Performancing Metrics

آلودگی نوری، تهدیدی برای سلامت انسان ها | اتاق خبر
کد خبر: 351555
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1395 - 09:36
محققان استفاده بیش از حد جوامع امروزی از نورهای مصنوعی را به طوری که موجب آلودگی نوری گسترده شده است، برای سلامت انسان ها تهدیدآمیز می دانند.

به گزارش اتاق خبر،اخیرا یک گروه بین المللی از محققان، اطلس جهانی به کارگیری نور مصنوعی را تهیه کردند. اولین نمونه از این اطلس در سال 2001 میلادی با استفاده از تصاویر ماهواره ای با دقت کمتر از نمونه فعلی تهیه شد.این اطلس میزان درخشش مصنوعی در آسمان شب را اندازه گیری کرده و میزان نور منتشر شده در اثر استفاده از لامپ های الکتریکی را در آسمان شب نشان می دهد.
این اطلس میزان درخشش مصنوعی در آسمان شب را اندازه گیری کرده و میزان نور منتشر شده در اثر استفاده از لامپ های الکتریکی را در آسمان شب نشان می دهد.
درخشش آسمان، در واقع آلودگی نوری ناشی از به کارگیری چراغ های الکتریکی است. این آلودگی موجب شده است که یک سوم از ساکنان زمین قادر به دیدن کهکشان راه شیری در طول شب نباشند. 60 درصد از ساکنان اروپا و 80 درصد از ساکنان آمریکای شمالی قادر به دیدن کهکشان راه شیری نیستند. آلوده ترین کشور جهان از نظر نوری، سنگاپور اعلام شده است؛ به گونه ای که در این کشور در طول شب به دلیل وجود نور مصنوعی بسیار زیاد، مردمک چشم به طور کامل با تاریکی منطبق نمی شود.
به اعتقاد این گروه از محققان، این پدیده پیامدهای مخربی را بر سلامت و محیط زیست ما باقی می گذارد. در مناطق آلوده اروپا، آمریکا و آسیا میزان نور در خیابان ها به حدی است که تطبیق ساعت طبیعی بدن را با وضعیت شب و روز، با مشکل مواجه می کند. انسان نیز مانند سایر موجودات زنده دارای یک چرخه درونی خواب و بیداری است که با سیگنال های نور طبیعی یعنی طلوع و غروب آفتاب تنظیم می شود و در طول میلیاردها سال تکامل، ایجاد شده است. این چرخه مبنای عمکرد سایر چرخه های طبیعی بدن از جمله الگوی تغذیه، فعالیت های جسمی، ترشح هورمون ها، تنظیم دمای بدن و بسیاری از فرآیندهای زیستی دیگر است.
اما آلودگی نوری که از قرن نوزدهم در پی اختراع لامپ و به کارگیری نیروی الکتریسیته برای روشنایی ایجاد شد، موجب برهم زدن چرخه خواب و بیداری و در نتیجه بسیاری از چرخه های طبیعی وابسته به آن می شود. عوارضی همچون بدخوابی، اضطراب، انواعی از سرطان ها، اختلال حالات روانی، چاقی، دیابت، افسردگی و سرطان سینه به عنوان تنها بخشی از پیامدهای برهم خوردن این چرخه طبیعی در گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

منبع ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید