Performancing Metrics

هرم بزرگ جیزه کجاست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 354823
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 03:39
اهرام مصر یکی از شگفتی‌های دنیای باستان به شمار می‌روند که تا به امروز سوال‌های بسیاری را در ذهن نامحدود بشری ایجاد کرده‌اند. مشهورترین این اهرام هرم بزرگ خوفو یا جیزه است که در جیزه قرار دارند.

 

اتاق خبر: اهرام مصر، هرم‌های ساختمانی شکلی هستند که در کشور مصر واقع شده‌اند. تا سال ۲۰۰۸ به گفته‌ی برخی منابع تعداد ۱۱۸ یا ۱۳۸ هرم در مصر شناسایی شده بود.  اغلب این سازه‌ها در دوره‌ی باستان به عنوان مقبره‌ای برای فراعنه‌ی مصر ساخته شده‌اند. قدیمی‌ترین هرم‌‌های شناخته شده در محوطه‌ی باستانی سقاره، واقع در شمال غربی ممفیس واقع شده است. هرم پلکانی جوزر هم  قدیمی‌ترین هرم شناخته شده در این مجموعه محسوب می‌شود. این بنا و مجموعه‌ی اطرافش که توسط معماری به نام ایمهوتب ساخته شده است، به طور کلی قدیمی‌ترین سازه‌های عظیم ساخته شده‌ای هستند که امروزه وجود دارند. با این حال، گل سرسبد اهرام مصری در جیزه قرار دارد. قدمت اهرام جیزه یا اهرام سه گانه (ثلاثه) که عظمت و شکوه آن‌ها لب‌ها را به تحسین وا می‌کنند به دودمان چهارم مصر باز می‌گردد. نام این اهرام خوفو، خَفرِع و مَنقُرع است که از این میان هرم خوفو بزرگ‌ترین و تنها بازمانده‌ی عجایب هفتگانه ی دنیای باستان به شمار می‌رود. اهرام سه گانه، نقطه‌ی عطفی در سبک معماری مصر باستان محسوب می‌شوند که به نوعی نماد مصر هم هستند. هرم عظیم خوفو با ۱۴۶.۵ متر ارتفاع، تا قبل از ساخت کلیسای کاتدرال لینکولن در سال ۱۳۱۱ میلادی، بلندترین بنای جهان به شمار می‌رفت. البته امروزه بر اثر فرسایش، ارتفاع این هرم به ۱۳۷ متر کاهش پیدا کرده است. در ساخت بنا حدود ۲,۳۰۰,۰۰۰ بلوک سنگی با میانگین وزن ۲/۵ تن به کار رفته که احتمالا از معادن استخراج می‌شدند.  محوطه‌ ۸ کیلومتر مربعی جیزه علاوه بر اهرام سه گانه‌ی اصلی، تعدادی هرم کوچک‌تر و  همچنین مجسمه‌ی زیبا و مشهور ابوالهول را هم در خود نگه می‌دارد. امروزه این مجموعه بزرگ‌ترین میزان جذب گردشگر در سراسر مصر را به خود اختصاص داده است.

 

اهرام مصر

 

دسترسی

بدون شک اهرام سه گانه و به خصوص هرم بزرگ خوفو از آن دست نقاطی هستند که باید برنامه‌ی بازدید از آن‌ها را در صدر فهرست سفرهایتان بگنجانید. سفر به این منطقه و تماشای شکوه بازمانده از پادشاهان مصر باستان و سیری نمادین در گذر زمان  تا مدت‌های مدیدی از خاطرتان محو نخواهد شد. برای بازدید از اهرام بزرگ و مجسمه‌ی ابوالهول، بزرگسالان باید ۸۰ لیر و دانشجویان ۴۰ لیر بپردازند. این میزان پرداختی امکان ورود به محوطه‌ی باستانی را به شما می‌دهد اما متاسفانه اجازه‌ی ورود به خود  اهرام را نخواهید داشت. اگر تمایل دارید به تنها بازمانده از عجایب هفتگانه‌ی دنیای باستان وارد و محو عظمت و اتمسفر رازآلود آن شوید، باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید. این میزان هزینه برای بزرگسالان ۲۰۰ و برای دانشجویان ۱۰۰ لیر مصری است که البته ارقامی قابل توجه به شمار می‌روند.. به طور کلی منطقه‌ی باستانی  جیزه و اطراف اهرام به قدری بزرگ است که مجبور هستید از اتومبیل استفاده کنید. با این حال پیشنهاد ما این است که در یکی از تورهای راهنما شرکت کنید تا بسیاری از دیدنی‌های آن را از دست ندهید.

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید