Performancing Metrics

آمار اعتیاد زنان دو رقمی شد | اتاق خبر
کد خبر: 355114
تاریخ انتشار: 7 تیر 1395 - 17:28
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در حال حاضر یکی از مسائل جدی جامعه «زنانه شدن اعتیاد» است،به طوری که خط شیوع اعتیاد در زنان از 4 درصد در گذشته به 10 درصد رسیده است.

اتاق خبر: علی ربیعی در بازدید از مرکز اقامتی میان مدت زنان «بهبود گستران همگام» که به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر در این مرکز حضور پیدا کرده بود، اظهار کرد: در حال حاضر اعتیاد کشور به سمت زنانه شدن رفته و این در حالی است که زنان شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از مردان بوده و در عین حال تاثیرگذاری بیشتری در جامعه دارند به همین دلیل باید مراکز آموزشی زنان معتاد و یا بهبود یافته را در کشور گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در دوره‌هایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه کشت جایگزین در کشورهای تولیدکننده موادمخدر برنامه‌هایی داشتیم و در تفاهم‌نامه‌های وزارت کشور با کشورهای همسایه و همچنین در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر باید بر این نکته تاکید شود که ایران کانون مبارزه با موادمخدر در منطقه است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درخصوص افراد درگیر اعتیاد در کشور ضمن تاکید بر آنکه در درجه اول دولت و سپس نهادهای اجتماعی در این زمینه مسئولیت دارند، عنوان کرد: در برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دو سال گذشته نهاد مردمی متعددی برای کمک به افراد معتاد و بهبود یافته تشکیل داده شده است. بدین ترتیب اجتماعی شدن ترک اعتیاد از راهکارهای جدی مبارزه با  این آسیب است.

ربیعی در ادامه خانواده را عامل تعیین کننده‌ میزان گرایش افراد به انواع آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد دانست و گفت: مهم‌ترین راه ترک اعتیاد حمایت خانواده است به طوری که طرد خانوادگی بیشتر افراد درگیر با این آسیب را در دام اعتیاد فرو می‌برد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه می‌توان در جهت مبارزه با اعتیاد حلقه بهزیستی، خانواده و جامعه را ایجاد و تقویت کنیم، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 2691 مرکز و تیم درمانی درخصوص کاهش آسیب اعتیاد در سازمان بهزیستی وجود دارد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر 602 هزار نفر تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد بهزیستی هستند که به صورت داوطلبانه یا بنا بر اجبار خانواده‌ها و بدون دخالت مراجع قضایی و انتظامی به این مراکز مراجعه کرده‌اند که این مساله بسیار مهم و قابل توجه است.

ربیعی ادامه داد: 1142 مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که در این بین 93 مرکز و تیم درمانی آن مخصوص زنان است که 41 هزار و 685 زن تحت پوشش این مراکز هستند.

وی ادامه داد: نسبت تعداد زنان معتاد به این مراکز به مردان حدود 10 درصد است که این رقم را می‌توان به کل جامعه تعمیم داد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در تهران 200 مرکز اقامتی میان مدت داریم و زمانی که این افراد از این مراکز بیرون می‌روند باید شرایطی فراهم باشد تا مددکار به همراه آنها به خانواده رفته و سایر اقدامات درون خانواده پیگیری شود.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی از زنان این مرکز از کودکی درگیر اعتیاد بوده‌اند، گفت: این افراد از آموزش بازمانده‌اند و گمان می‌کنم باید با وزیر آموزش و پرورش درخصوص ادامه تحصیل این افراد مذاکراتی را داشته باشیم. علاوه بر آن در شورای عالی رفاه نیز برای ادامه تحصیل این افراد حتما چاره‌ای خواهیم اندیشید.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان وقتی پس از اعتیاد به جامعه بازمی‌گردند، یا از خانواده طرد شده و یا در سنین پایین طلاق گرفته‌اند و بدین ترتیب بی‌خانمان هستند که این مساله به شدت آنها را در معرض سوءاستفاده‌های جنسی و یا بازگشت دوباره به مصرف مواد قرار می‌دهد به همین دلیل نیاز است خوابگاه‌هایی در کشور ایجاد شود که این افراد بتوانند صبح‌ها به زندگی اجتماعی خود پرداخته و شب‌ها را در آنجا اقامت کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر شهرداری تهران کمک‌هایی را در این زمینه به انجام رسانده است اما در شهرستان‌ها این مجموعه امکانات کمتر است که امیدواریم سایر شهرداری‌های شهرستان‌ها نیز به این مسائل ورود کنند.

ربیعی در ادامه تاکیدکرد: به همکاران خود در بهزیستی و سازمان فنی و حرفه‌ای دستور داده‌ام که آموزش به زنان معتاد و یا بهبود یافته را در دستور کار خود قرار دهند.

وی همچنین به یارانه مراکز ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیاز است رقم یارانه‌ای که به هر مرکز ترک اعتیاد برای هر فرد پرداخت می‌شود افزایش پیدا کند و علاوه بر آن در حال حاضر نیاز داریم خیل جمعی در حوزه اعتیاد و بهبود یافتگان این آسیب در کشور افزایش یابد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به بازدید خود از این مرکز اقامتی میان مدت زنان اظهار کرد: ما در اینجا خط اعتیاد را گرفتیم، یک خط اعتیاد احساس تنهایی شدیدی بود که برخی از این زنان داشتند و اعتیادشان نیز ناشی از این احساس تنهایی بود که باعث می‌شد این افراد پس از مدتی با یک دختر و یا پسر معتادی ارتباط بگیرند.

ربیعی اظهار کرد: توجه پدر و مادرها مساله بسیار مهمی در میزان گرایش فرزندان به این آسیب است که البته منظور از این توجه سختگیری‌های آزاردهنده نیست زیرا سخت‌گیری‌های نابجا خود تشدید کننده آسیب است.

وی در ادامه به آن دسته از افرادی که در دوران تحصیل خود در مدارس درگیر اعتیاد شده‌اند اشاره کرد و گفت: زمانی که می‌بینیم در مدرسه و در دوران تحصیل، دانش‌آموزی درگیر اعتیاد می‌شود متوجه می‌شویم سیاست‌های تربیتی خود را باید بسیار جدی‌تر از قبل دنبال کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین به افراد بهبود یافته اشاره کرد و گفت: وقتی فرد معتاد به خصوص زن معتاد مرحله سخت ترک اعتیاد را پشت سر می‌گذارد و از مراکز بیرون می‌آیند مجددا احساس تنهایی شدید کرده و باید در این دوره مراکز مشاوره خود را به طور گسترده‌ای تقویت کنیم، زیرا بیشترین مساله‌ای که باعث حل بحران در این افراد می‌شود، هم صحبتی و قرار گرفتن آنها در اجتماع است.

ربیعی همچنین به مراکز مشاوره تلفنی اشاره کرد و ادامه داد: با مراکز مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی تماس‌های زیادی گرفته می‌شود به طوری که در سال 94 سالیانه 600 هزار تلفن را پاسخ داده‌ایم و در نظر داریم تا این رقم را در سال 95 تا یک میلیون نفر افزایش دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر داوطلب مشاوره‌های تلفنی هستند و خط مشاوره 1480 نیز به همین منظور بیشترین مخاطبانش را زنان تشکیل می‌دهند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: معتادان معتقدند مشاوره چهره به چهره تاثیرگذاری بیشتری دارد که باید به رغم هزینه بالای آن برای کاهش آسیب اعتیاد به این سمت حرکت کنیم. علاوه بر آن نیاز است که خیرین برای ساخت مراکز ترک اعتیاد ورود کنند و خیر جمعی را در موضوع اعتیاد افزایش دهند.

ربیعی درخصوص چگونگی گرایش به موادمخدر نیز افزود: گرایش از عواملی چون به موادمخدر از روابط دختر و پسری، خشونت‌های خانگی و... آغاز می‌شود و علت ترک اعتیاد برخی از افراد تنها با یک سردرد شروع شده به همین دلیل باید به علل گرایش به اعتیاد نیز به طور جدی توجه کنیم.

وی درخصوص اقدامات وزارت رفاه در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: این بار وزارت رفاه و سازمان بهزیستی درخصوص آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری گزارش می‌دهند و این وزارتخانه در این زمینه نسبت به سایر نهادها پیشتاز بوده است. علاوه بر آن برنامه‌هایی را داریم که تا به حال آنها را دنبال کرده‌ایم مانند پوشش بیمه‌ای افراد معتاد که با وجود محدودیت بودجه تعدادی از این افراد را تحت پوشش بیمه ترک اعتیاد قرار داده‌ایم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همچنین ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به این قشر در دستور کار خود قرار داده و این آمادگی را ایجاد کردیم که بتوانیم با وجود قبول هزینه این آموزش‌ها این مهارت‌ها را به افراد بهبود یافته و معتاد انتقال دهیم.

ربیعی در پایان به صندوق کارآفرینی اشاره کرد و گفت: به صندوق کارآفرینی دستور داده‌ام که برای معتادان بهبود یافته که بتوانند حرفه‌ای را بیاموزند اعتبار و وامی در نظر بگیرند که تاکنون اقدامات صورت گرفته بیشتر در قالب وام‌های خود اشتغالی بوده است.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید