Performancing Metrics

آشتی صنعت سیمان با بازار سرمایه | اتاق خبر
کد خبر: 353008
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 16:40
دو هزار تن سیمان محصول شرکت سیمان اصفهان پس از نزدیک به ۴ سال غیبت در بورس کالا عرضه و یک هزار تن آن معامله شد.

به گزارش اتاق خبر، این عرضه و معامله در شرایطی رخ داد که دبیر انجمن سیمان از مهیا بودن شرایط برای صادرات سیمان ازبورس کالا خبر داده بود که به نظر می‌رسد آغاز عرضه‌های داخلی این محصول، سرآغازی برای صادرات سیمان از بورس کالا خواهد بود.
با وجود آنکه از سال ۹۰ تا ابتدای سال ۹۱ بیش از ۱۵ میلیون تن به ارزش تقریبی ۹۳۳ میلیارد ریال محصول سیمان در بورس کالا معامله شد، اما از آن زمان تا خرداد ۹۵ هیچ‌گونه عرضه‌ای در این بازار انجام نشد.
کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل عرضه‌نشدن سیمان در بورس کالا را مربوط به شرایط اقتصادی کشور می‌دانند، زیرا در سال‌های اخیر به دلیل رکود اقتصادی که بر بخش‌های مختلف ازجمله در بحث ساخت‌وساز و انبوه‌سازی در کشور به وجود آمد و همچنین کاهش بودجه عمرانی سبب شد تا پروژه‌های جدیدی راه‌اندازی نشود و همه این عوامل شرایطی را فراهم آورد تا سیمانی‌ها محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکنند.
اما ورود سیمان به بورس کالا می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای این صنعت باشد تا تولیدکنندگان علاوه بر شفافیت قیمتی و همچنین تخفیف‌های مالیاتی از ابزارهای نوین تامین مالی در بورس کالا نیز استفاده کنند.

سرآغازی برای صادرات سیمان از بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران به ازسرگیری عرضه سیمان در بورس کالا پس از ۴ سال توقف اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با مازاد شدید عرضه سیمان در کشور مواجه هستیم، بنابراین براساس هماهنگی‌های با مراجع مختلف قرار است عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس کالای ایران انجام شود. به گزارش ایرنا، حامد سلطانی‌نژاد درباره آغاز عرضه سیمان در بورس کالا، بیان کرد: با توجه به آزادسازی قیمت سیمان و فراهم شدن شرایط عرضه این محصول در بورس کالا، در یک سال گذشته رایزنی و توافق‌هایی با انجمن سیمان برای عرضه داخلی و صادراتی سیمان در بورس کالا شده است و شاهد عرضه سیمان در تالار داخلی بورس کالا بودیم. مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه تلاش ما در بورس کالا این است که بازارهای هدف سیمان ایران را گسترش دهیم و رقابت منفی را در این صنعت از بین ببریم، افزود: تحقق این موضوع مستلزم حذف چندگانگی نرخ است و این اتفاق می‌تواند با صادرات هدفمند سیمان در بورس کالا رخ دهد. مدیرعامل بورس کالای ایران به وجود ابزارهای تامین مالی برای فعالان صنعت سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ابزارهای نوین مالی مانند «اوراق سلف موازی استاندارد» و گواهی سپرده کالایی این قابلیت را دارد که در مدت‌زمان کوتاهی برای صنایع، تامین مالی کند. مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه صنعت سیمان ایران برای افزایش حجم فروش صادراتی و تبدیل‌شدن به مرجعیت قیمتی، به یکپارچگی فروش و قیمت نیاز دارد، گفت: بورس کالا با بهره‌گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین‌المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستورکار قرار داده که با تحقق این امر، حجم کالاهای صادراتی و نفوذ قیمت‌های ایران در منطقه بیشتر می‌شود. سلطانی‌نژاد به سابقه معاملات سیمان در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: سیمان کالایی است که در تیر سال ۱۳۸۹ در بورس کالا پذیرش شد و تا اوایل سال ۱۳۹۱ در آماری قابل قبول حدود یک میلیون تن سیمان در بورس معامله شد و ۳۶ شرکت سیمانی در بورس کالا پذیرش شدند. وی به صادرات سیمان از بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: رشد عرضه‌های سیمان در بورس کالا به گونه‌ای پیش رفت که حدود ۶۳ هزار تن سیمان از طریق بورس کالا صادر شد، اما رفته‌رفته ادامه تعیین قیمت‌های دستوری برای سیمان و نبود امکان رقابت برای خرید این محصول، به کاهش انگیزه تولیدکنندگان سیمان و توقف عرضه‌های این محصول در بورس کالا منجر شد.


بازگشت دوباره سیمان به بورس کالا
سیمان، بار دیگر به رینگ معاملات بورس کالا بازگشت تا شاید این بار بتواند از این فرصت برای رونق در معاملات خود بهره بگیرد. به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان با اعلام این خبر گفت: صنعت سیمان به واسطه نقش دولت و نهادهای دولتی در امر قیمت‌گذاری، نتوانسته قیمت‌گذاری خود را در ساختاری شفاف و نظام‌مند بورس کالا تجربه کند.
مجتبی کاروان با اشاره به اینکه صنعت سیمان یکی از صنایع استراتژیک در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ زمزمه‌های آزادسازی قیمت سیمان به شرط حضور در بورس کالا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده را ترغیب به عرضه محصولات در بورس کالا کرد، اما غیرممکن بودن تعیین قیمت واقعی براساس مکانیزم عرضه و تقاضا به دلیل نقش دولت در تعیین قیمت پایه، باعث شد صنعت سیمان از بورس کالا خداحافظی کند. وی درباره دلایل تمایل مجدد برای بازگشت به تالار بورس کالا گفت: فضای کنونی صنعت سیمان که مشکل تقاضا و مصرف دارد و همچنین دخالت کمتر نهادهای دولتی در قیمت‌گذاری این محصول در کنار جذابیت حضور در بازار سرمایه برای تولیدکنندگان به واسطه معافیت مالیاتی و امکان تأمین مالی از طریق این بازار، ازجمله مواردی بود که بار دیگر صاحبان این صنعت را به بازگشت به تالار نقره‌ای ترغیب کرده است. مدیرعامل شرکت سیمان اصفهان درباره نخستین عرضه انجام شده در این دوره از معاملات، گفت: سیمان اصفهان در جلسه معاملاتی ۳۰ خرداد ۹۵ با عرضه ۲ هزار تن محصول سیمان به عنوان پیشرو حضور مجدد سیمان وارد رینگ معاملاتی در بورس کالا شد. کاروان تصریح کرد: در این روز یک هزار تن از این عرضه با قیمت پایه منجر به معامله شد و بدین ترتیب در عمل شاهد بازگشت سیمان به بورس کالا و آشتی صنعت سیمان و بازار سرمایه بودیم.


پایان غیبت ۴ ساله سیمان در بورس کالا
دو هزار تن سیمان محصول شرکت سیمان اصفهان پس از نزدیک به ۴ سال غیبت در بورس کالا عرضه و یک هزار تن آن معامله شد.
به گزارش بورس کالا، سرپرست معاملات کالایی کارگزاری مبین سرمایه ضمن بیان این مطلب گفت: عرضه فیزیکی سیمان شرکت سیمان اصفهان در معاملات بورس کالا در قیمت ۱۰۵۵ ریال انجام شد. ایرج فرجی با اشاره به اینکه فاز دوم این عرضه‌ها به احتمال زیاد از طریق قرارداد سلف موازی استاندارد انجام خواهد شد، بیان کرد: در برنامه داریم تا با توجه به شرایط فعلی، عرضه فیزیکی سیمان در رینگ صنعتی را به صورت دوره‌ای و در هر ۷ یا ۱۰ روز یک‌بار داشته باشیم و در صورتی که زیرساخت‌های لازم در بورس کالا ایجاد شود، این عرضه‌ها به هفته‌ای سه یا چهار مرتبه نیز افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ از عرضه فیزیکی سیمان در بورس کالا جلوگیری شد، بیان کرد: روز گذشته نخستین عرضه سیمان در بورس کالا از سوی شرکت کارگزاری مبین سرمایه انجام شد. شرکت‌های مختلف دیگری که برخی از آنها سهام‌شان در بازار بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار دارد نیز برای فروش محصولات خود از طریق رینگ صنعتی کالا مذاکراتی انجام داده‌اند که به زودی اقدامات لازم درباره پذیرش شرکت‌ها و عرضه محصولاتشان در بورس کالا انجام خواهد شد. فرجی تأکید کرد: شاید این عرضه که بعد از گذشت چهار سال انجام شد، دریچه و راهی برای بهبود وضعیت شرکت‌های گروه سیمانی و افزایش شفافیت اطلاعات آنها باشد. وی با اشاره به ضعف و کمبود نقدینگی که در بازار موج می‌زند، افزود: همواره شرکت‌های تولیدکننده سیمان برای عرضه محصولات خود در بورس کالا با نحوه عملیات تسویه و ضمانت که خریدار باید ارائه می‌کرد، مواجه بودند که در این راستا بهتر است در عرضه فیزیکی یا قرارداد سلف موازی استاندارد فرآیند تسویه تسهیل شود و موانع عرضه سیمان در بورس کالا از بین برود و روزبه‌روز شاهد بهبود شرایط بازار باشیم.


استفاده از ابزارهای تامین مالی
مدیر معاملات کالایی کارگزاری نهایت‌نگر معتقد است، ورود محصولات مختلف به بورس کالا می‌تواند مزایای بسیاری برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.
محمدمهدی رفیعی نخستین و بهترین مزیت ورود کالاها ازجمله سیمان به بورس کالا را ورود به بازار رقابتی دانست و بیان کرد: تولیدکنندگان همواره به دنبال آن هستند تا محصولاتشان را در بازار رقابتی به فروش برسانند زیرا حجم اطلاعات و شفافیت در چنین بازارهایی بسیار زیاد است.
وی در ادامه بیان کرد: شفافیت در بازارهای رقابتی موجب می‌شود قیمت‌ها در یک فضای مناسب رقابتی تعیین شود و بر اساس ظرفیت‌های موجود و میزان عرضه و تقاضای بازار قیمت سیمان تعیین شود.
رفیعی ورود سیمان به بورس کالا را همانند یک عامل هشداردهنده اقتصادی خواند و بیان کرد: حجم معاملات سیمان در بورس کالا می‌تواند بیانگر رونق برخی از صنایع ازجمله صنعت ساختمانی باشد، زیرا سیمان در بسیاری از صنایع به عنوان ماده اصلی به کار می‌رود و رونق آن در کنار معاملات تیرآهن و میلگرد می‌تواند نویدبخش بهبود برخی دیگر از صنایع باشد و همچنین کاهش معاملات می‌تواند رکود را در این بخش‌ها نمایان کند.
مدیر معاملات کالایی کارگزاری نهایت‌نگر یکی دیگر از مزایای ورود سیمانی‌ها به بورس کالا را استفاده از ابزارهای تامین مالی در این بازار دانست و اظهار کرد: در صورتی که سیمانی‌ها محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، می‌توانند از ابزارهای مختلف مانند اوراق سلف اقدام به تامین مالی ارزان در بورس کالا کنند. به این ترتیب تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را برای ماه‌های آینده به فروش برسانند اما مبلغ فروش خود را در زمان حال از خریداران دریافت کنند.
وی به معافیت‌های مالیاتی عرضه‌کنندگان در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: در صورتی که تولیدکنندگان ازجمله سیمانی‌ها محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، از ۱۰درصد معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید