Performancing Metrics

خدمات مرکز داوری اتاق تهران به فعالان اقتصادی | اتاق خبر
کد خبر: 353798
تاریخ انتشار: 2 تیر 1395 - 21:53
دبیرکل اتاق تهران توضیح داد:
در حالی بسیاری از فعالان اقتصادی از وجود مرکز داوری در اتاق بازرگانی و امتیازهای این مرکز در جهت رفع اختلافات تجاری بی‌اطلاع هستند که بیش از 20 سال از عمر این مرکز در ایران می‌گذرد. وظیفه مرکز داوری، حل و فصل دعاوی و اختلافات تجاری –داخلی و بین‌المللی- اس

به گزارش اتاق خبر،  اتاق بازرگانی تهران که بیش از 15 هزار عضو دارد و بزرگترین و فعال‌ترین اتاق بازرگانی کشور است، قصد دارد دفتر مرکز داوری را در آینده‌ای نزدیک تاسیس کند. اتفاقی که می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات صاحبان کسب‌و‌کار در بروز اختلافات تجاری باشد. دبیرکل اتاق تهران با اعلام اینکه دفتر مرکز داوری اتاق تهران به زودی فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد، گفت: متقاضیانی که برای دریافت یا تمدید کارت بازرگانی به اتاق تهران مراجعه می‌کنند، اغلب در مورد توانایی‌های اتاق در انجام داوری در زمان بروز اختلاف با طرف‌های تجاری خود بی‌اطلاع هستند، به همین جهت اکثر صاحبان کسب‌و‌کار در زمان انعقاد قراردادهای تجاری، موضوع داوری را در متن قراردادهای خود پیش‌بینی نمی‌کنند.


بهمن عشقی، افزود: به دلیل این ناآگاهی، به محض آنکه اختلافات تجاری بروز پیدا می‌کند، فعالان اقتصادی به ناچار به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند که اغلب پرونده‌ها دچار سردرگمی و بلاتکلیفی طولانی مدت می‌شود. او با بیان اینکه ارجاع اختلاف تجاری به مرکز داوری، بهترین و با صرفه‌ترین شیوه حل و فصل دعاوی است، گفت: استفاده از خدمات داوری مرکز داوری، علاوه بر تامین سلامت، سرعت، دقت در رسیدگی، موجب صرفه‌جویی در هزینه ها و نیز حل و فصل اختلافات به شیوه تخصصی می شود و از هر نظر نیز به نفع طرفین است.


به گفته دبیرکل اتاق تهران، اشخاص حقیقی یا حقوقی اعم از اینکه عضو اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران باشند یا نباشند، می توانند در قراردادها یا معاملات خود توافق کنند که اختلافات بازرگانی داخلی یا خارجی موجود یا آتی خود را از طریق داوری و توسط مرکز داوری اتاق تهران حل و فصل کنند. وی تصریح کرد در مواردی که طرفین قصد دارند حل و فصل اختلافات را به داوری مرکز ارجاع کنند، می توانند از یک متن مشخص که به شرح ذیل است به عنوان نمونه شرط داوری استفاده کنند: «کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد،اعتبار،فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به مرکز داوری اتاق تهران ارجاع می شود که مطابق با قانون اساسنامه و آیین داوری آن مرکز با رای یک یا سه نفر داور به صورت قطعی و لازم الاجرا حف و فصل شود. داوران علاوه بر مقررات حاکم، عرف تجاری ذیربط را نیز مراعات خواهند کرد. شرط داوری حاضر، موافقتنامه ای مستقل از قرارداد اصلی تلقی می شود و در هر حال لازم الاجرا است». به گفته وی، در این خصوص متن انگلیسی برای استفاده در قراردادهای خارجی نیز موجود است.


عشقی در عین حال، به برخی امتیازها و مزایای رسیدگی از طریق مرکز داوری نسبت به رسیدگی در مراکز قضایی اشاره کرد و افزود: مرکز داوری اتاق بازرگانی تهران یک بخش تخصصی داوری است و دعاوی تجاری داخلی و بین المللی توسط داوران برجسته و متخصص رسیدگی می شود. به گفته وی، هزینه داوری در مقایسه با رسیدگی قضایی به مراتب کمتر است، همچنین از نظر زمانی دعاوی با سرعت حل و فصل می شود. وی همچنین تصریح کرد که آرا داوری مرکز داوری پس از ابلاغ، طبق مقررات قانونی لازم‌الاجرا است، این در حالی است که در داوری های بین المللی نیز با توجه به الحاق ایران به کنوانسیون نیویورک در مورد اجرای آرای داوری خارجی 1985، آرا داوری مرکز در کلیه کشورهای عضو کنوانسیون مذکور قابل اجرا است.


در پایان دبیرکل اتاق تهرن، خاطرنشان کرد که تمامی آرا صادره توسط اتاق تهران تاکنون در مراجع ذیصلاح قضایی مورد تایید قرار گرفته و اصحاب دعوی نیز به آرا صادره تمکین کرده و به اجرا در آمده است.

منبع: اتاق تهران

نظرات
ADS
ADS
پربازدید