Performancing Metrics

حال و هوای قیمت نفت بعد از رفراندوم بریتانیا | اتاق خبر
کد خبر: 355673
تاریخ انتشار: 9 تیر 1395 - 15:37
یک کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با اتاق خبر تشریح کرد
رفراندوم بریتانیا بیشتر مسئله ای بین بریتانیا و اروپا است و به نظر می رسد که کم شدن قیمت نفت به دلیل این رخداد موقتی باشد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: یک کارشناس مسائل انرژی تاثیر رفراندوم بریتانیا را بر صنعت نفت ایران و بازار نفت ناچیز و موقتی خواند.

حسن مرادی کارشناس مسائل انرژی و استاد دانشگاه تهران در گفت و گویی که با اتاق تهران داشت در مورد تاثیر رفراندوم بریتانیا بر صنعت نفت ایران و بازار نفت با موقتی خواندن تاثیرات این رویداد بر بازار نفت جهان و قیمت نفت تصریح کرد: قیمت نفت بعد از این رخداد با کاهش رو به رو شد اما این کاهش قیمت بلافاصله جبران شد و قیمت نفت دوباره به جایگاه قبلی خود بازگشت. این اتفاق بعد از رفراندوم بریتانیا طبیعی بود و علت آن تنش در مناسبات سیاسی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا بود.

مرادی افزود: برای مثال مشکلاتی که در زمینه تولید نفت به دلیل تعطیلی پالایشگاه های نیجریه و کاهش صادرات نفت این کشور به وجود می آید، باعث کاهش شدید صادرات نفت این کشور می شود. این رخداد به شدت در بازار نفت و قیمت نفت تاثیرگذار است اما رفراندوم بریتانیا مسئله ای داخلی است و تاثیر چندانی در بازار جهانی نفت علیرغم اینکه این کشور از تولید کنندگان نفت به شمار می رود ندارد.

استاد دانشگاه تهران در مورد تلاش های ایران و عربستان برای تاثیر گذاری در بازار پتروشیمی جهان گفت: بعد از ماجراهایی که در مورد فریز نفتی و تلاش های این دو کشور برای به کرسی نشادن نظر خود در این زمینه داشتند به نظر می رسد که این دو قدرت منازعه خود را در بازار پتروشیمی انتقال داده اند. حوزه پتروشیمی مشتریان خود را دارد. ایران با خودکفایی دراین بخش و عربستان با کمک شرکت های بزرگ غربی تلاش کرده اند که در این بازار مشتریان را جذب کنند.

این کارشناس مسائل انرژی بریتانیا را دارای پتانسیل بسیاری برای واردات تولیدات نفت و پتروشیمی ایران دانست و گفت: طبیعی است که بریتانیا در پارامتر هایی که وجود دارد خود را تقویت کند و تلاش کند در جهت افزایش روابط اقتصادی با ایران افزایش دهد. در حقیقت بریتانیا نمی تواند بازار ایران را نادیده بگیرد اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد در سال های بعد از نخست وزیری تونی بلر و حتی در دوران مارگارت تاچر در دهه 80 میلادی، بریتانیا از نظر سیاسی دنباله رو سیاست های آمریکا شد و این اقدام بریتانیا لطمه شدیدی به روابط اقتصادی با ایران زد. با این حال اگر این کشور قواعد بازی با ایران را رعایت کند به نظر نمی رسد مانعی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و بریتانیا به خصوص در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی باشد.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید