Performancing Metrics

نجات بدهكاران ارزي با سقوط يورو | اتاق خبر
کد خبر: 355263
تاریخ انتشار: 8 تیر 1395 - 20:47
بازار ارز در سطح بين‌المللي در روزهاي اخير با نوسان زيادي روبه‌رو شده و تحت تاثير تحولات اتحاديه اروپا، ارزهايي چون يورو و پوند با كاهش ارزش و دلار با افزايش روبه‌رو شده است.

اتاق خبر: بازار ارز در سطح بين‌المللي در روزهاي اخير با نوسان زيادي روبه‌رو شده و تحت تاثير تحولات اتحاديه اروپا، ارزهايي چون يورو و پوند با كاهش ارزش و دلار با افزايش روبه‌رو شده است. اين افزايش و كاهش نرخ ارز براي برخي از شركت‌هاي بورسي ايران مهم تلقي مي‌شود زيرا اين شركت‌ها به دليل تعاملات با شركت‌ها و موسسات مالي جهان تحت تاثير تغييرات نرخ ارز بوده و صنايع بورسي چون پتروشيمي، فلزات اساسي، كاني‌هاي فلزي، كاني‌هاي غيرفلزي، سيماني، ‌خودروسازي، بانكي، دارويي و ماشين‌آلات از تغييرات نرخ ارز تاثيرپذير هستند و حتي اين تغييرات مي‌تواند به نوعي در شناسايي و تحقق سود اين شركت‌ها خود را نشان دهد. هر چند برخلاف اكثر شركت‌هاي جهاني كه از افت ارزش پوند متضرر خواهند شد، بسياري از شركت‌هاي بزرگ ايراني به دليل بدهي‌هاي ارزي مي‌توانند از اين قضيه منتفع شوند.

در سال‌هاي 91 و 92 كه قيمت انواع ارزها در داخل كشور با افزايش چشمگيري مواجه شدند، بسياري از شركت‌هاي بورسي در آن تاريخ تعديل‌هاي مثبت در سود پيش‌بيني شده خود داشتند. به عنوان نمونه در سال 92 كه اوج افزايش نرخ ارز بود، شركت پتروشيمي خارك 95درصد، مس ملي 230درصد و گل‌گهر 34درصد تعديل مثبت را عملياتي كردند و در مقابل شركتي چون فولاد خراسان 67 درصد تعديل منفي داد. البته تاثير‌پذيري شركت‌ها با توجه به بدهي و درآمد ارزي آنها متفاوت است؛ به همين دليل برخي شركت‌ها تعديل مثبت و برخي ديگر منفي مي‌دهند. بنابراين ارتباط شركت‌هاي بورسي با دنيا تاثير‌پذيري اين شركت‌ها را زياد كرده و شركت‌ها مجاب هستند كه سود عملياتي خود را به گونه‌يي تنظيم كنند كه با نوسانات ارز زيانده نشوند.



 كاهش نرخ يورو

شركت‌هاي داخلي به اين دليل كه ايران درحال حاضر تنها مي‌تواند در حوزه يورو مبادلات ارزي داشته باشد به ‌شدت تحت تاثير نوسانات اين ارز قرار دارد؛ به همين دليل شركت‌هايي چون خودروسازها كه مبادلات يورويي دارند با ادامه‌دار بودن روند نزولي يورو از اين وضعيت منتفع خواهند شد. هر چند مبادلات ارزي اين شركت‌ها مي‌تواند شامل تعهدات يورويي (در قبال صندوق ذخيره ارزي يا طرف حساب خارجي) باشد. بدين ‌ترتيب در صورت تداوم نزول قيمت يورو، ارزش جاري بدهي‌هاي ارزي ثبت شده در ترازنامه شركت‌ها كاهش مي‌يابد؛ در نتيجه جريان خروجي وجه نقد آتي در تاريخ ترازنامه كمتر خواهد بود.



 تاثير برگزيت بر بازار ايران

در مقابل در روزهاي اخير و در سطح بين‌المللي قيمت، مواد اوليه اساسي يا كاموديتي‌ها با كاهش قيمت مواجه شده و سبب شده تا شركت‌هاي داخلي از اين موضوع تاثيري‌پذيري داشته باشند. شركت‌هايي چون مس، روي و آلومينيوم هر كدام بين ۲تا ۵/ ۲درصد افت داشتند. انتشار خبر جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا موجب افت بيش از ۵ درصدي قيمت نفت نيز شده است. در بازار ارز نيز نوسانات تكان‌دهنده بود. نرخ برابري يورو به دلار افت محسوس ۳درصدي را تجربه كرده است. نرخ برابري پوند انگليس به دلار نيز افت حدود ۸درصدي را شاهد بوده است. شاخص دلار نيز با رشد محسوس ۵/۲درصدي همراه بوده است.

براساس اين گزارش، برخي از كارشناسان معتقدند با توجه به اينكه به دليل خروج انگليس از اتحاديه اروپا و كاهش چشمگير پوند و تضعيف يورو در قبال دلار، شركت‌هايي كه بدهي‌هاي يورويي دارند از تداوم تضعيف يورو منتفع خواهند شد. هر چند بعد از كاهش چشمگير در روز پنج‌شنبه هفته قبل در ابتداي هفته جاري به دليل تقاضاي بالا براي خريد ارز، قيمت يورو افزايش يافت اما در بلندمدت روند يورو كاهشي خواهد بود.

شركت پتروشيمي شيراز با وجود طرح‌هاي توسعه‌يي اوره و آمونياك، تسهيلات ارزي يورويي بالغ بر 329ميليون يورو دريافت كرده كه هر گونه كاهش در نرخ يورو منجر به بهبود اوضاع شركت خواهد شد.

البته نبايد از بمپنا غافل شد. شركتي كه با سرمايه‌يي حدود 15درصد پتروشيمي شيراز اما بدهي يورويي تقريبا همسطح شيراز دارد كه نشان از حساسيت بالاتر اين شركت به نوسانات نرخ يورو دارد.

فايرا هم كه از شركت‌هاي اهرمي بازار سرمايه به حساب مي‌آيد و از هزينه‌هاي مالي سنگين هم رنج مي‌برد داراي بدهي‌هاي يورويي است كه از تضعيف يورو منتفع خواهد شد.

شركت‌هاي دارويي كه بخش عمده‌يي از مواد اوليه خود را از خارج كشور و معمولا به يورو تامين مي‌كنند از تضعيف يورو سود خواهند برد.

شركت‌هاي شيمي دارويي داروپخش، داروسازي زهراوي، داروسازي عبيد، البرز دارو و شركت سينا دارو از جمله شركت‌هايي هستند كه بيشترين مصارف ارزي را دارند.

در مقابل شركت‌هاي چون ايران خودرو ايران خودرو، ذوب آهن و بانك صادرات از تغييرات نرخ ارز در صورت‌هاي مالي سال 94 تاثير زيادي داشته‌اند و در سال 95 نيز اين اتفاق عميق‌تر خواهد بود.

در ابتداي سال 94 ايران خودرو 3.534.000.000 ريال از تغيير نرخ ارز عايدي خواهد داشت كه نسبت به دوره مشابه در سال قبل حدود 37درصد كاهش را تجربه كرد.

ذوب آهن اصفهان نيز نيز در ابتداي سال 95 معادل 14.794.000.000ريال از تغييرات نرخ ارز به دست خواهد آورد كه نسبت به دوره مشابه در سال قبل 11درصد رشد خواهد داشت.

تغييرات بانك صادرات در اين بين بيش از ديگر شركت‌هاي بورسي است زيرا اين بانك با رشد 540 درصدي عايدي از محل تغييرات نرخ ارز مواجه شده و از رقم 464.678ميليون ريال به رقم 2.972.190ميليون ريال رسيد.

منبع: تعادل

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید