Performancing Metrics

انتخابات فدرال استرالیا و توجه ویژه به فارسی‌ زبان ها | اتاق خبر
کد خبر: 355197
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 16:57
انتخابات فدرال استرالیا روز شنبه آینده برگزار می شود و سرنوشت دولت آینده را تعیین خواهد کرد و در این میان آرای شهروندان فارسی زبان مقیم استرالیا برای دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اتاق خبر - دولت استرالیا از هفته ‌ها قبل و از طریق رسانه‌ های فارسی زبان و شبکه ‌های اجتماعی اطلاع‌ رسانی در خصوص انتخابات پیش رو را آغاز کرده است و در اطلاعیه‌ های خود که به زبان فارسی منتشر می ‌شوند، تلاش می‌ کند فارسی زبانان واجد شرایط رای دادن را از آخرین تغییرات در نحوه برگزاری انتخابات و نحوه رای دادن آگاه کند.
برخی از نهادهای ایرانی فعال در استرالیا نیز با برگزاری نشست هایی تلاش دارند قوانین و تغییرات انجام شده در خصوص نحوه رای دادن را به شهروندان فارسی زبان استرالیا گوشزد کنند. براساس آمار سرشماری رسمی سال 2011 میلادی حدود 45 هزار و 334 ایرانی در استرالیا مقیم شده اند، اما برخی کارشناسان تعداد ایرانیان مقیم را بیش از این تعداد می دانند. آمار رسمی از تعداد فارسی زبانان مقیم استرالیا شامل ایرانیان، افاغنه و تاجیک ها در دست نیست.
اما سفارت استرالیا در تهران نیز در صفحه فیسبوک خود به زبان فارسی از آغاز رای‌ گیری پیش از موعد انتخابات فدرال در محل سفارتخانه این کشور در تهران خبر داده و عنوان کرده است که واجدان شرایط می‌ توانند از روز دوشنبه 20 ژوئن (31 خرداد) تا روز پنجشنبه 30 ژوئن (10 تیر) در رای‌گیری شرکت کنند.
بر این اساس اعلام شده است که سفارت استرالیا در تهران در روزهای جمعه و شنبه تعطیل است. انتخابات فدرال استرالیا قرار است روز شنبه آینده 12 تیر برگزار شود.
طبق قوانین استرالیا، تمامی شهروندان واجد شرایط این کشور باید برای شرکت در انتخابات ثبت ‌نام کرده و در آن شرکت کنند در غیر اینصورت با جریمه روبرو خواهند شد.
این انتخابات به درخواست 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا پس از انحلال مجلس سنا و مجلس نمایندگان برگزار می ‌شود و برخی تحلیلگران معتقدند وی با این کار به یک قمار سیاسی دست زده است.
سیاست ‌های استرالیا طی سال ‌های اخیر از آشفتگی رنج برده و طی یک دوران کوتاه چند نخست وزیر را به خود دیده است.
در انتخابات 12 تیر ماه سی امین نخست وزیر استرالیا پس از تعیین نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگان مشخص می‌ شود.
'تونی ابوت' پیش از دوره کوتاه مدت و چند ماهه نخست وزیری 'مالکوم ترنبول' که به انتخابات ختم شد، دو سال از سال 2013 تا 2015 میلادی بیست و هشتمین نخست‌ وزیر استرالیا بود.
'کوین راد' از حزب کارگر نیز چند ماه در سال 2013 و پیش از تونی ابوت به عنوان نخست وزیر استرالیا فعالیت کرد و سکان هدایت این کشور را از دست 'جولیا گیلارد' که از سال 2010 تا 2013 در این سمت فعالیت داشت، گرفته بود.
مالکوم ترنبول که اکنون سیاست اقتصاد قوی را فریاد می ‌زند در کودتایی درون حزبی در حزب لیبرال تونی ابوت را عزل و خود جای وی نشست.
براساس آخرین نظرسنجی‌ها 42 درصد از رای دهندگان از حزب لیبرال دمکرات حاکم حمایت می‌ کنند، 35 درصد پشتیبان حزب مخالف کارگر، 11 درصد حامی سبزهای مخالف و 12 درصد را رای احزاب کوچک و یا مستقل تشکیل می‌دهد.
کشور استرالیا متشکل از هشت ایالت و ناحیه مستقل، دارای سیستم حکومتی فدرال است که بر پایه فعالیت احزاب و انتخاب نمایندگان فدرال اداره می‌‌‌شود.
انتخابات فدرال استرالیا مهمترین رویداد رای گیری در این کشور است که منجر به تشکیل پارلمان و کابینه دولت و انتخاب نخست وزیر می‌‌شود.
انتخابات فدرال استرالیا به طور معمول هر سه سال یکبار برگزار و هدف از برگزاری آن تعیین چهار فرد و گروه تصمیم ساز و اجرایی مهم کشور شامل 76 عضو مجلس سنا، 150 عضو مجلس نمایندگان و پس از آن تعیین نخست وزیر و تشکیل کابینه دولت است.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید