Performancing Metrics

سفر تشریفاتی نخست وزیر هند به امریکا | اتاق خبر
کد خبر: 348469
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 04:20
دهلی نو و واشنگتن توافقنامه ای امضا نمی کنند
سفر 'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند به امریکا در هفتم ژوئن( 18 خرداد) که چهارمین سفر وی به این کشور محسوب می شود،با توجه نزدیکی پایان دوره ریاست جمهوری 'باراک اوباما'،بیشتر جنبه تشریفاتی و خداحافظی دارد.

اتاق خبر - به گفته کارشناسان، چهارمین سفر نخست وزیر هند به امریکا،ممکن است با نتیجه قابل توجهی همراه نباشد. اما انتظار می رود که هر دو کشور،حمایت خود را از گسترش روابط دو جانبه در سالهای آینده اعلام کنند.
صاحبنظران،احتمال امضای توافقنامه ساخت 6 راکتور هسته ای در این سفر را ضعیف می دانند و معتقدند هنوز مسائل مختلفی بین هند و شرکت امریکایی 'وستینگهاوس'برای امضای قرارداد باقی مانده است .
منابع هندی می گویند:مذاکرات میان شرکت 'وستینگهاوس' امریکا و شرکت انرژی اتمی هند، برای ساخت شش راکتور بخوبی پیش می رود، اما مشکلات مهمی همچنان باقی مانده است . هند و امریکا در سال 2005 در خصوص همکاری غیر نظامی هسته ای به توافق رسیدند اما تاکنون دو کشور نتوانسته اند،توافقنامه تجاری با یکدیگر امضا کنند.
قانون مسئولیت هسته ای هند،عرضه کنندگان خدمات هسته ای را مستقیما در صورت بروز حادثه هسته ای مسئول می داند، درحالی که کشور هایی مانند فرانسه و امریکا از هند خواسته اند که طبق قوانین بین المللی عمل کند.
بر اساس قوانین بین المللی،در صورت بروز حادثه هسته ای، مسئولیت اولیه با کشور عامل می باشد. از آنجایی که تمام نیروگاه های هسته ای هند توسط شرکت دولتی انرژی هسته ای اداره می شود، اجرای قوانین بین المللی به این معنی است که در صورت بروز حادثه، دولت هند مسئول پرداخت هرگونه خسارت است.
یکی دیگر از بند های قانون مسئولیت هسته ای،بند مسئولیت نامحدود است که بر اساس آن شرکتهای خارجی برای پیدا کردن شرکت های بیمه دچار مشکل می شوند.
مذاکرات هند و امریکا درخصوص فروش پهپاد تجسسی غیر مسلح که برای نظارت کاربرد دارد،نیز تاکنون نهایی نشده است.
'آرون کی سینگ' سفیر هند در امریکا گفت:هدف اصلی دیدار 'مودی' از امریکا نشان دادن آمادگی دو طرف برای ادامه روابط دوجانبه و کسب آمادگی برای ادامه روابط در دولت آینده امریکا است .
وی خاطرنشان کرد مرحله جدید روابط دو جانبه هند و امریکا در سال 2000 زمانی که بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق امریکا به هند سفر کرد، آغاز شد و دو دیدار'باراک اوباما' رئیس جمهوری کنونی این کشور به گسترش روابط دو کشور بسیار کمک کرد.
به گفته سفیر هند در امریکا،'اوباما' از عضویت هند در شورای امنیت سازمان ملل و عضویت هند در رژیم های کنترلی چند جانبه حمایت کرد.
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند قرار است در هفتم ژوئن (18 خرداد) در مراسم سالانه شورای تجاری هند و امریکا شرکت و سپس به ضیافت ناهار 'اوباما' در کاخ سفید حاضر شود.
'مودی ' روز هشتم ژوئن (19 خرداد) نیز در کنگره امریکا سخنرانی می کند.
'نارندرا مودی ' نخست وزیر هند امروز سفر خود به پنج کشور افغانستان،قطر،سوئیس ،امریکا و مکزیک را آغاز کرد.
نخست وزیر هند پس از افتتاح سد 'سلما' که با سرمایه گذاری این کشور در افغانستان احداث شده ،این کشور را برای گفت وگو با امیر قطر درخصوص مسائل دوجانبه و بویژه انرژی ترک کرد.
قطر و هند روابط اقتصادی گسترده ای دارند به گونه ای که ارزش تجارت بین دو کشور در سال 2015-2014 به بیش از 15 میلیارد دلار رسید.این کشور همچنین بزرگترین صادر کنندگان گاز 'ال .ان.جی'و یکی از صادرکنندگان مهم نفت به هند است .
'مودی' درادامه سفرش برای گفت وگو با 'یوهان اشنایدرامان' رئیس جمهوری و مقامات عالیرتبه سوئیس وارد این کشور می شود.
هند و سوئیس در حال نهایی کردن توافق اشتراک گذاری اطلاعات درخصوص موضوعاتی از قبیل فرار مالیاتی و پول سیاه هستند.
نخست وزیر هند درادامه سفرش روزهای هفتم و هشتم ژوئن (18 و 19 خرداد) به دعوت باراک اوباما وارد امریکا می شود.
نخست وزیر هند در آخرین مرحله از این سفر آسیایی ،اروپایی و امریکایی برای گفت وگو با 'انریکه پنیا نیتو' رئیس جمهور مکزیک وارد این کشور می شود.
وی پس از گفت وگو با مقامات عالیرتبه مکزیک به سفر شش روزه اش به پنج کشور پایان و راهی دهلی نو می شود.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید