Performancing Metrics

سرانه مصرف آبزیان در زنجان به بیش از شش و نیم کیلوگرم رسید | اتاق خبر
کد خبر: 350203
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 19:29
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سرانه مصرف انواع آبزیان در این استان از 250 گرم در سال 75 به شش کیلو و 700 گرم در زمان حاضر رسیده است.

به گزارش اتاق خبر،محمود صیاد بورانی گفت: با توجه به اینکه تامین غذای سالم و با کیفیت جزو سیاست‌ها و برنامه‌های کاری هر کشوری به شمار می رود، نتایج تحقیق متخصصان نشان می دهد که ماهی غذای سلامت بوده و در جهان نیز از آن به عنوان داروی قلب یاد می شود.

با توجه به اینکه تامین غذای سالم و با کیفیت جزو سیاست‌ها و برنامه‌های کاری هر کشوری به شمار می رود، نتایج تحقیق متخصصان نشان می دهد که ماهی غذای سلامت بوده و در جهان نیز از آن به عنوان داروی قلب یاد می شود.
وی تاکید کرد: متوسط سرانه مصرف انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در سطح کشور حدود 9 کیلوگرم است که میزان مصرف ماهی در این استان به نسبت کشوری پایین بوده و برنامه ریزی برای تداوم برگزاری برنامه های آموزشی در خصوص افزایش مصرف وجود دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این مدیریت برای توسعه و ترویج بیش از پیش مصرف آبزی و بهینه کردن تولید و تامین سلامت جامعه درسال جاری گام‌های موثری در راستای فرهنگ سازی مصرف آبزیان به منظور افزایش سرانه مصرف ماهی در استان برداشته است.
صیادبورانی، اجرای دوره‌های آموزشی روش‌های طبخ انواع آبزیان، تهیه لوح‌های فشرده آموزشی طبخ، تهیه و توزیع کتاب آشنایی با طبخ آبزیان و درج انواع فیلم‌ها و PDF های آموزشی و راه اندازی پورتال مدیریت شیلات و آبزیان زنجان را از جمله اقدامات برای افزایش سرانه مصرف آبزیان برشمرد.
وی تاکید کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون کلاس آشنایی با طبخ آبزیان در 9 روستای شهرستان‌های ایجرود، سلطانیه و ابهر برگزار شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در این کلاس‌ها 270 نفر شرکت کردند و افراد شرکت کننده با نحوه تشخیص ماهی تازه از ماهی مانده و فاسد، نحوه تمیز، فیله و مزه دار کردن و نحوه پخت انواع غذاهای متنوع با استفاده از گوشت ماهی آشنا شدند.
صیادبورانی اظهارکرد: مصرف ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و محافظت بدن در مقابل بیماری‌ها، فشارهای عصبی، کاهش کلسترول خون، سکته های قلبی، کنترل چربی خون و نقش مهم آن در تامین ویتامین‌های A-B-D-K-E و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار توصیه شده است.
وی تاکید کرد: از طرف دیگر هضم گوشت ماهی در مقایسه با سایر گوشت‌ها به مراتب آسان تر و جذب آن بیشتر است و به همین دلیل به تعداد زیادی از بیماران گوارشی خوردن گوشت ماهی توصیه می شود.
سال گذشته روش طبخ انواع آبزیان برای کارکنان استانداری، علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی و سایر بانوان علاقه مند معرفی شد.
ماهیان تولیدی استان زنجان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
این استان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان پس از تامین مصرف داخل به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است.

منبع ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید