Performancing Metrics

رتبه ایران در توسعه انسانی از 188 کشور جهان 69 است | اتاق خبر
کد خبر: 349145
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 13:34
نعمت زاده در جلسه علنی مجلس:
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که ایران رتبه خوبی در توسعه انسانی دارد، گفت: ایران در بین 188 کشور دارای رتبه 69 است، این آمار نشان‌دهنده تحصیلات بالا، سوابق کار و استعداد بسیار است.

اتاق خبر - محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه علنی امروز - سه‌شنبه - مجلس شورای اسلامی در گزارشی در مورد اهداف و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و اهم شاخص‌های تبیین وضع موجود، اظهارداشت: شاخص های مهمی در بخش اقتصاد و جهان مطرح است که ایران در ردیف های ابتدایی قرار دارد.
وی افزود: در فضای کسب و کار در بین 189 کشور، ایران رتبه 117 را به خود اختصاص داده این در حالی است که در حدود سه سال پیش رتبه ایران 152 بوده است که با تلاش دولت این رتبه رو به بهبود است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که ایران رتبه 74 را در رقابت‌پذیری جهانی و در بین 144 کشور دارد، اظهار داشت: البته در بخش صنعتی شرایط بهتر بوده و ایران دارای رتبه 67 در بین 142 کشور است.
نعمت زاده در زمینه رونق اقتصادی نیز تاکید کرد ایران بین 129 کشور رتبه 106 را داراست که نشان‌دهنده اشکال در رونق اقتصادی کشور است.
وی با بیان این که ما در شاخص آزادی اقتصادی بدترین رتبه و شاخص را به خود اختصاص داده ایم، اظهارداشت: ما در بین 186 کشور رتبه 171 را دارا هستیم، البته این بدان معناست که مقررات دست و پاگیر در کشور بسیار است، از این‌رو فعالان اقتصادی برای مجوزها و فعالیت‌های مربوطه آزادی کافی ندارند، بنابراین مجلس در این زمینه کمک بسیاری می‌تواند کند.
وی درباره نرخ رشد اقتصادی نیز گفت: شاخص‌ها تا سال 90 در این‌خصوص مثبت بوده است، اما متاسفانه در سال 91 و 92 به شدت منفی شده که در سال 93 نرخ رشد اقتصادی کل کشور به 3 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: ما در حوزه صنایع و معادن 5 درصد و در حوزه صنعت 6.7درصد رشد، در حوزه معدن9.8 رشد و در بخش تجاری 3.7 درصد رشد داشته‌ایم، البته در سال 94 این روند کاهش یافته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت ثابت گفت: این شاخص میزان سرمایه‌گذاری در این بخش را نشان می‌دهد که متاسفانه از سال 90 با کاهش سرمایه روبرو بوده‌ایم.
نعمت زاده خاطرنشان کرد: در بخش صنعت و معدن در سال 91 در حدود 41.9 درصد رشد منفی داشته‌ایم، بدین معنا که نه تنها سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، بلکه آن مقداری که مستهلک شده نیز جبران نشده است.
وی ادامه داد: در سال 92 حدود 10 درصد رشد منفی وجود داشته و در سال 93 با تلاش های صورت گرفته این رشد به 8.1 درصد رسیده است، در صورتی که معتقدیم این رشد باید بین 20 تا 25 درصد باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این که در بخش صنعت و معدن از سال 79 تا 90 به تدریج سرمایه‌گذاری رو به افزایش بوده اما از سال 91 افت کرده است، افزود: در دو سال اخیر تلاش شده که این روند ثابت نگه داشته شود.
وی تاکید کرد: در حقیقت فاجعه امروز در بخش صنعت نتیجه عدم سرمایه‌گذاری در سال های اخیر بوده است.
خبر در حال تکمیل است.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید