Performancing Metrics

اخوانی های اردن در انتخابات پارلمانی شرکت می کنند | اتاق خبر
کد خبر: 350807
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 11:25
جبهه عمل اسلامی که بازوی سیاسی اخوان المسلمین اردن است، روز یکشنبه اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت می کند.

اتاق خبر - به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، محمد زیود دبیر کل جبهه عمل اسلامی در یک کنفرانس خبری گفت که اسلامگرایان معتقدند، شرکت در انتخابات پارلمانی حتی در نبود اصلاحات، وظیفه ملی شان به شمار می رود.

وی خواستار شفافیت در طول برگزاری انتخابات و مداخله نداشتن مقام های اردنی در کل روند رای گیری و اعلام نتایج شد.
جبهه عمل اسلامی اردن، انتخابات پارلمانی سال های 2010 و 2013 را تحریم کرده بود.
اسلامگرایان در اردن، اصلی ترین گروه مخالف در این کشور هستند و از حمایت توده مردم برخوردارند، اما روابط شان با مقام های اردنی به دلیل مطالبه اصلاحات سیاسی به تیرگی گرائیده است.
جبهه عمل اسلامی انتخابات پیشین را در اعتراض به نظام انتخاباتی تحریم کرده است.
این گروه معتقد است نظام مزبور، احزاب سیاسی را به نفع نامزدهای قومیتی و طرفدار دولت تضعیف می کند. قرار است انتخابات پارلمانی در اردن 20 سپتامبر (30 شهریور ماه) برگزار شود.
اردن چندی پیش قانون انتخابات را اصلاح کرد تا احزاب سیاسی از امکان ارائه لیست برخوردار شوند. به موجب این اصلاحات، اردن به 23 بخش انتخاباتی تقسیم شد و تعداد کرسی های پارلمان نیز از 150 کرسی به 130 کرسی کاهش یافت و 15 کرسی نیز برای زنان در نظر گرفته شد.
براساس این گزارش، مقام های اردن، اخوان المسلمین را یک سازمان غیرقانونی تلقی می کنند و دلیل این تصمیم را تمدید نشدن مجوز فعالیت این گروه بر طبق قانون احزاب سیاسی مصوب سال 2014 می دانند.
در همین حال، روابط اخوانی ها با دولت اردن پس از قیام های سال 2011در منطقه خاورمیانه که منجر به برکناری شماری از رهبران این گروه در چند کشور عربی شد، به تشنج گرائید.
زکی بنی رشید معاون رهبر اخوان المسلمین اردن سال گذشته به دلیل انتقاد از تصمیم امارات متحده عربی مبنی بر قرار دادن این گروه در فهرست سیاه، به 18 ماه زندان محکوم و سپس آزاد شد.
همچنین سال گذشته دولت اردن مجوز تشکیل یک گروه مجزا از اخوانی ها تحت عنوان انجمن اخوان السملمین را صادر کرد که این امر موجی از اتهام ها درخصوص تلاش دولت برای تضعیف سازمان اخوان المسلمین را به همراه داشت. همچنین در سال جاری، مقام های اردنی هفت دفتر اخوان المسلمین در سراسر این کشور را تعطیل کردند.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید