Performancing Metrics

تخصیص ارز مبادله ای موجب فساد اقتصادی شد | اتاق خبر
کد خبر: 353442
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 10:49
عضو کمیسیون توسعه و صادرات اتاق ایران در گفت و گو با اتاق خبر
عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در خصوص نحوه تخصیص ارز مبادلاتی به تجار گفت: کاهش ارز مبادله ای تنها برای افردی که از نوع ارز سوءاستفاده می کنند تاثیرات منفی در پی خواهد داشت و به طور کل کاهش و حذف آن در اقتصاد کشور ضروری است.

اتاق خبر، گروه اقتصادی - مهرداد بازرگان درباره کاهش تخصیص ارز مبادله ای در شرایط فعلی گفت: شرایط تخصیص ارز باید یکسان شود، در حال حاضر این شرایط ناعادلانه است به طئری که گروهی از طریق راه های غیر قانونی ارز دولتی دریافت می کنند در نتیجه  قیمت کالا و واردات گروهی دیگر که نمی توانند ارز دولتی دریافت کنند بیشتر می شود.

وی ادامه داد: این شرایط باعث ناسالم شدن فضای رقابت تجاری می شود، ارز باید تک نرخی شود و کاهش ارز مبادله ای تصمیمی عاقلانه است، باید به مرور زمان ارز مبادلاتی حذف شود و یکسان سازی انجام گیرد.

بازرگان در خصوص دلالیل تعلق نگرفتن ارز به برخی تجار بیان کرد: این امر دلالیل زیادی دارد اخذ ارز مبادلاتی نفوذ زیادی را می طلبد و در ایران  روابط بر ضوابط ارجحیت دارد، ارز مبادلاتی شرایطی را پیش آورده است که  برخی  بتوانند 10 هزار تن کالا وارد کنند و برخی به دلیل رقابت ناسالم و سود اندک از واردات کالا خودداری کنند.

وی در رابطه با تاثیر حذف ارز دولتی در تجارت تصریح کرد: حذف ارز دولتی فقط برای کسانی نتایج منفی در پی خواهد داشت که در حال حاضر از آن سوءاستفاده می کنند، نرخ ارز مبادله ای کمکی به صنعت نمی کند و ممکن است فقط مقدار اندکی از آن به صنعت گر و تولید کننده اختصاص یابد.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایراناظهار کرد: اکثر تولید کنندگان و تجار با ارز آزاد کار می کنند و ارز دولتی به آن ها تعلق نمی گیرد،  از سوی دیگر گروهی که ارز مبادلاتی به آن ها تعلق گرفته است کالاهای خود را به نرخ ارز آزاد به فروش می رسانند و هیچ نظارتی بر عملکرد آن ها براساس قیمت مصوبه وجود ندارد بر این اساس حذف ارز مبادلاتی هیچ تاثیر خاص و منفی بر تجارت کشور نخواهد داشت.

وی دادمه داد: تک نرخی بودن ارز نشان دهنده اقتصاد ثابت و دونرخی بودن ارز نشان دهنده اقتصاد ناپایدار است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید