباله، حدود ۴۰۰ مترمكعب گاز گلخانه‌ای دی‌اكسیدكربن متصاعد می‌كند و از هر تن زباله بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ لیتر شیرابه خارج می‌شود كه می‌تواند آثار زیست محیطی نامطلوبی بر آب، خاك و در نهایت انسان‌ها داشته باشد.

وی در پایان ضمن تأکید بر تولید زباله کمتر توسط شهروندان توصیه کرد: خانم‌های خانه‌دار در منزل برای جمع‌آوری زباله از ۲ کیسه مجزا یکی برای زباله خشک و دیگری برای زباله تر استفاده کنند و زباله منزل خود را رأس ساعت ۹ شب به بیرون از منزل بگذارند.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید