Performancing Metrics

تالاب خشکیده پریشان فارس حال خوشی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 354027
تاریخ انتشار: 3 تیر 1395 - 21:18
دریاچه پریشان واقع در شهرستان کازرون در جنوب غربی شیراز که به عنوان شیرین ترین دریاچه ایران محسوب می شود، این روزها بر اثر قهر طبیعت و دست انسان تخریب گر محیط زیست حال و روز خوشی ندارد و در حقیقت پریشان و مضطرب است .

اتاق خبر:حفر چاه های کشاورزی پرشمار در اطراف آن،این تالاب را به آبکشی با سوراخ های غیر استاندارد تبدیل کرده طوری که با کوچکترین تلنگری به خودسوزی می افتد.
این تالاب که در سال 55در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب ملی ثبت شده و زمانی در سایه سار نیزارهای سر مانند خود در سال های پرآبی ماوای گونه های مختلف جانوری ،پرندگان و ماهی ها بود در حال حاضر در غم هجران از دست دادن حیات وحش به حالت احتضار درآمده و می رود که بعد از خودسوزی به مرکز ریزگردهای جنوب فارس تبدیل شود .
استمرار خشکسالی 9ساله در فارس دامن پریشان را نیز گرفته و چند بار از سال گذشته تاکنون دچار آتش سوزی شده و زخم کهنه دیگری بر پیکر نحیف این دریاچه حشکیده وارد آورده است .
حمیدرضا گرامی فرماندار کازرون در این ارتباط گفت : گرچه آتش سوزی اخیر در تالاب پریشان با تلاش نیروهای امدادی و مردمی مهار شد ولی به علت خشکسالی و نبود رطوبت زمین ، هراز گاهی شاهد خودسوزی دوباره آن هستیم .
گرامی در خصوص راهکار جلوگیری از ادامه اتش سوزی در این تالاب گفت : هر چند نیروهای امدادی و مردم با مهار آتش سوزی ها به یاری بقای این دریاچه امده اند ولی راهکار جلوگیری همیشگی از آتش سوزی تالاب وارد کردن اب به داخل تالاب است که از طریق سد نرگسی در دست اقدام می باشد.
فرماندار ادامه داد: یک خط انتقال آب از سد نرگسی بطول 28 کیلومتر که سالیانه 10 میلیون متر مکعب آب از این سد به تالا ب منتقل می کند در نظر گرفته شده است که منتظر واگذاری به پیمانکار است و با تاکید رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهور واستاندار فارس این طرح با سرعت در حال انجام است .
فرماندار کازرون گفت: پیشنهادی هم داده ایم که چاههای غیرمجاز ومجاز واراضی اطراف تالاب خریداری شود که این موضوع در سال گذشته بدلیل کمبود اعتبار محقق نشد و امیدواریم که امسال این طرح اجرائی شود .
وی گفت چون پوشش گیاهی در تالاب خشک است با یک جرقه این آتش سوزی شروع می شود و مهار آن به دلیل عمق پوشش گیاهی منطقه به خودسوزی تبدیل می شود .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: بخشی از آتش سوزی های تالاب بین المللی پریشان کازرون با استفاده از امکاناتی که در این شهرستان وجود دارد مهار شده است و امیدواریم این آتش تا چند ساعت آینده به صورت کامل مهار شود.
حمزه ولوی، در حاشیه عملیات اطفای حریق تالاب پریشان کازرون با اشاره به اینکه در 48 ساعت گذشته این دومین مرتبه است که این تالاب دچار آتش سوزی شده است، اظهار داشت: این آتش در چند بخش تالاب در جریان است و هم اینک نیروهای امدادی شهرستان کازرون و استان در حال خاموش کردن آن هستند.
وی افزود: چون دریاچه پریشان از دریاچه های آب شیرین است، گیاهانی در آن رشد کرده است و برخی از این گونه های گیاهی پس از خشک شدن دریاچه آنها نیز خشک شده اند.
ولوی، اظهار کرد: بخشی از گیاهان خشک شده در این تالاب به دلایل مختلف و یا به صورت سهوی از سوی گردشگران و یا بعضا به صورت عمدی آتش گرفته است و به دلیل وزش باد مهار این آتش از کنترل خارج شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه ما هیچ اعتباری برای کنترل آتش در مناطق زیست محیطی نداریم بیان داشت: اندک اعتبارات جاری که به ما تعلق می گیرد باید صرف مهار آتش سوزی های گسترده ای شود که معمولا هر سال در فصول گرم سال با آن مواجه هستیم، محیط زیست با نیروهای محدود و امکانات کم و خودروهای فرسوده و فاقد هر گونه اعتبارات برای مهار آتش سوزی و تجهیز نیروها با دست خالی باید همه این آتش سوزی ها را مهار کند و این شدنی نیست .
وی با بیان اینکه برخی از آتش سوزی ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست گفت : قطعا آتش سوزی در عرصه ای جنگلی و رویشگاه گیاهان کمیاب مهم است و باید به سرعت مهار شود اما متاسفانه برخی از کسانی که بتازگی دوستدار محیط زیست شده اند و دراین زمینه فقط شعار می دهند هر نوع آتش سوزی را مهیب و ویرانگر توصیف می کنند.
ولوی گفت: برخی از مناطق علفی خواه ناخواه با کمترین جرقه ای آتش می گیرد و مهار لحظه ای آن میسر نیست، فرسوده و مستهلک کردن نیروها برای مهار این آتش سوزی ها توجیه ندارد، این موارد را باید به همه علاقه مندان به محیط زیست گوشزد کنیم .
ولوی افزود:سطوح دریاچه پریشان پوشیده از انواع علف های خشک است که در سالهای کم آبی مقدار خشکی آن بیشتر می شود ضمن آنکه سطح این دریاچه دارای خاک نرم و سست است و با عبور افراد و خودروها همگان در خاک و گل گیر می کنند بنا بر این حرکت در سطوح دریاچه بسیار مشکل و سخت است و مهار آتش را دوچندان سخت می کند ، این موارد باعث می شود که ما مشکلات عدیده در مهار آتش سوزی های پریشان داشته باشم .
دریاچه فامور (پریشان) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در سالهای پر باران سطوح آن آبگیری می شود ، این دریاچه در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون در فاصله 150 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار گرفته است. این دریاچه به نام های مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌ است.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید