Performancing Metrics

در جشنواره صنایع دستی چه می گذرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 353356
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 09:54
گزارش اتاق خبر از جشنواره صنایع دستی و سوغات
هرساله در ماه رمضان نمایشگاه ها و جشنواره های گوناگونی برگزار می شود؛ یکی از این نمایشگاه ها، جشنواره صنایع دستی و سوغات است که از سوی اتحادیه صنایع دستی استان تهران نیز حمایت می شود.

اتاق خبر: هرساله به بهانه ماه رمضان نمایشگاه ها و جشنواره های گوناگونی برگزار می شود؛ یکی از این نمایشگاه ها، جشنواره صنایع دستی و سوغات است که از سوی اتحادیه صنایع دستی استان تهران نیز حمایت می شود. این بار محل برگزاری این جشنواره زیرگذر مترو آزادی است؛ این زیرگذر با مسافران بی شماری که درحال عبور و مرور هستند به مدت یک ماه محل استقرار حدود 20 فروشنده خواهد بود. گزارشگر اتاق خبر برای اطلاع از انگیزه و نحوه سازماندهی این جشنواره با تعدادی از غرفه داران این نمایشگاه گفت و گو کرد.

روابط غرفه داران

یکی از فروشندگان مستقر در این نمایشگاه مریم.ر است. مریم انواع مختلفی از سوغات کرمان مانند قهوه کرمانی، قاووت و... را به فروش می رساند.  او خود را کارآفرین می خواند و می گوید: «من درشهر خود مشتریان ثابتی را دارم اما این جا فروش خوبی ندارم چون اکثرا خواص این محصولات را نمی دانند. این محصولات را در کارگاه خود تولید می کنم.»

این فروشنده در ادامه گفت: «معلم بازنشسته دبستان هستم و در کرمان همین فعالیت را می کردم اما به دلیل قبولی فرزندانم در دانشگاه تهران به این شهر آمدم.»

مریم در رابطه با استقرار خود در این زیرگذر می گوید: «من و بسیاری از افراد حاضر در این مکان با اتحادیه همکاری می کنیم و خود اتحادیه صنایع دستی هرگاه نمایشگاهی داشته باشد افرادی که از قبل می شناسد را معرفی کند.»

سارا امیدوار همسایه معلم بازنشسته، کیف های دست دوز خود را بر روی میز مرتب می کند و در خصوص اینکه چگونه به این زیرگذر رسیده است، می گوید: «من از جمله افرادی هستم که هرسال در 4 یا 5 نمایشگاه شرکت می کنم و از طریق گروه های تلگرامی مربوط به نمایشگاه که در آن ها عضو هستم من را پیدا کردند. در واقع خیلی از افراد مثل من از طریق روابطی که دارند از وجود چنین غرفه هایی مطلع می شوند.»

او توضیح داد: «من در پاساژ پروانه هم هستم و تقریبا محصولات خود را در نمایشگاه های گوناگون می فروشم اما مثل هر تولید کننده دیگری به دنبال خریدار عمده هستم.»

  

اجاره بها؛ منصفانه

از سارا به دلیل شرکت در نمایشگاه های گوناگون در خصوص اجاره بهای این زیرگذر می پرسم و او در پاسخ با تأکید می گوید: «در مقایسه با سایر نمایشگاه ها این جا بسیار منصفانه است. اجاره این غرفه ها برای یک ماه 500 هزار تومان است. در مقایسه با اجاره بهای سه میلیون تومانی نمایشگاه ولیعصر بسیار مناسب است.» او اضافه کرد: «البته نکته مهمی که در این میان وجود دارد؛ این جا به همان اندازه هم مشتریان کم تری دارد.»

محمد دوستی یکی دیگر از فروشندگان نیز ضمن تأیید گفته های سارا اضافه می کند: اکثر کسانی که در این نقطه از شهر رفت و آمد می کنند جزء قشر ضعیف جامعه هستند و نمی توان از آن ها انتظار زیادی داشت بنابراین ما مجبوریم اجناس خود را با سود کم تری بفروشیم.

او یکی ار کیف های چرم خود را در دستش می گیرد و توضیح می دهد: «احتمال اینکه من این کیف را دراین غرفه بتوانم بفروشم کم تر از 5 درصد است اما تمام کار ما خرده فروشی نیست؛ من تنها 4 بار در سال برای خرده فروشی به نمایشگاه ها می روم. در واقع در این نمایشگاه ها تبلیغ کار خود را می کنم.»

هنرمندان بی جا و مکان

تمام کسانی که در این دالان حضور دارند جزء تولیدکنندگان و یا عمده فروشان نیستند؛ در انتها این راهرو جوانی به نام امیر نشسته است. کالایی که امیر ارائه می کند متفاوت تر از بقیه  اما غرفه اش نیز به همان نسبت خلوت تر است.

کار اصلی امیر در این نمایشگاه نوشتن بر روی دانه های برنج است، او اسم افراد را بر روی دانه های برنج می نویسد و با آن برای مشتریان خود گردنبند درست می کند  و تمام این کارها را تنها در سه دقیقه انجام می دهد.

او در خصوص شرایط خود در نمایشگاه می گوید: «اوضاع واقعا کساد است مردم نه تنها استقبال نمی کنند حتی مسخره هم می کنند البته نوشتن روی برنج تنها  کاری نیست که انجام می دهم.»

امیر به دستبندهای روی میز اشاره می کند و توضیح می دهد: «من زیورآلات زیادی برای ارائه دارم و روی فیروزه هم کار میکنم اما هرروز باید وسایل خود را با خود ببرم و بیاورم این موضوع احتمال خسارت را بالا می برد.»

او اضافه کرد: «من در طول سال حدود 13 نمایشگاه می روم. اکثرا از سوی دوستان و آشنایان به این نمایشگاه ها معرفی می شوم اما اگر خیالم از بابت جا و مکان راحت بود می توانستم بیشتر روی کار خود تمرکز کنم و کارهای بهتری ارائه دهم نه این که فقط به فکر پیدا کردن نمایشگاه باشم.»

    

امیر تنها غرفه داری نیست که از خانه به دوشی می نالد بسیاری از غرفه داران نیز از این وضعیت ناراضی هستند و اجاره های بالای مغازه ها را نیز سدی بزرگ می دانند و از ایده نمایشگاه دائمی استقبال می کنند. مسئولان برگزاری این نمایشگاه نیز خواستار چنین اقدامی هستند اما هنوز پیشرفتی نداشته اند. لازم به ذکر است که جشنواره صنایع دستی و سوغات تا پایان ماه رمضان در زیرگذر میدان آزادی از 10 صبح الی 7 بعداز ظهر پذیرای علاقه مندان است.  

94104ت

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید