Performancing Metrics

تعیین تکلیف اراضی راکد در شهرک‌های صنعتی | اتاق خبر
کد خبر: 356287
تاریخ انتشار: 12 تیر 1395 - 23:08
راکد ماندن اراضی در شهرک‌های صنعتی و به بهره‌برداری نرساندن طرح‌های صنعتی موضوعی است که از ابتدای سال با برگزاری کارگروه پایش در استان‌ها به تفکیک هر شهرک صنعتی به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش اتاق خبر، هرچند به گفته کارشناسان، بازپس‌گیری این اراضی در مرحله آخر است اما سرمایه‌گذاران با غیرمنطقی دانستن این تصمیم‌گیری‌ها از شرکت در جلسات کمیته پایش خودداری کرده‌اند و اکنون پس از گذشت بیش از ۳ماه از تشکیل کمیته پایش و برگزاری جلسات تعیین تکلیف طرح‌های راکد سرمایه‌گذاران داوطلبانه خواستار تشکیل دوباره جلسه کمیته پایش در شناسایی و رفع مشکلات در به بهره‌برداری رساندن واحد خود شده‌اند. حال آنکه مسئولان حمایت از صنایع کوچک را در اولویت امور گذاشته و کمک برای به بهره‌برداری رساندن طرح‌های راکد صنعتی را با اعطای تسهیلات در دستور کار قرار داده‌اند.
به گفته برخی کارشناسان، تعیین تکلیف اراضی راکد در شهرک‌های صنعتی موضوعی نیست که در شرایط فعلی و امید به رونق در بخش تولید با لغو تحریم‌ها برجسته‌تر از قبل باشد اما بازپس‌گیری اراضی صنعتی در راستای استفاده بهینه از امکانات و شرایط در توسعه بخش تولید و صنعت کشور انجام می‌شود. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند تشکیل کارگروه پایش قراردادهای راکد باعث جمع‌آوری آخرین وضعیت از پیشرفت فیزیکی طرح‌های صنعتی، واحدهای بهره‌بردار فعال یا غیرفعال شده تا با جمع‌بندی مشکلات برای تخصیص اعتبارات تصمیم‌گیری شود.
براساس قراردادهای برخورداری از حق انتفاع در شهرک‌های صنعتی، بهره‌برداری از طرح صنعتی با مساحت زیر ۲هزارمتر در کمتر از ۱۸ ماه مشمول بخشودگی و تخفیف در هزینه‌های حقوق انتفاع می‌شود، همچنین حداکثر مدت بهره‌برداری از طرح صنعتی در شهرک‌ها ۳۰ ماه است. اما در کل مدت‌زمان بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی در بعد مساحت احداث شده، متفاوت است.
کارشناسان بازپس‌گیری زمین‌های راکد صنعتی به‌ویژه در مناطق دارای محدودیت را عاملی برای رونق تولید عنوان می‌کنند. اما عده‌ای معتقدند که در شرایط رکود در یک‌چهارم اراضی صنعتی باید پیش از زمان صدور مجوز احداث واحد صنعتی، به نتیجه رسیدن و قابل بهره‌برداری بودن طرح‌ها بررسی شود. براساس مقررات سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، چنانچه در بررسی‌ها مشخص شود که افرادی به قصد دلال‌بازی و بورس‌بازی، زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دریافت کرده باشند اما هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در مدت‌زمان قانونی نکنند، زمین‌های واگذار شده از آنها بازپس‌گیری و به متقاضیان سرمایه‌گذاری صنعتی داده می‌شود.


بازپس‌گیری زمین‌ها در مرحله آخر
مصطفی آمره، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی اظهار کرد: براساس دستورالعمل سازمان صنایع کوچک، تعیین تکلیف اراضی راکد با تشکیل کارگروه پایش در دستور کار قرار گرفت به نحوی که سرمایه‌گذارانی که زمین از شهرک‌های صنعتی دریافت کرده و راه‌اندازی واحد صنعتی در هر مرحله‌ای متوقف شده و به بهره‌برداری نرسیده است، در جلسات کارگروه پایش شرکت کرده و تعیین تکلیف می‌شوند.
وی معتقد است سرمایه‌گذار پس از امضای قرارداد تا دو ماه فرصت دارد زمین را دریافت کرده و تا ۴ماه فرصت دارد برای راه‌اندازی واحد صنعتی خود اقدام و تا یک‌سال از امضای قرارداد باید پروانه بهره‌برداری را دریافت کند. این زمان‌بندی‌ها قابل تمدید بوده اما اکنون به‌دلیل رکود در واحدهای صنعتی، سازمان صنایع کوچک در تلاش برای شناسایی و رفع مشکلات به منظور فعال‌سازی واحدهای صنعتی است. بنابراین در گام نخست برای بازپس‌گیری زمین اقدام نمی‌شود.
آمره تاکید کرد: با وجود طرح تسهیلاتی که اکنون در دستور کار است، طرح‌های راکد بالای ۶۰درصد می‌توانند در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام و برای دریافت تسیهلات اقدام کنند. همچنین طرح‌های پایین‌تر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌توانند به شرکت شهرک‌های صنعتی مراجعه کرده و نسبت به بهره‌بردار بودن خود از زمین دریافت شده کسب استعلام و برای ادامه فعالیت در راه‌اندازی واحد صنعتی خود اقدام کنند و در صورت نیاز به دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
وی با اشاره به حدود ۱۶۰ طرح راکد در استان مرکزی، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۳ جلسه کمیته پایش برگزار و مشکلات این واحدها مطرح شده است. نقدینگی عمده مشکل مطرح شده بود و برای رفع آن در رقم‌های کمتر از ۱۰۰میلیون تومان با معرفی به صندوق شکوفایی اقدام شده است.
اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
کارگروه پایش قراردادهای راکد در شرکت شهرک‌های صنعتی با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در چارچوب اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است. در این کارگروه قرار است از سرمایه‌گذاری‌های مولد و صنایع کوچک با اولویت نقاط کمتر توسعه‌یافته حمایت شود. شناسایی و جذب سرمایه‌گذاران در جهت رونق‌بخشی به صنعت یک اصل است.
هدف اصلی تشکیل این کارگروه مشخص شدن وضعیت سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایعی که سال‌ها اقدام به ساخت‌وساز و تولید نکرده‌اند، است از این رو بازپس‌گیری اراضی صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با پیگیری‌های مستمر و جذب سرمایه‌گذاران واقعی از جمله برنامه‌های کارگروه پایش است.


حمایت از صنعتگران، در اولویت
فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران اظهار کرد: تاکنون حمایت و ترغیب برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی در راس امور کارگروه پایش بوده اما در برخی موارد سرمایه‌گذار راغب به ادامه کار نبوده است. در عین حال ممکن است در برخی موارد سرمایه‌گذار امکان شرکت در جلسه کمیته پایش را نداشته یا اینکه به فرض منطقی نبودن تصمیم‌گیری‌ها در جلسه کارگروه پایش شرکت نکرده و اکنون تمایل به ادامه راه‌اندازی واحد صنعتی خود دارد بنابراین باید به شرکت شهرک‌های صنعتی استانی مراجعه و برای شرکت در جلسه کارگروه پایش و برگزاری دوباره این جلسه اقدام کند. در صورتی که مسئولان استانی نتوانند در جلسات کارگروه پایش استانی تصمیم مشخصی بگیرند، پرونده آنها به سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ارسال می‌شود تا تعیین تکلیف شود.
کسب استعلام برای بهره‌بردار ماندن
دریافت زمین مناسب برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران است. این درحالی است که دریافت نکردن پروانه ساختمانی، نبود ساخت‌وساز، دریافت نکردن پروانه پایان کار، بدهی مالی، بدهی حق شارژ و گاز، انقضای اعتبار یا ابطال جواز تاسیس و قرارداد نبستن و تحویل ازجمله موارد تخلف طرف‌های قرارداد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که در جلسات هیات حل اختلاف و داوری شهرک‌های صنعتی بررسی می‌شود.
درنظر داشته باشید که مسئولان همان‌قدر که برای حمایت از سرمایه‌گذاران صنعتی تلاش کرده و مشوق‌هایی نیز برای سرمایه‌گذارانی که از تاریخ عقد قرارداد به مدت یک‌سال واحد صنعتی خود را به بهره‌برداری برسانند درنظر گرفته‌اند، در بازپس‌گیری اراضی راکد نیز مصمم هستند. بنابراین کاگروه پایش این امکان را به سرمایه‌گذار و صنعتگر می‌دهد تا وضعیت حال حاضر خود را مشخص کند که آیا با حمایت و فعال شدن اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید می‌کند یا از سرمایه‌گذاری انصراف داده و در خواست تسویه حساب می‌کند، که این مسئله باعث جذب سرمایه‌گذاران جدید و احیای واحدهای صنعتی می‌شود.


حمایت از سرمایه‌گذاران مایل به ادامه فعالیت در کارگروه پایش
عباس جرجانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس قانون، سرمایه‌گذاری که در مدت قانونی نتواند پروانه بهره‌برداری را دریافت کند، شرکت شهرک‌های صنعتی مجاز به فسخ قرارداد است. این مدت قانونی یک‌سال بوده و در صورت ارائه دلایل توجیهی تا یک‌سال دیگر قابل تمدید است: اما در مواردی با وجود حمایت‌ها، سرمایه‌گذار تمایل به ادامه کار ندارد که در این مورد قرارداد فسخ می‌شود.
وی معتقد است: راه‌اندازی نشدن واحد صنعتی از ۳ حالت جدا نیست، نخست آنکه سرمایه‌گذار تمایل به راه‌اندازی واحد ندارد دوم اینکه توان مالی ندارد و سوم اینکه راه‌اندازی واحد صنعتی توجیه اقتصادی و بازار فروش ندارد. تا حد امکان از راه‌اندازی واحد صنعتی حمایت می‌شود و فسخ قرارداد در مرحله آخر است.
جرجانی با اشاره به وجود ۲۵ طرح راکد مایل به راه‌اندازی واحد صنعتی در خراسان جنوبی، گفت: فسخ قراردادها ملزم به طی مراحل قانونی در مدت ۳ تا ۴ماه است و ترجیح بر آن است که در صورت تمایل سرمایه‌گذار حمایت‌های لازم برای راه‌اندازی واحد صنعتی انجام شود. با وجود آنکه برخی از سرمایه‌گذاران در جلسه‌های اولیه کمیته پایش شرکت نکرده‌اند بازهم به آنها اطلاع داده شده تا در صورت تمایل برای برگزاری این جلسه در شرکت شهرک‌های صنعتی استان اقدام کنند.
با توجه به اهمیت دریافت زمین‌های آماده برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی از سوی سرمایه‌گذاران، تعیین تکیلف اراضی راکد اقدامی منطقی است اما باید درنظر داشت که توجیه‌ناپذیری راه‌اندازی طرح صنعتی از نظر اقتصادی یکی دیگر از عوامل مهم در به بهره‌برداری نرساندن طرح‌های صنعتی است. از این‌رو ارائه مهلت و تامین نقدینگی مورد نیاز نمی‌تواند چاره‌ساز باشد. از طرفی فسخ قرارداد و بازپس‌گیری زمین نیز باعث از دست دادن سرمایه‌گذار می‌شود حال آنکه می‌تواند با معرفی طرح‌های توجیه‌پذیر برای تامین نقدینگی مورد نیاز بین سرمایه‌گذاران پل ارتباطی برقرار کرد.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید