Performancing Metrics

رئیس مجلس لبنان: آماده تلاش برای بهبود روابط سعودی – ایران هستم | اتاق خبر
کد خبر: 356114
تاریخ انتشار: 11 تیر 1395 - 13:12
« نبیه بری» رئیس مجلس لبنان با تاکید به اینکه« فلسطین رمز وحدت عرب ها ، مسلمانان و مسیحیان است و هرگاه آن را فراموش کرده ایم، وارد مرحله فتنه ها و قبیله گرائی ها شده ایم»، گفت: آماده تلاش برای بهبود روابط سعودی – ایران هستم.

به گزارش اتاق خبر، نبیه بری در گفت وگو با روزنامه لبنانی الشراع افزود: عربیت امروز از دریای مدیترانه تا خلیج فارس به رویاروئی با توطئه هرج و مرج طلبی نیاز دارد که امروز تکفیری ها وتندروهای داخل کشورهای عربی مانند گروه تروریستی تکفیری داعش عامل آن هستند.
وی تاکید کرد: اگر عرب ها به تاریخ بزرگانی مانند جمال عبدالناصر و یا دست کم به درک و فهم از اسلام در حد مسلمانانی مانند محمد عبدو و عبدالحسین شرف الدین تمسک می کردند امروز به این مرحله نمی رسیدند.
رئیس مجلس لبنان خاطرنشان کرد: امروز ابهام هائی بین عرب ها و ایران وجود دارد و علت هم این است که درصدد ایجاد یک موسسه برای نجات روابط عربی – ایرانی از برخی مشکلات تاریخی نبوده ایم.
نبه بری با تشریح منافع و فایده های وجود روابط بین عرب ها و ایران، گفت: انتظار می رفت از تحول در ایران به ویژه حمایت انقلاب اسلامی ایران از قضیه ملت فلسطین بعداز سقوط شاه در جهت منافع عرب ها استفاده می کردیم.
وی تصریح کرد: آنچه امروز شاهد هستیم نتایج جنگ ویرانگری است که رژیم ساقط شده صدام در عراق علیه جمهوری اسلامی ایران شروع کرد.
رئیس مجلس لبنان اظهارداشت: بعداز تلاش های کشور عمان امروز به دیپلماسی نرم و خاموش کویت که به دستور امیر این کشور از ریاض تا تهران و یمن جریان دارد، دل بسته ایم.
نبیه بری با بیان اینکه « در همه دوران آماده مشارکت در ساختن روابط عربی با جمهوری اسلامی ایران بوده ام»، تاکید کرد: همه تلاش خود را برای اینکه روابط سعودی – ایران به نقطه غیرقابل بازگشت و غیرقابل ترمیم نرسد، بکار گرفته ام.
وی خاطرنشان کرد: هرگاه بتوانم به پادشاهی سعودی سفر کنم از اهمیت روابط سعودی – ایران و پیامدها و تاثیرهای آن بر پرونده های منطقه از جمله لبنان سخن خواهم گفت.
نبیه بری تصریح کرد: از عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر خواسته ام تا همه تلاشش را برای رفع اختلاف ها و اعتماد سازی در روابط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی با ایران بکار گیرد.
رئیس مجلس لبنان گفت: از ملک سلمان شاه سعودی برای سفر به ریاض دعوتنامه دارم اما هنوز در فهرست برنامه های کاری امقرار نگرفته است.
وی افزود: در این سفر می توان در باره ده ها موضوع بویژه مسائل لبنان گفت وگو کرد اما تاکنون به دلیل اولویت های سعودی و ما به تاخیر افتاده است.
نبیه بری تاکید کرد: به نظر من بهبود روابط ایرانی – سعودی و دست کم برقراری صلح سرد بین دو طرف برای حل بسیاری از پرونده های منطقه از جمله مشکلات لبنان موثر خواهد بود و راه ها را باز می کند.
رئیس مجلس لبنان خاطرنشان کرد: امروز در مقابل ما اتفاقات جدیدی مانند امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ، تحولات در یمن ، سوریه ، عراق ، بحرین، لبنان و فلسطین ، متهم کردن ایران به دخالت و نفوذ وجود دارد و ما نمی توانیم منکر شویم بین ایران ، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ترکیه قرائت های مشترک و منافع اصولی و مشترکی در این زمینه ها وجود ندارد.
وی تصریح کرد:با هوشیاری ، گفت وگو و نقش آفرینی نهادهای مرجع دینی و گسترش اندیشه ها در رویاروئی با تندروی ها و تعصب ها می توان راه را بر روی فتنه ، فقر و نادانی بست.
نبیه بری گفت: به نظرم نیمی از راه حل مسائل و پرونده ها، محلی یعنی لبنانی – لبنانی و یا سوری – سوری است اما نیم دیگر آن عربی – منطقه ای و یا خلیجی و سعودی – ایرانی است.
رئیس مجلس لبنان با تاکید بر مخالفت خود با هرگونه تقسیم کشورهای عربی براساس دین ها ، مذهب ها و نژادها ، گفت : تردیدی ندارم که شیعه و سنی هرگز وارد طرح های تقسیم جمعیتی و جغرافیائی نمی شوند و تاکید می کنم که اسلام بزودی پیروز خواهد شد.
وی با اشاره به ائتلاف ها و اختلاف های روسیه و آمریکا و تردیدها در این زمینه ، افزود:هدف جنگی که در سوریه جریان دارد نابود کردن سرزمینی و جمعیتی آن است.
نبیه بری تاکید کرد:چرا تاکنون در پرونده سوریه از تجربه موفق مذاکرات ایران و گروه 1+5 استفاده نشده و شاهد شروع گفت وگوهای سوریه و گروه 1+6 نیستیم.
رئیس مجلس لبنان در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: ما در لبنان می توانیم با گفت وگوهای دو جانبه، بحران ها را کاهش داده و شبح فتنه را دور کنیم ، بنابراین گفت وگو یک ضرورت و مصلحت و نخستین پایه برای مشارکت ها بجز با اسرائیل است.
وی با بیان این که « گفت وگو و وفاق به نفع لبنانی ها است و جایگزینی برای دموکراسی توافقی وجود ندارد»، تصریح کرد: گفت وگوهای ملی و یا بین حزب الله و حزب جریان المستقبل گذراندن وقت نیست بلکه در آنجا مسائل ملی که در محافل سیاسی مطرح است، مورد بررسی قرار می گیرد و تاکنون بحران ها و تنش ها را کاهش داده است.
نبیه بری برانتخاب فوری رئیس جمهوری و تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی و برگزاری این انتخاب و تشکیل دولت وحدت ملی لبنان تاکید کرد و گفت که قانون موسوم به « شصتم» برای انتخاب نمایندگان پارلمان یک لکه ننگ برای سیاست لبنان است.
وی افزود: بین جنبش امل و حزب الله در اداره برخی پرونده ها اختلاف نظر وجود دارد اما این موجب نمی شود روابط دوستانه ما تحت الشعاع قرار بگیرد و به آن لطمه ای بخورد.
رئیس مجلس لبنان از زیاده روی ها در این کشور برای اجرای قانون آمریکائی مجازات مالی حزب الله و نابودی بخش بانکی و اقتصاد آزاد لبنان بشدت انتقاد کرد.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید