Performancing Metrics

دو فاکتور مهم در رونق صادرات کالاهای غیرنفتی | اتاق خبر
کد خبر: 350892
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 13:35
در گفت و گو با نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم و سالامبور مطرح شد
دو فاکتور مهم در صادرات تولید کالای با کیفیت و دیگری قیمت قابل رقابت است و هزینه بالای تمام شده تولیدات داخلی می تواند صادرات را تحت تاثیر قرار دهد.

اتاق خبر-سرویس اقتصادی: سعید شادکام نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم و سالامبور در گفتگو با اتاق خبر اظهار کرد: وضعیت صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است که بخشی از آن متاثر از بحران جهانی می باشد.

شادکام با اشاره به اینکه در عرصه ی جهانی میزان تقاضا نسبت به عرضه کاهش پیدا کرده است گفت: اگراین روند رکود اقتصادی همچنان ادامه پیدا کند تقاضا برای مواد اولیه و محصولات نیمه سوخته هم کمتر خواهد شد که این خود می تواند بحران جدی تری ایجاد کند.

وی درباره مشکلات بخش صادرات توضیح داد: با توجه به اینکه دو فاکتور مهم در صادرات تولید جنس با کیقیت و دیگری قیمت قابل رقابت است هزینه بالای تمام شده تولیدات داخلی می تواند صادرات را تحت تاثیر قرار دهد.

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان چرم و سالامبور تاکید کرد: اگرچه در کشور قابلیت تولید کالا های با کیفیت بالا را داریم اما هزینه های تمام شده تولید بسیار گران می باشد و کالاهای تولیدی ما گرانتر از رقبای تولید کننده این محصول در سایر کشور ها است.

وی افزود: کارخانه های داخلی برای تولید نیازمند استفاده از فناوری به روز هستند و احتیاج به سرمایه گذاری و ورود خط تولید از خارج دارد که توان مالی و بضاعت فعلی صادر کنندگان در بخش تولید این اجازه را نمی دهد.

شادکام در خصوص تولید و صادرات محصولات چرمی اعلام کرد: هرچه به مرحله کالای تمام شده نزدیک می شویم قیمت ها غیر رقابتی تر می شود و تولیدکنندگان باید کاهش هزینه های تولید را از برنامه های اصلی توسعه صادرات قرار دهند.

وی اولین نکته مهم در کاهش هزینه های تولید را تسهیلات بانکی دانست و گفت: نرخ بالای  تسهیلات بانکی اولین عامل ایجاد تمایز میان تولید کنندگان داخلی با تولیدکنندگان دیگر کشورها مانند هند و پاکستان می باشد که اختلاف زیادی را در هزینه های تولید ایجاد می کند.

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان چرم و سالامبور تصریح کرد: عامل پرهزینه دیگر در تولیدات، واردات مواد مورد نیاز با قیمت های گران است که عوارض بالای واردات را شامل می شود این درحالی است که در دیگر کشورها در صادرات برای مواد مورد نیازشان مالیاتی پرداخت نمی کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر چرم نهایی از کشور ترکیه با قیمتی کمتر از تولید داخلی وارد می شود  که این مسئله کارخانجات تولید چرم را در داخل با تهدید جدی روبرو می کند.

شادکام ادامه داد: نقطه روشن فعالیت ما در تولید چرم این است که در دنیا دومین منبع پوستی را داریم اما اگر این پوست را با پایین ترین قیمت هم تهیه کنیم به دلیل فاکتورهایی که ذکر شد باز هم قیمت تمام شده قابل رقابت با کالای مشابه خارجی نخواهد بود.

این کارشناس عملکرد اتاق بارزگانی را بسیار خوب دانست و تصریح کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی این اجازه را پیدا کرده که در تمام کمیسیون های تخصصی مجلس شرکت کند.

وی در این خصوص افزود: متاسفانه در این نشست ها تصمیمات تاثیرگذاری برای رونق فعالیت بخش خصوصی گرفته نشده است و بیشتر پیشنهاد ها به نفع فعالانی است که صادرات آنها وابسته به صنایع نفتی و یا دولتی می باشد.

شادکام با تاکید بر اینکه هدف از اقتصاد مقاومتی افزایش تولید و ایجاد اشتغال در داخل می باشد گفت: مهم ترین اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی می تواند جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است که لازمه آن ایحاد فضای امن برای حضور سرمایه گذاران می باشد.

وی در پایان گفت: ورود سرمایه گذار خارجی به همراه تکنولوزی و ماشین آلات باعث رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است که دولت برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی و افزایش تولیدات لازم، باید طرح های تشویقی ای را برای تولیدکنندگان در نظر گیرد و با دادن یارانه از فعالیت آنها حمایت کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید