Performancing Metrics

مرز افغانستان و پاکستان پس از هفت روز به روی مسافران باز شد | اتاق خبر
کد خبر: 352423
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 00:15
مرز «تورخم» در استان ننگرهار در شرق افغانستان که از هفت روز پیش مسدود شده بود از امروز (شنبه) به روی مسافران دارای روادید و رانندگان خودروهای حامل کالا بازگشایی شد.

اتاق خبر - مرز تورخم از یکشنبه شب هفته گذشته، زمانی که نیروهای مرزی دو کشور بر سر ایجاد تاسیسات جدید در این منطقه درگیر شدند ، مسدود شد. این درگیری ها در طول یک هفته گذشته در مقاطعی متوقف و دوباره از سر گرفته شده بود.
مقام های محلی در ننگرهار به خبرنگاران گفتند که مرز تورخم پا توافق پلیس مرزی افغانستان و پاکستان تنها برای مسافران دارای روادید باز شده است.
پیش از این مردم پشتون نشین دو طرف مرز پاکستان و افغانستان می توانستند بدون داشتن روادید برای دیدار با بستگان و آشنایان خود و نیز انتقال کالاهای خود از مرز تورخم رفت و آمد کنند.
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار افغانستان گفته است که با بازگشایی مرز تورخم، مشکلات اعزام بیماران به بیمارستان های پاکستان نیز برطرف شده است.
از سوی دیگر قرار است امروز (شنبه) هیأتی وزارت امور خارجه افغانستان برای حل مشکلات مرزی به اسلام آباد سفر کند.
«شکیب مستغنی» سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است که پاکستان از کابل درخواست کرد تا «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه و «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان برای گفت و گو در باره مرز تورخم به آن کشور سفر کنند، اما حکومت وحدت ملی تصمیم گرفته است تا هیاتی به ریاست معاون وزیر خارجه را به اسلام آباد اعزام کند.
منابع رسمی اعلام کرده اند که در درگیری های مرز تورخوم، سه پلیس افغان و یک افسر ارشد ارتش پاکستان کشته و تعدادی از نیروهای مرزی دو کشور نیز زخمی شدند، اما برخی منابع گفته اند که دهها نفر از طرفین در درگیری های یک هفته گذشته در تورخم کشته شده اند.
از یک هفته قبل «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان دو نشست مشورتی در باره وضعیت امنیتی مرز تورخم با رهبران جهادی و چهره های برجسته سیاسی برگزار کرده است و در این نشست ها بر یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای پایان دادن به درگیری ها در این منطقه مرزی تاکید شده است.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز هفته گذشته با انتشار بیانیه ای از کابل و اسلام آباد خواست تا تنش های به وجود آمده در مرز تورخم را از راه های سیاسی به پایان برسانند زیرا هر دو طرف متحمل خسارت خواهند شد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید