Performancing Metrics

بازگشت امید به اردوی معدنکاران جهان | اتاق خبر
کد خبر: 355189
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 16:33
رهبران معدنی استرالیا پیش‌بینی کردند
رهبران معدنی استرالیا معتقدند قیمت محصولات معدنی به پایین‌ترین سطح خود رسیده و نباید بیش از این نگران کاهش قیمت‌ها بود. قیمت محصولات معدنی در حال حاضر چاره‌ای به جز افزایش دوباره و بازگشت به مسیر صعودی ندارند.

به گزارش اتاق خبر، با این حال جینا راینهارت، کارشناس و معدنکار استرالیایی بازار سنگ‌آهن اعلام می‌کند هنوز هم خطراتی پیش روی معدنکاران جهان قرار دارد. به گزارش وب‌سایت استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد، برای نخستین بار در ۳ سال گذشته، صنعت معدنکاری از چشم‌اندازی روشن برخوردار شده است. در حال حاضر ۴۳درصد از رهبران صنعت معدنکاری استرالیا درباره سال پیش‌رو امیدوار هستند. این رقم سال گذشته فقط ۱۰درصد بود. این نتایج در گزارش جدید موسسه مشاوره معدنی «نیوپورت» اعلام شد که چند روز پیش با عنوان «چشم‌انداز کسب‌وکار معدن» انتشار یافت.
در این گزارش با ۵۰ تن از رهبران معدنی استرالیا مصاحبه شده و همچنین مصاحبه‌ای با رینهارت در آن گنجانده شده که هشدار می‌دهد بزرگترین چالش صنعت معدنکاری استرالیای امروز، مقررات دولتی طاقت‌فرسا و گران‌قیمت است. این کارشناس معدنی می‌گوید: «بدون انجام اقداماتی قابل توجه برای حل این مشکل، استرالیا همچنان شاهد رکود چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی خواهد بود. » از طرفی بدون این سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌توان ذخیره منابع معدنی بزرگی برای آینده کشور پیدا کرد. به این صورت این نگرانی وجود دارد که در سال‌های آینده و طولانی هیچ پروژه توسعه دیگری مانند «روی هیل» در استرالیا مشاهده نشود. (روی‌هیل یکی از بزرگترین پروژه‌های معدنی جهان در منطقه پیلبارای استرالیا است و با انجام این پروژه بود که این منطقه تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان شد. گفته می‌شود در این منطقه ۲/۴ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن وجود دارد و با اتمام آن ۵۵ تن به ظرفیت تولید سالانه سنگ‌آهن در پیلبارا افزوده شد که به مدت ۲۰ سال هم ادامه خواهد یافت). مدیر اجرایی موسسه نیوپورت، «دیوید هند» درباره گزارش جدید موسسه خود می‌گوید: ما متوجه شدیم که در احساس و نگرش معدنکاران نسبت به شرایط بازار، بهبود حاصل شده است. جامعه معدنکاری به این اعتقاد راسخ رسیده که قیمت محصولات معدنی به کف خود رسیده و پایین‌تر از این سطح نمی‌توان رفت. با وجود نگرانی‌ها از شرایط ضعیف بازار، قیمت پایین محصولات معدنی و محدودیت شرکت‌ها در تامین سرمایه، تغییر نگرش و احساس معدنکاران نسبت به آینده بسیار ملموس و مثبت بوده است. «هند» عنوان می‌کند: «آنها باز هم می‌توانند آینده را ببینند. »وی ادامه می‌دهد: «زمانی که شما در شرایط نزولی بازار قرار دارید و قیمت‌ها هر لحظه کاهش می‌یابند و نمی‌توانید حدس بزنید که آینده چگونه خواهد شد، نه می‌توانید برای تجارت خود تصمیم‌گیری کنید و نه برنامه‌ریزی‌های جدیدی داشته باشید. »


نگاه معدنکاران به بازار
در حالی که نیمی از معدنکاران انتظار دارند قیمت محصولات معدنی در ۱۲ ماه آینده به ثبات برسد، شرکت‌ها نگاه بلندمدت‌تری دارند. آنها شرایط اقتصادی کنونی را گذرا می‌دانند و خودشان را برای رشد آماده می‌کنند. پیگیری دوباره تعدادی از پروژه‌های توسعه‌ای و شروع سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، بخشی از نتیجه این طرز نگرش است. بیش از یک‌چهارم از معدنکاران استرالیایی گفته‌اند که تغییری در میزان هزینه‌های خود انجام نخواهند داد و با وجود آنکه پیش‌بینی کاهش بیشتر مشاغل را دارند، حدود ۱۰درصد از شرکت‌ها در حال برنامه‌ریزی برای افزایش نیروی کار خود تا یک سال آینده هستند. شاید افزایش مشاغل معدنی در ۱۰درصد از شرکت‌ها، رقم قابل توجهی به نظر نرسد اما باید به این موضوع هم توجه کرد که ۸۰ درصد از شرکت‌های معدنی در سال گذشته، تعدیل نیرو را تجربه کرده‌اند. در بین آن دسته از رهبران معدنی که تا این حد خوشبین نبوده‌اند، ۵۰درصد نسبت به وضعیت ضعیف بازار در ۱۲ ماه آینده تردید داشته‌اند. با این حال، کاهش شرکت‌های تعدیل‌کننده نیروی کار از ۸۰ درصد به ۴۴ درصد در یک سال گذشته، اتفاق مهمی است که اکنون رخ داده است. مدیر اجرایی موسسه نیوپورت به این مسئله اشاره می‌کند که هنوز هم تا احیای کامل بازارهای معدنی و اصلاح وضعیت شرکت‌ها راه درازی باقی مانده است. به گفته هند، هنوز هم می‌توان شاهد تعدیل نیرو در بخش‌های معدنی مختلف و همچنین بسته شدن برخی از معادن بود. با این حال، فضای روحی حاکم بر بازار تغییر کرده است. رینهارت، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن روی‌هیل هم می‌گوید: اکنون شرکت او با قدرت تمام به دنبال عملی کردن مرحله دوم پروژه توسعه‌ای خود است. روی هیل قصد دارد پس از آنکه ۶ ماه قبل توانست نخستین محموله سنگ‌آهن خود را به فروش برساند، تولیدات خود را به ۵۵ میلیون تن برنامه‌ریزی شده برساند.


نیاز به اکتشافات بیشتر
مدیرعامل روی هیل، از نیاز به اکتشافات معدنی و کاهش بروکراسی اداری در استرالیا سخن می‌گوید. وی معتقد است بدون انجام سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی بیشتر، استرالیا در چند سال آینده با کمبود ذخایر معدنی و افت ذخایر کنونی روبه‌رو خواهد شد. اما شاید خبر خوب برای استرالیا آن باشد که دولت این کشور، این نیاز را در بخش معدن خود احساس کرده و به دنبال افزایش فعالیت‌های اکتشافی است. چند ماه پیش، وزیر صنعت و علوم استرالیا، یان مک‌فارلین به همراه وزیر معادن و نفت استرالیای غربی، بیل مارمیون یک نقشه راه جدید برای صنعت معدن استرالیا تدوین کردند. این نقشه‌راه با همکاری بخش دولتی و تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی استرالیا مانند «آمیرا» تهیه شد و تمرکزش بر جمع‌آوری داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برای یافتن ذخایر معدنی جدید است. از این طریق، دولت استرالیا امید دارد که معادن قابل‌توجهی را در نقاط بکر (سرزمین‌های به اصطلاح سبزرنگ) کشور خود کشف کند. این نقشه‌راه برای نخستین بار، مجموعه‌ای از فعالیت‌های اولویت‌دار را تعیین کرد که اثر قابل توجهی بر بخش معدن این کشور و توان رقابت‌پذیری آن در آینده خواهد داشت. مک‌فارلین می‌گوید: بیشتر ذخایر معدنی استرالیا، در دهه‌های گذشته کشف شده و بخش غالب آنها هم در سطح خاک و عمق کم قرار گرفته‌اند. استرالیا توانسته با معدنکاری در این نواحی تبدیل به یک کشور معدنی با کیفیت، کارا و نوآور شود و بخش معدن جهان را متحول کند. با این حال، تعداد موفقیت‌های اکتشافی در طول زمان کاهش یافته که امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های‌بیشتر در این زمینه، آن را احیای کنیم.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید