Performancing Metrics

صادرات نفت به بیش از 2برابر رسیده است | اتاق خبر
کد خبر: 351416
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 17:46
وزیر نفت در صحن علنی مجلس مطرح کرد:
وزیر نفت از افزایش میزان تولید نفت ایران به بیش از 3.8 میلیون بشکه در سال 95 خبر داد و گفت که صادرات نفت خام نیز به بیش از دو برابر رسیده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  ایسنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) اظهار کرد: تولید نفت خام در پنج ماهه نخست سال 92، 2.7 میلیون بشکه بود اما بعد از رفع تحریم ها در خرداد 95 تولید نفت ایران بیش از 3.8 میلیون بشکه است و صادرات نفت خام از دو میلیون بشکه عبور کرده و بیش از دو برابر شده است.

وی افزود: در میعانات گازی هم وقتی دولت آغاز به کار کرد 380 هزار بشکه در روز تولید می کردیم که الان به 600 هزار بشکه رسیده و این حرکت بزرگی است. در بخش افزایش تولید نفت هم تمرکز ما بر میدان های مشترک است.

زنگنه در تشریح وضعیت کلی تولید نفت ایران و جهان اظهار کرد: طبق گزارش‌های منابع معتبر ذخایر اثبات‌شده نفت ایران 158 میلیارد بشکه است که معادل 9.3 درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان است و ایران بعد از ونزوئلا و عربستان در رتبه سوم جهان قرار می‌دهد.

وی افزود: در بخش گاز ذخایر اثبات شده گاز ایران 34 تریلیون مترمکعب است که 18 درصد ذخایر جهان است. ایران رتبه اول در این بخش در جهان دارد، روسیه بعد از ما 32.5 تریلیون مترمکعب و قطر 24 تریلیون گاز دارد. همچنین در بخش تولید نفت و گاز ایران 200 میلیارد مترمکعب در سال 2014 گاز تولید کرده که پس از آمریکا و روسیه در رتبه سوم جهانی از نظر تولید گاز است و در بخش تولید نفت پس از سعودی، روسیه، آمریکا، چین و عراق و رتبه پنجم و ششم قرار می‌گیریم.

وزیر نفت با اشاره به شرایط بازار نفت و گاز در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم اظهار کرد: در شهریور 92 زمانی که من وارد دولت شدم به رغم اینکه تعداد 17 فاز پارس جنوبی نیمه‌تمام و در دست اجرا بود کشور با کمبود شدید گاز روبه‌رو بود به نحوی که در فصول گرم و تابستان نیروگاه‌های ما سوخت مایع مصرف می‌کردند. شاخص وضعیت گاز کشور مقدار مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها و ترکیب مصرف سوخت نیروگاه‌هاست.

زنگنه اضافه کرد: متوسط تولید ما در پارس جنوبی در 1391، 241 میلیون مترمکعب بوده که این رقم در سال 94 به 354 میلیون مترمکعب رسیده یعنی ما 50 درصد تولید گاز را از میدان پارس جنوبی از این مدت افزایش دادیم. این باعث شد علی‌رغم اینکه هر ساله نیروگاه‌ها حدوداً 9 درصد افزایش گاز دارند، در سال 92 که سال اول شروع کار دولت بود نیروگاه‌های ما 27 میلیارد لیتر سوخت مایع به ارزش روز 18 میلیارد دلار مصرف کردند و 43 درصد کل مصرف سوختشان، سوخت مایع بود. در سال 93 این مقدار به 18 درصد رسید و ما امیدواریم به زیر 10 درصد برسد. این موفقیت بزرگی است که به دست آمده است و سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها که در سال 92، 36 میلیارد بود انشاءالله امسال به نزدیک 70 میلیارد مترمکعب یعنی دو برابر خواهد رسید که حرکت بزرگی است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح پیمایش مصرف نفت و گاز به طور جدی کاهش پیدا کرده، یادآور شد: تولید نفت خام ما در پنج ماهه نخست سال 92، 2.7 میلیون بشکه در روز بود که شامل مصرف داخلی و صادرات بود. در آن زمان صادرات ما کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود. خوشبختانه پس از رفع تحریم‌ها در خرداد 95 تولید نفت ایران بیش از 3.8 میلیون بشکه است و صادرات نفت خام از دو میلیون بشکه عبور کرده یعنی دو برابر شده است. در میعانات گازی هم وقتی دولت شروع به کار کرد تولید میعانات ما 380 هزار بشکه در روز بود که الان به 600 هزار بشکه در روز رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تمرکز این وزارتخانه برای افزایش تولید نفت بر میادین مشترک غرب کارون بوده، گفت: در این میادین در شروع دولت تولید ما 70 هزار بشکه بوده و الان انشاءالله در آخر خرداد به بالای 200 هزار بشکه خواهد رسید و تا پایان سال از 260 هزار بشکه عبور خواهیم کرد.

زنگنه در ادامه یادآور شد: تولید پتروشیمی ما در سال 92، 40.6 میلیون تن و صادرات ما 12.8 میلیون تن بوده که در سال 94 این عدد به 46 میلیون تن افزایش یافته و صادرات نیز به 18.7 میلیون تن رسید یعنی صادرات ما تقریبا 46 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی ها که از شاخص های مهم است از 35 میلیون در سال 92 به 43 میلیون در سال 94 افزایش پیدا کرده و ما هیچ محدودیتی برای مصرف گاز اینها نگذاشتیم.

وی با بیان اینکه امسال سالی استثنایی برای صنعت پتروشیمی ایران است، افزود: تا نیمه سال 96 تعداد زیادی از پتروشیمی ها را به بهره برداری خواهیم رساند که این امر مقدار تولید تولید ما را حدودا به قیمت های سال 90 نزدیک 5.7 میلیارد دلار افزایش می دهند که رقم بزرگی است و ان شاءالله خیز ما برای دو برابر کردن تولید پتروشیمی در برنامه پنج ساله است که تولیدمان را از 20 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار برسانیم.

وزیر نفت ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر در هفت کلان شهر کشور بنزین با استاندارد یورو 4 ارائه می شود و تولید بنزین یورو 4 که در ابتدای دولت 1.2 میلیون لیتر بود، در سال 94 به 25 میلیون لیتر افزایش دادیم.

وی افزود: اولویت ما توسعه پالایشگاه ستاره خلیج فارس است. امیدواریم تا پایان سال واحد اول این پالایشگاه را به مدار بیاوریم تا ان شاءالله نه تنها نیاز به واردات بنزین نداشته باشیم بلکه صادرات بنزین با کیفیت بالا داشته باشیم. همچنین پالایشگاه های آناهیتا در کرمانشاه و پارس در شیراز نیز از طرح هایی است که در برنامه ما قرار دارد. ما حداکثر تخفیف ها را خواهیم داد که سرمایه گذاران رغبت به ادامه سرمایه گذاری داشته باشند.

زنگنه یادآور شد: ان شاءالله با رفع تحریم ها و امکان فاینانس پروژه ها این دغدغه ها را دنبال خواهیم کرد تا این دو پالایشگاه جدید به اجرا برسد. برای هشت پالایشگاه 60 هزار بشکه ای نیز توسط بخش خصوصی مجوز داده ایم. اگر اینها محقق شود در چهار سال آینده اصلا میعانات گازی برای صادرات نخواهیم داشت و همه میعانات گازی در پالایشگاه های داخلی مصرف خواهد شد. برنامه ما این است که ظرفیت پالایشی از 1.7 فعلی به سه میلیون بشکه در روز برسد.

وزیر نفت درباره گازرسانی به روستاها نیز اظهار کرد: در اردیبهشت 95 این عدد به 70 درصد نزدیک شده و برنامه ما این است که با استفاده از تسهیلاتی که مجلس به عنوان قانون رفع موانع تولید تصویب کرده پوشش کل جمعیت کشور را تا پایان سال 96 به 95 درصد برسانیم. الان نزدیک 90 درصد است اما در صورت تحقق این برنامه تقریبا پوشش کامل خواهد شد.

زنگنه اضافه کرد: از ابتدای سال 92 تا پایان 94 به بیش از 6200 روستای جدید و 60 شهر جدید کوچک گازرسانی شده و این حرکت با قاطعیت ادامه خواهد داشت و ما انشاءالله با حمایت شما این کار را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در توسعه فناوری و پژوهش، گفت: مطالعه 52 مخزن نفتی و گازی را به دانشگاه ها داده ایم، 12 قرارداد برای بومی سازی فناوری های اصلی پالایش نفت، گاز و تولید محصولات پتروشیمی و پالایشی منعقد کردیم و به دنبال این هستیم که 10 قلم اصلی تجهیزات نفت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ساخت داخل باشد.

زنگنه همچنین گفت: همه کارهایی که ما انجام دادیم در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و درون زایی، برون گرایی، دانش محوری و عدالت محوری در آنها مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر نفت درباره بازار جهانی نفت نیز ادامه داد: تعادل یا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت مهم ترین عاملی است که در تعیین قیمت نفت تعیین کننده است. هر وقت عرضه بیش از تقاضا باشد فشار می آید و قیمت ها پایین می آید اما در مقابل هرگاه تقاضا بیشتر باشد قیمت افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: تولید جهانی نفت خام و میعانات گازی حدود 95 میلیون بشکه در روز است و الان حدود 32 میلیون بشکه توسط اوپک تولید می شود. همچنین قیمت نفت در سالهای گذشته وقتی به رقم 100 دلار نزدیک شد کاملا قابل پیش بینی بود که نفت های گران قیمت به ویژه نفت هایی در لایه های رستی که به آنها شیل گز و شیل اویل می گویند به ویژه در آمریکا اقتصادی شود به همین دلیل در فاصله 2010 تا 2014 فقط آمریکایی ها هزار میلیارد دلار در شیل گز و شیل اویل سرمایه گذاری کردند و رقم تولید آنها که در 2010، 1.5 بشکه بود در سپتامبر 2014 به 5.2 میلیون بشکه رساندند و این یعنی یک جهش عظیم که از بزرگ ترین جهش ها در تولید نفت آمریکا بود.

زنگنه یادآور شد: عربستان هم با خارج شدن ایران از بازار، به علت تحریم ها در سال 2011 تولید خود را از 9.3 میلیون بشکه به 10.5 میلیون بشکه و بعدا 11 بشکه رساند و عراق نیز تولیدش را از 2.6 میلیون بشکه به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش داد و اینها باعث شد عدم تعادلی بین عرضه و تقاضا به مقدار دو میلیون بشکه در روز ایجاد شود که فشار به قیمت ها آمد و قیمت ها از 100 دلار تا زیر 30 دلار و 24 دلار نیز کاهش یافت.

وی یادآور شد: با گذشت دو سال از شروع فرآیند کاهش قیمت ها اکنون عمده تحلیل ها حکایت از این دارد که به دو دلیل عمده که اول افزایش تقاضای جهانی نفت است و دوم کاهش تولید نفت های گران قیمت وضع تغییر می کند و حکایت از این دارد که ما از آن بحران عبور می کنیم.

زنگنه همچنین گفت: برآوردهای دبیرخانه اوپک حکایت از این دارد که در سال 2016 تقاضا 1.2 میلیون بشکه در روز نسبت به 2015 اضافه می شود و در سال 2016 تولید نفت غیراوپک 700 هزار بشکه کاهش می یابد و جمع آن طراز مثبت 1.8 میلیون بشکه ای به نفع ما در بازار ایجاد می کند.

وی یادآور شد: تعداد دکل های حفاری که در سال 2014 در آمریکا فعال بودند 1600 دکل بوده که در نوامبر 2015 این رقم به 600 دکل کاهش یافته و سرمایه گذاری نفت به شدت در دنیا کاهش یافته است. همچنین در بخش بالادستی که تولید نفت است در سال 2014 سرمایه گذاری 670 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2016 به 444 میلیارد دلار رسیده یعنی سرمایه گذاری 220 میلیارد دلار کم شده است. اینها باعث شده هم بازار آینده و نگاه به آینده و هم وضع عرضه و تقاضا فشار به قیمت ها را کم کند و قیمت ها رو به بالا برود.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران در بهترین شرایط توانسته به بازار نفت برگردد، تصریح کرد: در حالیکه همه نگران این بودند که ما با ورودمان به بازار باعث سقوط و کاهش قیمت نفت می شویم این اتفاق نیفتاد و با وجود اینکه ما یک میلیون بشکه نفت جدید وارد کردیم قیمت ها کاهش پیدا نکرد. یکی از دلایلش این بود که ما علیرغم میل بسیاری افراد و انتقادهایی که شد بازار را تا حدودی واکسینه کردیم زیرا سیاست نظام این بود که به بازار برگردیم.

زنگنه گفت: ما باید سهمی که در بازار جهانی نفت از دست داده ایم را به دست بیاوریم. ما رقبای سرسختی داریم و حتی اگر اینها مخالف سیاسی ما نباشند در بازار رقبای سختی برای ما هستند لذا پس این تصمیم را گرفتیم و پایش ایستادیم. اگرچه به ما فشار وارد شد اما توانستیم این کار را بکنیم.

وی تصریح کرد: در بودجه امسال ما 800 میلیون بشکه صادرات نفت پیش بینی کردیم که این یعنی 2.25 میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی در روز به قیمت 40 دلار. الان معلوم می شود که حتی این عددها می تواند محافظه کارانه تلقی شود و انشاءالله درآمدها به خوبی تحقق پیدا خواهد کرد.

وزیر نفت با اشاره به چالش ها و مشکلات حوزه نفت، یادآور شد: مشکلات تحریم ها بوده که عمده آنها برداشته شده و شاخص آن صادرات است که دو برابر شده و ما به زمان قبل از تحریم ها نزدیک شده ایم و انشاءالله باز هم تا آخر سال افزایش تولید را خواهیم داشت. البته ما را در بازاریابی آزار می دهند و رقابت غیرسالم می کنند اما انشاءالله به سلامت از این بخش عبور می کنیم.

وی با اشاره به مشکلات شدید مالی در حوزه نفت، تصریح کرد: این امر حتی موجب تاخیر در پرداخت ها و تاخیر در حیاتی ترین پروژه ها از جمله پارس جنوبی و غرب کارون شد. منابع شرکت نفت که 14.5 درصد درآمد صادراتی اصلی ترین آن را تشکیل می دهد به هیچ عنوان تکافوی نیازهای شرکت نفت را نمی کرد. کمبود سرمایه گذاری در صنعت نفت همراه با استهلاک تجهیزات نیزا ز دیگر چالش های این بخش است. همچنین پایین بودن ضریب بازیافت نفت از مخازن از مشکلات جدی است که اگر در آینده برای آن سرمایه گذاری نکنیم هم گرفتار کاهش تولید و هم هدررفت سرمایه می شویم.

زنگنه یارانه های سنگین پرداختی را از مشکلات بخش گاز و پالایش و پخش دانست و اضافه کرد: علیرغم تلاش دولت باز بر تشکیلات پالایش و پخش و گاز فشارهایی کمرشکنی را وارد کردند. همچنین مفاسد و بی انضباطی مالی از مشکلات ما بود. مشکل بابک زنجانی مشکل کوچکی نبود که 2.7 میلیارد دلار از منابع نفت را برده و معلوم نیست چه بر سرش آمده و بتوانیم چیزی از آن پس بگیریم یا خریدهایی که ضمانت نداشته مثل دکلی که معلوم نیست کجا رفته است.

وی تراکم شدید پرسنل را از دیگر مشکلات عنوان و تصریح کرد: بالا بودن شدت انرژی و مصرف بی رویه حامل های انرژی و قیمت های غیرطبیعی آن از دیگر مشکلات اساسی است. اگر ما مهاری نزنیم و بهینه سازی نکنیم این شتاب افزایش مصرف اصلا قابل جوابگویی نیست.

زنگنه تصریح کرد: حیاتی ترین مساله برای ما پس از برجام و رفع تحریم ها در بخش نفت این است که برای تولید نفت و افزایش قدرت تولید کشور ظرفیت سازی کنیم وگرنه بازارهایمان را از دست خواهیم داد و موازنه قدرت در منطقه به ضرر ما رقم خواهد خورد و آسیب های جدی به مخازن ما وارد می شود.

وزیر نفت گفت: اگر بخش نفت فعال شود تنها درآمد برای کشور ندارد بلکه در جریان اجرای پروژه ها بخش عظیمی از اقتصاد فعال می شود و پیمانکاران و سازندگان داخلی را فعال می کند. صدای ما باید صدای همدلی، ثبات و استحکام مدیریت باشد. بخش نفت به حمایت و پشتیبانی مجلس نیاز دارد که البته قطعا همراه با نظارت دقیق و کارآمد مجلس و عملکرد صنعت نفت باید همراه باشد.

وزیر نفت اظهار کرد: وزارت نفت با مشکل مازاد نیرو مواجه است و 100 هزار نیروی مازاد دارد که همه آنها به صورت بی رویه در هشت سال گذشته استخدام شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بیژن زنگنه در ادامه سخنانش پس از اظهارات پنج نماینده در مجلس خاطرنشان کرد: استخراج نفت از دریای خزر از اولویت های استراتژیک ماست؛ حضور ما در این منطقه بر سر منابع ملی مان اهمیت زیادی دارد اما چالشی که در این حوزه با آن مواجهیم عمق بالای 800 متر دریای خزر است که کار استخراج را به شدت پیچیده می کند و نیازمند تکنولوژی پیشرفته و تمهیدات ویژه در آن هستیم.

وی افزود: در بخش مدیریت سوخت طرح پیمایش انجام شده و به دنبال گازرسانی برای تامین نیاز صنایع هستیم تا دیگر نگران گازوئیل و سایر مشتقات نفتی و مسائل و موانع قاچاق مازاد بر مصرف آن نباشیم. همچنین به اتوبوس ها و کامیون های خارج شهری نیز بر اساس بارنامه سهمیه سوخت داده می شود.

زنگنه تصریح کرد: استفاده از گاز همراه با نفت جزو مواردی است که در اولویت کار وزارت نفت قرار دارد و در این حوزه و سایر بخش ها همکاری های مدون و برنامه ریزی های بلندمدتی برای ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت صورت گرفته تا در مسیر پیشرفت کشور گام برداریم.

وی تاکید کرد: صنعت نفت نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری است و برنامه وزارت نفت برای تامین این منابع از محل سرمایه گذاری داخلی و خارجی بر اساس حفظ اقتدار، عزت و ارتقای تکنولوژی ایران اسلامی در حال پیشرفت است و قطعا ما با هر طرف خارجی که قرارداد می بندیم برای تامین منافع کشور خواهد بود.

وزیر نفت با اشاره به موضوع قراردادهای جدید نفتی گفت: قانون ما را مکلف کرده در چارچوب قانون اختیارات و وظایف وزارت نفت شرایط جدید قراردادهای نفتی تدوین و به تصویب دولت برسد و در این بخش با همه نهادها، سازمان ها و افرادی که حاضر به مذاکره و تبادل نظر بودند گفت‌وگو کردیم اما بر اساس قانون ما مکلف نشدیم که قراردادهای جدید به تصویب مجلس برسد.

وی در پایان گفت: امروز وزارت نفت در جهت توسعه تکنولوژی و استفاده از ظرفیت های کشور و ارتقای عزت و اقتدار ایرانی حرکت می کند و اگر امروز در ساخت عرشه، سکو و لوله گذاری قدرت اول منطقه هستیم نتایج سیاست هایی است که اتخاذ شده است. همچنین ما موظفیم به جمعیت و مردم اطراف میادین نفتی توجه کنیم و در این بخش از دولت مجوز خواستیم تا زیرساخت های فرهنگی، بهداشتی و رفاهی مردم این مناطق را نیز تامین نماییم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید