Performancing Metrics

گزارش اقتصادی مقاومتی استان زنجان آماده انتشار است | اتاق خبر
کد خبر: 353130
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 03:17
استاندار زنجان:
استاندار زنجان گفت: گزارش اقتصادی مقاومتی استان زنجان آماده انتشار است.

اتاق خبر: جمشید انصاری شامگاه یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با بیان اینکه اصلی‌ترین بخش اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت و معدن است، افزود: آخرین اطلاعات استخراج‌شده از وضعیت واحدهای صنعتی استان نشان می‌دهد که مجموع واحدهای صنعتی استان یک هزار و ۴۰۹ مورد بوده که یک هزار و ۲۷۰ مورد آن دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: یک هزار و ۲۷۸ واحد صنعتی در استان زنجان جزو واحدها کوچک محسوب می‌شوند که زیر ۵۰ کارگر هستند. همچنین از مجموع واحدهای صنعتی استان ۷۶ واحد متوسط دارای ظرفیت اشتغال‌زایی ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۵۵ نفر واحد بزرگ با ظرفیت اشتغال‌زایی بالای ۱۰۰ هستند.

انصاری به واحدهای راکد و تعطیل اشاره کرد و گفت: از مجموع واحدهای صنعتی استان ۳۶۶ واحد صنعتی راکد و یا تعطیل هستند. این میزان ۲۶ درصد واحدهای صنعتی استان را شامل می‌شود و از متوسط کشوری پایین‌تر است که در کشور این میزان بین ۳۵ تا ۳۶ درصد است.

مجموع واحدهای تعطیل و راکد استان زنجان ۱۶۴ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی هستند

انصاری بابیان اینکه از مجموع واحدهای تعطیل و راکد استان ۱۶۴ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان هستند، افزود: از این میزان تنها ۱۶ واحد صنعتی از سال ۹۲ تاکنون تعطیل‌شده‌اند. همه واحدهای تعطیل قابلیت راه‌اندازی ندارند و برنامه راه‌اندازی ۴۵ واحد در سال جاری در دست اقدام است.

وی  بابیان اینکه از هزار و ۴۰۳ واحد صنعتی استان ۲۸.۵ درصد زیر ۵۰ درصد فعالیت دارند،  گفت: ۷۱.۵ درصد بالای ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند.  از این حیث نیز استان زنجان نسبت به بسیاری از استان‌ها وضعیت بهتری دارد.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت نرخ تورم در استان و کشور اشاره کرد و افزود: نرخ تورم کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری از میزان ۱۰.۸ درصد به ۱۰.۲ درصد رسیده است و دولت در تلاش است خرداد یا تیرماه نرخ تورم کشور را تک‌رقمی کند که در صورت تک‌رقمی شدن بعد از بیست سال این امر محقق می‌شود.

انصاری به نرخ تورم استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: در استان زنجان نیز این نرخ از ۸.۹ درصد در فروردین ماه به ۷.۷ درصد تا پایان اردیبهشت‌ماه رسیده است در حالی که نرخ تورم استان مدت زیادی است که تک‌رقمی شده است.

وی  بابیان اینکه زنجان استان ۲۳ کشور در پایین بودن نرخ تورم است، افزود: استان آذربایجان شرقی بیشترین نرخ تورم و استان خوزستان پایین ترین نرخ تورم را در کشور دارند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه گزارش اقتصادی مقاومتی استان زنجان آماده انتشار است، افزود: نخستین گزارش مصوب استان زنجان در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین‌شده و به‌زودی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری زنجان منتشر خواهد شد.

انصاری  بابیان اینکه این گزارش در اختیار رسانه‌های استان قرار می‌گیرد، افزود: در این گزارش برنامه‌های استان برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در استان تدوین و نگارش شده است. این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی است.

وی  بابیان اینکه مقوله اقتصاد مقاومتی مقوله‌ای پیچیده با جزئیات خاص است، یادآور شد: برخی اهمیت و پیچیدگی موضوع را درک نکرده‌اند و اساساً آن را همانند یک دارو پندارند و به ابعاد واقعی آن توجه ندارند.

اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بلندمدت است

انصاری تأکید کرد: برخی مشکلاتی با دولت دارند که با دامن زدن به مسئله اقتصاد مقاومتی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بلندمدت است و دولت برای دو سال آتی نیز برنامه‌ریزی کرده است. برش استانی آن نیز مصوب شده و ارائه خواهد شد.

استاندار زنجان همچنین با اشاره به حل مشکل سند اراضی متعلق به پادگان زنجان، گفت: با توجه به اینکه ۱۱ هکتار از این اراضی از قبل سند داشت و برای ۱۷۲ هکتار هم  سند صادرشده و کار صدور سند برای ۷۰ هکتار هم در حال طی مراحل اداری است.

انصاری افزود:  ارتش موافقت خود را با توجه به اقدامات انجام‌شده برای رهاسازی زمین‌ها، بدون فروش زمین برای آغاز عملیات عمرانی باهدف بازگشایی محور غربی و شمالی اطراف پادگان اعلام کرده به‌طوری‌که دیوار پادگان عقب‌نشینی داشته و محوری در این منطقه در آستانه بازگشایی البته بعد از تکمیل عملیات عمرانی خواهد بود.

وی ادامه داد: بازگشایی محورهای اطراف پادگان و نحوه پیگیری آن از سال ۸۲ که با انتقال پادگان موافقت اصولی توسط فرماندهی کل قوا انجام‌شده است و با توجه به اینکه سیاست انتقال پادگان‌های موجود در داخل شهرها در کشور قواعدی ازجمله فروش زمین‌های پادگان برای تأمین اعتبار احداث پادگان جدید دارد که فقط با رعایت آن‌ها انتقال محقق می‌شود چراکه اعتبار عمومی برای جایگزینی پادگان‌ها پیش‌بینی نمی‌شود.

انصاری تصریح کرد: انجام کار انتقال پادگان از داخل شهرها و بازگشایی هر محوری در این محدوده پیچیده است و با تلاش‌های انجام‌شده در استان، بخشی از اراضی پادگان بعد از طی مراحل مورد نظر و موافقت فرماندهی کل قوا رهاسازی شده، که با جاده‌سازی‌های پیش‌بینی‌شده تغییر عمده‌ای در چهره شهر زنجان ازجمله گشایش در ترافیک اتوبان ۲۲ و روان‌سازی ترافیک مناطق دیگر روی خواهد داد که البته به توان اجرایی و اعتباری شهرداری وابسته است

پیمانکاران اجرای طرح دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین مشخص شدند

انصاری در ادامه به مشخص شدن پیمانکاران اجرای طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین اشاره کرد و گفت: در سه قطعه، زنجان- سلطانیه، سلطانیه- خرمدره و خرمدره به قروه پیمانکار مشخص و در حال تجهیز کارگاه هستند.

وی  افزود:  پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین در ۱۰۴ کیلومتر شامل عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری به ترتیب طی دو سال ۹۵ و ۹۶ اجرایی خواهد شد.

استاندار زنجان همچنین به پروژه‌های بخش راه استان اشاره کرد و گفت: پروژه‌های بزرگ تعریف‌شده در بخش جاده در محدوده استان زنجان محور سلطانیه- خدابنده- کبودرآهنگ است.

انصاری همچنین با اشاره به وضعیت فرهنگی استان زنجان، گفت: شاخص‌های فرهنگی موجود در استان زنجان نسبت به دیگر مناطق کشور مطلوب است و مردم استان زنجان زندگی سنتی و مذهبی دارند و شاخص‌های موجود درچار تغییرات زیادی نشده است.

وی بابیان اینکه حداقل ۱۷ دستگاه متولی  امور فرهنگی در استان هستند، افزود: به‌شخصه نمود کار فرهنگی را در تغییر رفتار عمومی می‌دانم و معتقدم خیلی از این اقدامات انجام‌شده را نمی‌توان کار فرهنگی تلقی کرد و در کل نگاه‌ها در کشور به این مقوله اصلاً فرهنگی نیست کما اینکه در کشور ما برای کلنگ زنی و افتتاح مدارس برنامه برگزار می‌شود، در حالی که برای دانش‌آموزانی که به آن محیط وارد، فعالیت و درنهایت خارج می‌شوند توجهی نمی‌شود که بیانگر بی‌توجهی به شاخص‌های موجود در این حوزه است.

انصاری بابیان اینکه قضاوت جامعه بر روی افراد فرهنگی نیست، به استقبال کم نمایندگان مجلس از عضویت در کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و گفت: کشور نگاهش، نگاه فرهنگی نیست.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید