Performancing Metrics

لزوم تسریع در اجرای طرح های فاضلاب شهری مازندران | اتاق خبر
کد خبر: 354715
تاریخ انتشار: 6 تیر 1395 - 21:09
بالا بودن سطح آب زیرزمینی، مجاورت با دریا و شمار زیاد جمعیت و گردشگران، اجرای طرح‌های شبکه فاضلاب شهری را الزامی می‌سازد اما اکنون تنها ۱۰ درصد جمعیت مازندران تحت پوشش این طرح هستند.

اتاق خبر: بالا بودن سطح آب زیرزمینی و مجاورت با دریا از یکسو، جمعیت زیاد به‌ویژه در ایام تعطیل که حجم مسافر به این استان افزایش می‌یابد، لزوم اجرای شبکه فاضلاب را در مازندران مضاعف می‌کند.

دفع بهداشتی فاضلاب مانع رشد جانوران موذی، مانع مرگ آبزیان و آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود و پساب فاضلاب‌ها به‌عنوان آب غنی‌شده و لجن حاصله از آن به‌عنوان کود طبیعی در مصارف کشاورزی و توسعه فضای سبز استفاده می‌شود.

در حال حاضر، طرح‌های فاضلاب در شهرهای قائم‌شهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر در حال اجراست و در سایر شهرها ازجمله فریدون‌کنار، کلاردشت، نور، رویان، بهشهر، سرخ‌رود، زیرآب، پل سفید، شیرگاه، بهنمیر، نکا، گلوگاه، نشتارود و عباس‌آباد و سلمان شهر و کلارآباد طرح‌های فاضلاب در مرحله مطالعات قرار دارد.

اکثر طرح‌های فاضلاب شهری مازندران لنگ اعتبار هستند و سابقه اجرای برخی از طرح‌ها به بیش از یک دهه بازمی‌گردد و پیگیرهای لازم برای دریافت این اعتبارات از سوی مسئولان و نمایندگان استانی در حال انجام است.

 مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران ، با تأکید بر ضرورت ایجاد شبکه فاضلاب در شهرهای استان گفت: احداث شبکه فاضلاب یکی از معیارهای توسعه و پیشرفت جوامع است.

محمد وریجی یادآور شد: در کودهای شیمیایی معیاری به نام N-P-K سنجیده می‌شود که معرف نیترات، فسفات و پتاسیم است که در رشد گیاه، میزان گل‌دهی آن و نیز میزان محصول نقش مهمی دارد.

وی تصریح کرد: پساب‌های حاصله از تصفیه فاضلاب دارای نیترات، فسفات و پتاسیم است و با استفاده از این پساب‌ها مصرف کودهای شیمیایی در زراعت کاهش‌یافته و کودهای طبیعی و ارگانیک جایگزین خوبی برای آن خواهد بود.

شش شهر تحت پوشش تصفیه‌خانه‌ها قرار دارند

وریجی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه در حال حاضر در شهرهای بابل، بابلسر، جویبار، ساری و نوشهر و شهرک یثرب قائم‌شهر تصفیه‌خانه فاضلاب فعال است، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۶ هزار و ۵۶۸ نفر تحت پوشش این تصفیه‌خانه‌ها قرار دارند.

مدیر دفتر نظارت بر بهره‌برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، مجموع ظرفیت تصفیه‌خانه‌های ساخته‌شده در استان را ۶۸هزار و ۸۵۰ مترمکعب و ظرفیت ورود فاضلاب به این تصفیه‌خانه‌ها را ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز عنوان کرد.

وی، بابیان اینکه ۱۷.۷ میلیون مترمکعب پساب  طی سال گذشته تولید شد، افزود: در شهرهای ذکرشده درمجموع ۷۶۵کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شد.

ذبیح‌الله ذاکری مدیرعامل شرکت آبفا مازندران نیز ، به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش فاضلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در ۱۱ شهر مازندران ازجمله ساری، بابل، جویبار، بابلسر، قائم‌شهر، آمل، محمودآباد، تنکابن، رامسر، نوشهر و چالوس طرح فاضلاب در حال اجراست.

وی، بابیان اینکه در حال حاضر تصفیه‌خانه‌های ساری، جویبار، بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس با ظرفیت ۶۸ هزار و ۹۵ مترمکعب در روزبه بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۱۸۸ هزار نفر از مزایای طرح جمع‌آوری فاضلاب در سطح استان برخوردار هستند که امکان بهره‌مندی ۲۹۸ هزار نفر از این طرح‌ها در سطح مازندران وجود دارد.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، تعداد مشترکین فاضلاب را ۳۴ هزار و ۶۰۰ و آحاد فاضلاب را ۷۲ هزار فقره عنوان کرد و افزود: میزان برخورداری مشترکین از طرح‌های فاضلاب کمتر از ۱۰ درصد است این در حالی است که میانگین کشوری بهره‌مندی از طرح فاضلاب ۴۲ درصد است.

میزان برخورداری مشترکین از طرح‌های فاضلاب کمتر از ۱۰ درصد است این در حالی است که میانگین کشوری بهره‌مندی از طرح فاضلاب ۴۲ درصد است

ذاکری در ادامه میزان تعرفه فروش آب در بخش خانگی دو هزار و ۴۳۴ ریال و در بخش غیر خانگی را چهار هزار و ۲۶۴ ریال به ازای هر مترمکعب آب دانست و اظهار داشت: به‌طور متوسط سه هزار و ۱۲۳ ریال به ازای هر مترمکعب آب به مشترکین فروخته می‌شود این در حالی است که هزینه تمام‌شده تأمین آب برای شرکت آبفا شهری مازندران شش هزار و ۳۴۹ ریال به ازای هر مترمکعب است.

وی بابیان اینکه تعرفه دریافتی از مشترکین در بخش فاضلاب خانگی ۱۰ هزار و ۴۷ ریال و غیر خانگی ۴۴ هزار و ۵۶ ریال است، اظهار داشت: هزینه تمام‌شده شرکت در بخش فاضلاب ۱۲ هزار و ۷۹۱ ریال به ازای هر مترمکعب است.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، با تأکید بر اینکه تعرفه‌های دریافتی از مشترکین در بخش آب و فاضلاب بسیار کمتر از تعرفه واقعی است، گفت: ضروری است تعرفه و قوانین مربوط به آن تغییر یابد.

مازندران ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال دارد که بر اساس اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی هم‌اکنون تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی تنها در ۱۲ شهرک وجود دارد و ناصر مهردادی مدیرکل محیط‌زیست مازندران با اظهار این‌که بعضی از شهرک‌های صنعتی استان شرایط لازم را برای استقرار تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند، گفت: نبود تصفیه‌خانه سبب شده تا بازرسان سازمان محیط‌زیست واحدهای مستقر در آن‌ها را به دلیل آلایندگی جریمه کنند.

بر اساس قانون، ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی در کنار فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون آب، برق و گاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از وظایف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید