Performancing Metrics

عملکرد دولت در حوزه کسب وکار با قوانین همسو نیست | اتاق خبر
کد خبر: 351592
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 11:50
رییس اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اتاق خبر
علیرغم تمام صحبت هایی که در مورد حمایت و ارزش نهادن به نظرات بخش خصوصی از سوی دولتمردان مطرح می شود در عمل عکس این قضیه را شاهد هستیم.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام این مطلب علت اصلی افت صادرات کشور را مشکلات مربوط به نرخ ارز دانست.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت و گویی که با خبرنگار اتاق خبر در  حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی در مورد علت افت صادرات پاسخ داد: علت اصلی افت صادرات را می توان در نرخ ارز دانست. این مسئله بر روی قیمت تمام شده کالا در ایران تاثیر گذار است و علیرغم تورم موجود در اقتصاد کشور در طول چند سال گذشته قیمت ارز تقریبا ثابت مانده و حتی کاهش داشته است. این در حالی است که ما با تورم بالا رو به رو بوده ایم.

خوانساری با اشاره به افت صادرات ایران به کشورهای همسایه گفت: کشورهای همجوار ایران مانند عراق و افغانستان همواره از مقاصد مهم صادرات کالاهای ایرانی بوده اند ولی به دلیل مشکلات داخلی خود واردات از ایران را کاهش داده اند و همین موضوع باعث افت صادرات شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد همکاری دولت و اتاق بازرگانی در مسائل کلان اقتصادی کشور گفت: در این مورد صحبت های زیادی در مورد نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور مطرح می شود اما در عمل نظر بخش خصوصی خواسته نمی شود این در حالی است که قانون بهبود فضای کسب و کار دولت را موظف به دریافت نظرات بخش خصوصی کرده است.

وی افزود: علت اصلی این امر در بزرگ بودن دولت و وابسته بودن به درآمدهای نفتی باید جستجو کرد. دولت بسیار بزرگ همواره این تفکر را دارد که در بدنه خود به اندازه کافی کارشناس وجود دارد و به همین دلیل نیاز چندانی به نظرات بخش خصوصی ندارد. در این زمینه وابسته بودن اقتصاد دولتی به درآمدهای نفتی را نیز نباید نادیده گرفت.

خوانساری با رد شایعات در مورد باز نبودن سوئیفت برای بازرگانان ایرانی و نبود ارتباط بین بانکی میان بانک های ایرانی و خارجی گفت: سوئیفت به طور کامل و از همان روز اول لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای برای ایران باز شده است اما در مورد حضور بانک های خارجی در ایران باید به این نکته اشاره کرد که بانک های طراز اول خارجی در ایران هنوز مشغول به کار نشده اند اما ارتباط بانکی با بانک های درجه دو و سه اروپا برقرار است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اولویت های اتاق بازرگانی اتاق را این گونه بیان کرد: ما تلاش داریم در راستای اقتصاد مقاومتی مشکلاتی را که مانع رونق اقتصادی و صنعت کشور است شناسایی کرده و از دولت برای رفع انها مطالبه جدی داشته باشیم.

94105ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید