Performancing Metrics

مذاکرات با پژو و ایرباس در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد | اتاق خبر
کد خبر: 353524
تاریخ انتشار: 1 تیر 1395 - 16:49
سفیر ایران در فرانسه مطرح کرد:
سفیر ایران در فرانسه گفت: احتیاط بیش از حد بانک‌های بزرگ فرانسه برای کار با ایران به خاطر تهدیدها و ابهام‌گویی‌های خزانه‌داری و دفتر نظارت معاملات خارجی (اوفک) است که موجب از دست دادن برخی فرصت‌ها به نفع رقبای آن‌ها شده است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، علی آهنی سفیر کشورمان در فرانسه، با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به پاریس گفت: در پی سفر رسمی وزیر خارجه سابق فرانسه به تهران پس از توافق برجام در تابستان گذشته، و در جریان سفر رسمی رئیس‌جمهور کشورمان به پاریس در بهمن ماه سال قبل، یکی از اسناد مهمی که امضاء شد، سند تفاهم برای برقراری گفت‌وگو و رایزنی سیاسی در سطح بالا بین وزیران امور خارجه دو کشور بود. بر اساس این سند، توافق شد که وزیران امور خارجه دو کشور سالیانه و به طور متناوب گفت‌وگوهای سیاسی در پایتخت دو کشور داشته باشند و در فاصله دو دیدار در سطح وزیران گفت‌وگوها در سطح معاونان و مدیران دو وزارت خارجه تداوم یابد.

وی افزود: در این راستا، در اردیبهشت 1395 با سفر دبیرکل وزارت خارجه فرانسه به تهران، اولین گام در جهت شکل‌گیری گفت‌وگوهای سیاسی برداشته شد و تفاهم شد اولین سفر رسمی وزیر خارجه کشورمان به پاریس در تاریخ اول و دوم تیرماه انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر روز سه‌شنبه اول تیرماه در راس هیاتی برای سفری دو روزه راهی پاریس شد.

آهنی برنامه‌های پیش‌بینی شده در دیدار ظریف از پاریس را بسیار فشرده خواند و گفت: دیدارهای آقای ظریف از شامگاه سه شنبه اول تیرماه تا چهارشنبه شب ادامه خواهد داشت. در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر خارجه فرانسه، ملاقات با رئیس‌جمهور، روسای مجلس سنا و مجلس ملی فرانسه، برخی از وزیران اقتصادی فرانسه، شرکت در کمیسیون خارجه و دفاع مجلس سنا، چند سخنرانی در برنامه ایشان پیش‌بینی شده است.

سفیر ایران در فرانسه مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی طرف‌های ایرانی و فرانسوی را مروری بر ابعاد مختلف روابط دوجانبه، پیگیری تفاهم‌های انجام شده در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه، طراحی برای پیشبرد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی بین دو کشور تا پایان سال جاری دانست و ادامه داد: هم‌چنین رفع مشکلات فرا روی برای گسترش همکاری‌ها، رایزنی پیرامون مشکلات و بحران‌های خاورمیانه در رسیدن به راهکارهای سیاسی و چگونگی همکاری برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری از دیگر محورهای مورد گفت‌وگوی آقای دکتر ظریف و مقامات فرانسوی خواهد بود.

بانک‌های بزرگ فرانسه برای کار با ایران احتیاط بیش از حد دارند

آهنی درباره پیشرفت در روند اجرای تفاهم‌های انجام شده در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاریس به ویژه وضعیت قرارداد با شرکت‌هایی مثل پژو و ایرباس گفت: اسناد و توافق‌های انجام شده در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاریس در بهمن ماه گذشته، از سوی دستگاه‌های مختلف در حال پی گیری است و رایزنی‌ها و تبادل هیات‌هایی بین ایران فرانسه در جریان است و از روند نسبتا خوبی برخوردار است. البته مانع و مشکلی شرکت‌های فرانسوی را رنج می‌دهد؛ احتیاط بیش از حد بانک‌های بزرگ فرانسه برای کار با ایران به خاطر تهدیدها و ابهام‌گویی‌های خزانه‌داری و دفتر نظارت معاملات خارجی (اوفک) است که موجب از دست دادن برخی فرصت‌ها به نفع رقبای آنها شده است.

اعزام هیات های مهم اقتصادی به ایران

این دیپلمات ارشد کشورمان در فرانسه ادامه داد: مذاکرات پژو و ایرباس با طرف‌های ایرانی در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد. پیشرفت کار با شرکت بوئینگ که رقیب سرسخت ایرباس است، نهایی شدن کار با ایرباس را هم تسریع خواهد کرد.

سفیر ایران در فرانسه درباره تعاملات اقتصادی و نفتی میان تهران ـ پاریس تصریح کرد: با اجرایی شدن برجام و حتی قبل از آن، فرانسه جزء کشورهایی بوده است که هیات‌های اقتصادی مهمی را به ایران اعزام کرد. اعزام هیاتی 100 نفره با ابتکار شورای کارفرمایان فرانسه (مدف) به ایران در دی‌ماه سال 93 زمانی که هنوز تحریم‌های ظالمانه غرب بر علیه کشورمان پا برجا بود و متعاقب آن بعد از امضای برجام، شاهد اعزام هیاتی 140 نفره در شهریور سال 94، به سرپرستی سخنگوی دولت و وزیر کشاورزی فرانسه و هم‌چنین دبیر دولت فرانسه در امور تجارت خارجی و گردشگری بودیم که این امر حکایت از عزم دولت و شرکت‌های فرانسوی برای توسعه روابط اقتصادی صنعتی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

آهنی ادامه داد: در این میان نیز هیات‌های متعددی در سطوح پایین‌تر بین دو کشور مبادله شد تا این‌که هم‌زمان با سفر ریاست محترم جمهوری کشورمان به فرانسه این تعاملات جلوه خاص به خود گرفته و با امضاء اسناد مهمی در حوزه‌های بهداشت، صنعت، حمل و نقل هوایی و ریلی، کشتیرانی، محیط زیست، نفت و گردشگری به اوج خود رسید.

قرارداد ایرباس یکی از شاخص‌ترین توافق‌های میان ایران و فرانسه است

وی خاطرنشان کرد: مجموع توافق‌های امضاء شده بین دو کشور بالغ بر 20 میلیارد یورو شد و شاخص‌ترین آنها قرارداد ایرباس، سرمایه گذاری مشترک در زمینه خودرو و یادداشت تفاهم‌هایی برای توسعه فرودگاه‌های کشور با همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و همکاری‌ها در حوزه کشاورزی بود که امروزه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و مصرف بهینه آب در کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: شرکت نفتی توتال از اولین روزهای بعد از اجرای برجام و با توجه به یادداشت تفاهم امضاء شده بین شرکت‌های دو کشور واردات نفت خود را از ایران آغاز کرده است. این شرکت هم‌چنین برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز ایران دارد. شرکت‌های دیگری از فرانسه نیز در خصوص توسعه حوزه‌های پایین دستی نفت در دوران قبل از تحریم در ایران فعالیت داشتند که در حال احیاء روابط خود با شرکت‌های مرتبط در ایران هستند.

آهنی تصریح کرد که دولت فرانسه بر توسعه و تقویت همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ همکاری‌هایی که فراتر از مبادلات تجاری کوتاه مدت باشد.

فرانسه تلاش دارد تا حاشیه امنی برای شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی در قبال تهدیدها و مجازات‌های احتمالی آمریکا ایجاد کند

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تعاملات بانکی دو کشور اظهار کرد: واقعیت این است که بانک‌های بزرگ فرانسه از جمله بانک‌هایی بوده‌اند که آمریکا در دوران تحریم جریمه‌های سنگینی را به آنها تحمیل کرده است. از این رو نگرانی از مجازات مجدد آمریکا آنها را به تحفظ بیش از حد واداشته است که این امر شدیدا شرکت‌های فرانسوی علاقمند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل کرده است. اما بانک‌های کوچکی هستند که به دلیل ارتباطات بین‌المللی محدود نگرانی کمتری برای جریمه شدن دارند و از همکاری برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور استقبال می‌کنند. البته دولت فرانسه در تلاش است تا بتواند تضمین‌های لازم را از طرف آمریکایی و ایجاد حاشیه امن برای بانک‌ها و شرکت‌های فرانسوی که با ایران همکاری می‌کنند به دست آورد.

وی ادامه داد: در کنار این بانک‌ها ، شعب بانک‌های ایرانی مستقر در پاریس نیز که طبق مقررات این کشور فعالیت می‌کنند و پس از اجرای برجام از تحریم‌های ثانویه خارج شده‌اند به سرعت در حال به روز رسانی سیستم و هم‌چنین امکانات خود برای ارائه خدمات و ایفای نقش در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور هستند. البته تحریم 12 ساله و قطع روابط بانک‌های کشور با بانک‌های خارجی و به ویژه بانک‌های اروپایی موجب شده است بانک‌های کشورمان از تحولات بانکی منقطع شوند که تلاش مضاعفی را از سوی آنها برای به روز رسانی مکانیزم‌ها و استانداردهای خود طلب می‌کند.

آهنی در ادامه این گفت‌وگو درباره پیشبرد اهداف برجام خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای فرایند فنی ـ حقوقی پیچیده، سخت و چندجانبه بوده است که در نهایت به یک توافق جامع و متوازن که منافع و اهداف مورد نظر دو طرف را مد نظر قرار می‌دهد، منجر شده است. هم‌چنین، این توافق مخالفان جدی هم در منطقه و هم در داخل آمریکا داشته که تلاش دارند تا از طریق لابی‌هایی که در این زمینه دارند، به نحوی در مقررات و چارچوب‌های برجام خلل ایجاد کنند و مانع اجرای کامل تعهدات طرف مقابل و منتفع شدن مردم ایران از مزایای اجرای برجام از جمله گشایش‌های بانکی و اقتصادی شوند.

از اولویت‌های جدی کشور، اطمینان یافتن از تضمین اجرای صحیح برجام از سوی غربی‌هاست

این دیپلمات ارشد کشورمان در فرانسه گفت: در شرایط کنونی یکی از اولویت‌های جدی و مهم کشورمان به ویژه دستگاه دیپلماسی، اطمینان یافتن از تضمین اجرای صحیح برجام از سوی کشورهای غربی است. دیدار ها و رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای اخیر آقای ظریف و هیات همراه ایشان با اعضای تروئیکای اروپای گروه 1+5 و هیات آمریکایی در بروکسل و سایر کشورهای اروپایی و نیز در نیویورک در حاشیه نشست‌های سازمان ملل در همین راستا انجام می‌شود. بدیهی است همه ما باید وزارت امور خارجه را برای این هدف و فشار بر طرف مقابل برای اجرای برجام و اجرای تعهدات‌شان مساعدت و یاری کنیم.

وی تصریح کرد: طرف مقابل از جمله اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده و اذعان دارند که باید تلاش‌های بیش‌تری در این زمینه به ویژه در ترغیب بانک‌ها و موسسات مالی اقتصادی برای همکاری و گشایش‌های بانکی با ایران انجام دهند چراکه ملت بزرگ ایران باید دستاوردها و نتایج برجام را در زندگی روزمره خود لمس کنند. از این رو در مرحله کنونی، اولویت نخست دستگاه دیپلماسی در اجرای کامل و دقیق تعهدات طرف مقابل است و هرگونه مانع و کارشکنی از سوی طرف مقابل غیرقابل پذیرش و توجیه است.

آهنی تاکید کرد: موانع اجرای برجام در چارچوب مکانیزم‌های پیش‌بینی شده در توافق از طریق گفت‌وگوی دوجانبه و چندجانبه با اعضای گروه 1+5 قابل مرتفع شدن است. بخشی از رایزنی وزیر خارجه کشورمان با همتای فرانسوی هم در این راستا انجام می‌گیرد.

رویکرد فرانسه در پسابرجام به طور کامل متفاوت است

سفیر ایران در فرانسه در ادامه با توجه به قرار گرفتن در آستانه سالگرد توافق ایران با 1+5 و نقش فرانسه در این مذاکرات اظهار کرد: ما همواره در طول مذاکرات از فرانسه مواضع بعضا تندی را شاهد بوده‌ایم که دلایل خاص خود را داشته که از نظر ما قابل قبول نبود و به طور صریح نظرات و انتقادهای خود را به آنها منتقل می‌کردیم. اما بعد از برجام با رویکرد کاملا متفاوتی از فرانسه مواجه و شاهد علاقمندی دولت فرانسه به تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و تبادل هیات‌های سطح بالا بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: فرانسه هم اکنون یکی از حامیان جدی اجرای برجام است. مقامات فرانسه در مواضع رسمی خود اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای، توافقی محکم و تامین‌کننده منافع جامعه بین‌المللی است که اجرای کامل آن به صلح و ثبات منطقه کمک می‌کند و در تلاش هستند که موانع بر سر راه را که ریشه در رویکرد غلط و فریب‌کارانه آمریکا دارد، مرتفع کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید