Performancing Metrics

با 5 روش از فراموشي پيشگيري کنيد | اتاق خبر
کد خبر: 353935
تاریخ انتشار: 5 تیر 1395 - 18:23
يکي از روشهاي پيشگيري از فراموشي ، ورزش کردن و فعاليت بدني است.

به گزارش اتاق خبر،يکي از عوارض ترسناک افزايش سن، فراموشي است. خوشبختانه تحقيقات جديد نشان دادند روش‌هاي متعددي وجود دارد که از فراموشي جلوگيري يا روند پيشرفت آن را کند مي‌کنند. براي آشنايي با برخي از اين روش‌ها با ما همراه باشيد.
اين روش‌ها را به عنوان يک سري تغييرات در سبک زندگي در نظر بگيريد که باعث مي‌شوند حافظه شما براي سال‌هاي آينده، تقويت شود و بدين ترتيب از فراموشي پيشگيري کنيد.

يکي از عوارض ترسناک افزايش سن، فراموشي است. خوشبختانه تحقيقات جديد نشان دادند روش‌هاي متعددي وجود دارد که از فراموشي جلوگيري يا روند پيشرفت آن را کند مي‌کنند.
-- ورزش کنيد
يکي از روشهاي پيشگيري از فراموشي ، ورزش کردن و فعاليت بدني است. محققان اثبات کرده‌اند که فعاليت فيزيکي منظم نقش مهمي در حفظ سلامت مغز و تقويت حافظه ايفا مي‌کند. تحقيقاتي که بر روي حيوانات انجام شده، نشان داده است که ورزش، موادي را که سلول‌هاي مغزي را تغذيه مي‌کنند، افزايش مي‌دهد و احتمالاً از بروز سکته مغزي جلوگيري مي‌کند.
ورزش احتمال ابتلا به بيماري‌هايي که منجر به از دست دادن حافظه مي‌شوند، مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا، ديابت و سکته مغزي را کاهش مي‌دهد. ورزش براي سلامت ريه مفيد است. طبق يک گزارش، افراد مسني که فعاليت‌هاي ذهني قوي دارند، ريه‌هاي سالم و قدرتمندي نيز دارند.


در نتيجه سعي کنيد در ميان کارهاي روزانه خود، ورزش کنيد. طبق تحقيقات، نبايد شدت ورزش زياد باشد؛ اما بايستي به طور منظم ورزش کنيد. پياده‌روي در اطراف محله، ورزش در کلاس‌هاي ورزشي يا به همراه ويدئوهاي مرتبط، شنا کردن يا دوچرخه‌سواري به طور منظم جزو فعاليت‌هاي فيزيکي مناسب محسوب مي‌شوند و در پيشگيري از فراموشي مفيد هستند.

 

-- سيگار نکشيد
سيگار کشيدن احتمال ابتلا به بيماري‌هايي مانند سکته مغزي، فشارخون بالا و افسردگي را افزايش مي‌دهند. اين بيماري‌ها منجر به از دست دادن حافظه مي‌شوند.
سيگار کشيدن به شش‌ها آسيب مي‌رساند و سلامت ريه با حافظه قوي در سنين بالاتر ارتباط دارد. سيگار کشيدن با مسدود کردن اکسيژن‌رساني به مغز، رگ‌هاي خوني را تنگ کرده و باعث آسيب به سلول‌هاي عصبي مي‌شود.
تحقيقات نشان مي‌دهند افراد غيرسيگاري نسبت به افراد سيگاري، بهتر نام‌ها و چهره‌ها را به خاطر مي‌آورند. در نتيجه اگر مي‌خواهيد از فراموشي پيشگيري کنيد، سيگار را ترک کنيد.

 

-- کارها و فعاليت هاي جديد ياد بگيريد
طبق يک گزارش، سطح تحصيلات تنها خصوصيتي است که ارتباط نزديکي با عملکرد قوي ذهن در افراد مسن دارد. برخي از متخصصين معتقدند شما مي‌توانيد از طريق تحصيلات پيشرفته، ذهني قوي به دست آوريد؛ زيرا تحصيلات به فعال بودن ذهن کمک مي‌کند. با اين حال، حتي يادگيري‌هاي کوچک مانند يادگيري يک سرگرمي جديد يا انجام بازي‌هاي محرک ذهن نيز در پيشگيري از فراموشي مؤثر هستند.

 

فراموشي,زوال عقل,پيشگيري از فراموشي

يادگيري‌هاي کوچک مانند يادگيري يک سرگرمي جديد در پيشگيري از فراموشي مؤثر است

 

 -- تغذيه مناسبي داشته باشيد
داشتن يک رژيم غذايي مناسب که سرشار از مواد مغذي است، يک عامل مهم در حفظ سلامت مغز و راهي براي پيشگيري از فراموشي است. مصرف انواع ميوه، سبزي و چربي‌هاي سالم به‌دست‌آمده از غلات سبوس‌دار، ماهي و مغز ميوه در پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف و حفظ سلامت مغز مؤثر است.
همچنين برخورداري از وزن متعادل حائز اهميت است. اين امر باعث کاهش احتمال ابتلا به ديابت و فشارخون بالا مي‌شود که هر دو بيماري به حافظه آسيب مي‌رسانند.

 

-- در ساعت مناسب به رختخواب برويد
تحقيقات نشان مي‌دهند 6 الي 8 ساعت خواب شبانه براي تقويت حافظه و سلامت عمومي بدن مناسب است. از نظر سلامت حافظه، کيفيت خواب نسبت به ميزان خواب مهم‌تر است.

براي بهبود عادت‌هاي خواب خود، نکات زير را رعايت کنيد :
- چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب، ورزش نکنيد.
-در اواخر روز از مواد غذايي کافئين‌دار استفاده نکنيد.
- در طول روز چرت نزنيد.

 

هرگز براي کاهش سرعت از دست دادن حافظه يا پيشگيري از آن، خيلي زود يا خيلي دير نيست. به جاي اين که از دست دادن حافظه و فراموشي را به عنوان بخش اجتناب‌ناپذير افزايش سن ببينيد، از اقدامات پيشگيرانه، راهبردها و عادت‌هاي سالمي که در بالا گفته شد، استفاده کنيد. تمام اين عادت‌ها ارتباط مستقيمي با يک سبک زندگي سالم و خوب دارند. با انجام اين اقدامات حافظه خود را تقويت کرده و از فراموشي در سال‌هاي آينده پيشگيري کنيد.

منبع آریا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید