Performancing Metrics

گفتگوی اردوغان با محمود عباس در باره توافق با رژیم صهونیستی | اتاق خبر
کد خبر: 355018
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 01:22
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره توافق ترکیه و رژِیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت وگو کرد.

اتاق خبر - خبرگزاری دوغان صبح دوشنبه به نقل از منابع ریاست جمهوری ترکیه با اعلام این خبر افزود: اردوغان در این تماس تلفنی در باره متن توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اطلاعاتی در اختیار محمود عباس قرار داد.
بر پایه این گزارش ، طرفین در مورد روند سازش و همکاری گروههای فلسطینی نیز گفت و گو کردند.
رسانه های ترکیه یکشنبه شب از توافق ترکیه و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی مناسبات آنکارا و تل آویو پس از گذشت 6 سال خبر دادند.
در سال 2010 میلادی در حمله نیروهای صهیونیست به کشتی مرمره آبی که حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه بود، 9شهروند ترکیه کشته و شماری زخمی شدند.
ترکیه خواهان عذرخواهی رژیم صهیونیستی، پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه شده بود؛ طرفین در یک سال گذشته مذاکراتی را در این باره آغاز کرده بودند.
منابع رژیم صهیونیستی از عقد توافقنامه ای در این باره در پایان نشست امروز(یکشنبه) رم خبر دادند و منابع نخست وزیری ترکیه نیز یکشنبه شب اعلام کردند که امروز (دوشنبه) «بینالی یلدیریم» نخست وزیر ترکیه درباره مفاد این توافقنامه در یک کنفرانس خبری توضیح خواهد داد.
از سوی دیگر ، بنیاد حقوق بشر و کمک های بشردوستانه ترکیه و متولی اعزام کشتی کمک رسانی مرمره آبی به غزه، روز گذشته ( یکشنبه ) در بیانیه ای توافق آنکارا و رژیم صهیونیستی برای آشتی را محکوم و آن را اقدامی غیر قابل قبول ارزیابی کرد.
در این بیانیه آمده است ، 'تاریخ به ما نشان داده است که اسرائیل هرگز به قول و وعده خود متعهد نیست و صداقتی در پایبندی به قوانین بین المللی ندارد.'
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که یکی از شروط ترکیه برای عادی سازی مناسبات، لغو محاصره غزه بوده اما این امر در توافق جدید به عنوان رفع برخی محدودیتها در نظر گرفته شده است.
در این بیانیه، درباره دیگر شرط ترکیه در زمینه پرداخت غرامت از سوی رژیم صهیونیستی به بازماندگان قربانیان حمله تروریستی آمده است که پرداخت غرامت نه به شکل لطفی از سوی رژیم صهیونیستی بلکه باید به شکل پرداخت جریمه جزایی انجام شود.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید