Performancing Metrics

هشدار درباره انتشار تصاویر مرتبط با خودکشی در رسانه‌های مجازی | اتاق خبر
کد خبر: 352400
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 22:41
در بیانیه مشترک وزارت بهداشت و سه انجمن روانپزشکی اعلام شد؛
سه انجمن روانپزشکی و اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک بیانیه مشترک نسبت به انتشار تصاویر مرتبط با خودکشی در رسانه های مجازی هشدار دادند.

اتاق خبر - انجمن علمی روانپزشکان ایران، انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران و اداره کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره خودکشی‏های اخیر، بیانیه‌ای صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: پیشگیری از خودکشی یک اولویت مهم سلامت عمومی در جهان است و مانند سایر مسائل بهداشت روانی، حاصل تعامل پیچیده عوامل زیستی- روانی و اجتماعی است و نمی‏توان آن را فقط حاصل یک عامل، چه زیستی، چه روانی یا اجتماعی دانست. حتی اختلالات روانی منجر به خودکشی، خود نتیجه چنین تعاملات پبچیده‏ای هستند.
«شواهد نشان می‏دهند که خودکشی رفتاری آموختنی و قابل سرایت است و به گروه سنی یا جمعیتی مشخص اختصاص ندارد. انتشار نابجای اخبار و تصاویر مرتبط با خودکشی و تمجید از افرادی که به آن اقدام کرده‏اند، میزان رفتارهای خودکشی و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‏دهد.»
در بیانیه تاکید شده است: افزایش آگاهی عمومی و همکاری گروه‏ها و اقشار اجتماعی در کنار کاربرد شیوه‏های مناسب رسانه‏ای، می‏تواند از همه‏گیر شدن این روش آسیب‏رسان جلوگیری کند.
متولیان حوزه سلامت روان در این بیانیه آورده‌اند: دسترسی آسان به رسانه‏های مجازی و کاربرد همگانی شبکه‏های اجتماعی به گسترش سریع این فرایند دامن می‏زند و به واسطه آنها افراد بی‏شماری در یک منطقه، شهر یا سراسر کشور همزمان با خبر، عکس یا فیلمی از موارد خودکشی روبه‌رو می‏شوند.
« این پدیده نه تنها افراد را در معرض پیامدهای ناشی از مواجهه با تجربه ناخوشایند قرار می‏دهد، بلکه احتمال تقلید و تکرار رفتار خودکشی را نیز به همراه دارد.»
در این بیانیه آمده است: خوشبختانه خودکشی قابل پیشگیری است و تشخیص افکار و نقشه‌های خودکشی توسط متخصصان سلامت روان صورت می‏گیرد اما پیشگیری از خودکشی وظیفه همگانی است.
تک تک افراد جامعه یا گروه‌های اجتماعی و سازمان‏ها و تشکیلات همانند انجمن‏های تخصصی، سازمان‏های مردم نهاد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی، شهرداری، مجلس شورای اسلامی، شوراها، دادگستری، نیروهای نظامی و انتظامی، روحانیون، کارفرمایان، دانشگاه‏ها، آموزش و پرورش و رسانه‏ها می‏توانند با همکاری، نقش موثری در پیشگیری و کنترل خودکشی داشته باشند.
بدیهی است دست‏اندرکاران سلامت روان نیز نقش خود را در ارائه مشاوره فنی به سایر نهادها و تشخیص و درمان‏های مرتبط با خودکشی ایفا خواهند کرد.

**رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی پیش شرط، کاهش خودکشی
این بیانیه می‌افزاید: برای پیشگیری از خودکشی توجه به مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهم است اما آنچه که فوریت دارد مراقبت از افراد در معرض خطر و محدودسازی راه‏های بالقوه و ایمن‏سازی موقعیت‏های خطرناک برای اقدام به خودکشی است.
نهادهای امضا کننده این بیانیه بر این باور هستند که پیشگیری از خودکشی نیازمند رویکردی جامع و همه جانبه است و ضمن لزوم توجه جدی به مسائل کلان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، در حال حاضر راهکارهای زیر را برای پیشگیری از خودکشی پیشنهاد می‏کند:
1- ثبت دقیق موارد خودکشی و ارائه آمار دقیق اقدام و مرگ ناشی از خودکشی بر اساس تغییرات زمانی آن با توجه به عوامل مختلف، به مراجع ذی‌صلاح و تخصصی در حوزه پیشگیری از خودکشی
2- جلب مشارکت رسانه‏ها برای رعایت اصول حرفه‏ای و ایمن در گزارش اخبار و تصاویر موارد اقدام به خودکشی
3- تلاش برای محدودسازی ابزار و راه‏های اقدام به خودکشی و ایمن‏ سازی موقعیت‏های خطرناک برای اقدام به خودکشی
4- ارتقای آگاهی مردم و مسئولان در زمینه پیشگیری و شناخت موارد اقدام به خودکشی با توجه به علت‏های زیستی، روانی و اجتماعی
5- جدی گرفتن موارد اظهار یا مشکوک به خودکشی و ارجاع مناسب آنها برای دریافت مراقبت‏های سلامت روان
6- برخورد مناسب و به دور از تحقیر و انگ با فکر یا اقدام به خودکشی و رفتارهای آسیب‏رسان به خود و تامین مراقبت‏های مناسب برای آنها
چهار نهاد امضا کننده در پایان این بیانیه آورده‌اند که وظیفه خود می‏دانند تا رسالت اجتماعی و حرفه‏ای خود را در حفظ جان هموطنان با پیشگیری از خودکشی با جدیت دنبال کنند و ضمن ارجاع به برنامه‏های عملیاتی پیشین برای شناخت و کاهش رفتارهای خودکشی، آمادگی خود را برای مشارکت ملی و همه جانبه و ارائه راهکارها و نظرات مشورتی، به همه افراد، گروه‏ها و سازمان‏های مرتبط در زمینه پیشگیری از خودکشی اعلام می‏دارند.
امید است با همکاری جمعی و مشارکت مدنی بتوان از گسترش این رفتار پرخطر جلوگیری کرد و چه بسا به اتفاق، بتوان میزان مرگ‏ و میر ناشی از خودکشی را نسبت به گذشته کاهش داد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید